Árva művek gondviselői

A képen az egyik névtelen szerzőnk látható. Csak azt nem tudja még, hogy nekünk fotóz, pontosabban a Fortepan archív fotógyűjteményének. Tehát mégis nekünk, mert lelkes magángyűjtőink megtették azt a kézenfekvő, Magyarországon mégis ritkán tapasztalható gesztust, hogy az elmúlt száz esztendő több ezer amatőr fotóját felpakolták a netre.

R. Kiss Kornélia
2010. 10. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Letölthetjük, falra akaszthatjuk, pólóra vasalhatjuk vagy reklámozhatunk vele borotvahabot. Tehetjük-vehetjük: a mienk. A régi fényképek gyűjtésével üzletszerűen foglalkozó kollégáktól naponta várják a levélbombát, de máskülönben, köszönik szépen, jól vannak a Fortepan alapító atyái, Tamási Miklós és Szepessy Ákos is, a fotóalbum pedig elkezdte élni a saját életét. A titok egy hézag az internetes tudásháló szövetén, és egy nagyon eltalált, jól válogatott, időutazást idéző honlap, amely tényleg beszippant. Az amatőr fotográfusok munkái, bármilyen régiek és jó minőségűek, többnyire kihullanak a hivatalos gyűjtemények rostáin. Egy közgyűjtemény történelmi eseményeknek, híres személyiségeknek örül, a fotográfiai múzeum komoly életművekkel foglalkozik, nem amatőr munkákkal, így ezek a képek nem illenek senki profiljába, és a létező magángyűjteményekhez (például a Hórusz Archívum anyagához) sem lehet interneten hozzáférni. Tamási Miklós tíz éve járja a lomtalanításokat, és több ezer fotót mentett meg, amelyeket szubjektív válogatásban, a Fortepan honlapján oszt meg. – Azok a képek kerültek fel, amikről az juthat ez ember eszébe: „De jó lenne ott lenni!” Ez a gyűjtemény esztétizáló, jogos tehát, ha azzal vádolnak, hogy nem a valóságról szól. Nagyon sok képet találtunk, amelyek nem kerültek fel: erotikus fotók vagy halottak, mert ilyen is rengeteg van. Ez személyiségi jogokról is szól, de kimaradtak a beteg, tönkrement emberek, a szörnyű, elkeserítő jelenetek. Erről is szólt ez az ország az elmúlt száz évben, de erre nem szeretnék emlékezni – mondja Tamási Miklós. Ez az, amit egy muzeológus soha nem tehetne meg. Ahogy azt sem, hogy mindenfajta katalogizálás nélkül vesz fel képeket a gyűjteményébe. A Fortepan oldalán a fotók beszélnek: ez a legkönnyebben befogadható kordokumentum, az internet pedig egy kattintással elérhetővé teszi egy lepergett évszázad hangulatait. A képsort végigpörgetve nyilvánvalóvá válik, kommentárok nélkül is, az folyamat, ahogy a hetvenes-nyolcvanas évekre szétesik egy társadalom. Az emberek slamposabbak, feszengenek, kevésbé ügyelnek a környezet és a fényképezés esztétikájára. A huszadik század közepén is volt szegénység, tragédiák, de itt még a középosztály fotóz, a sivárságról kevesebb emlék maradt. Az ötvenes évektől „szűk levegőben” élnek a figurák, klasszikus életterek helyett panelszobákban készülnek a születésnapi fotók. Ritkábban érzi a válogató is, mint a század első felében, hogy „De jó lenne ott lenni!”. Az ott lévőket nézve az az érzésünk támad, ők is inkább máshol lennének. – A régebbi felvételeken az is látszik, hogy tisztábbak a városképek, mint később, amikor már vezetékekkel, járművekkel, betűkkel telnek meg a fotók” – mutatja a két világháború közötti épületfotókat Tamási Miklós, aki a honlap két hónapos pályafutása alatt több megkeresést kapott cégektől és magánszemélyektől, de még a Nemzeti Tankönyvkiadótól is, és lelkes önkéntes látogatók dolgoznak többek között a helyszínek megfejtésein. Bár az alapítók maradnának az ábrándos, kevés konkrétummal operáló képeskönyvnél, úgy gondolják, hogy sok esetben, például egy ház történetében fontos lehet a mostani tulajdonos és egy száz évvel ezelőtti fotó egymásra találása.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.