– A főváros vezetése felelős a közösségi közlekedési szolgáltatások megszervezéséért és fenntartásáért. A személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvény rögzíti a közösségi közlekedési szolgáltatások alapvető szabályait. A hatályos jogszabályok szerint a fővárosi önkormányzat köteles a közigazgatási területén a helyi személyszállítási közszolgáltatások megszervezéséről gondoskodni, amely magában foglalja az utasok biztonságos szállítását alkalmas járművekkel – emelte ki ifj. Lomnici Zoltán.

Alapvető jog a közlekedés
Az alkotmányjogász hozzátette, a jogszabály alapvető jogként határozza meg, hogy hazánk polgárai az ország minden pontjáról, akár a legkisebb településről is megfelelő színvonalú szolgáltatással és a legfontosabb szükségleteikhez illeszkedő menetrenddel, biztosan és biztonságban juthassanak el a munkahelyükre, az oktatási vagy egészségügyi intézményekbe, az adott térség közigazgatási központjába.
Magyarország alaptörvénye és a vonatkozó 1991. törvény szerint augusztus 20-a az államalapító Szent István ünnepe. Nemzeti ünnepek idején a közösségi közlekedésnek a megszokott csökkentett menetrendhez képest is további ritkítása aránytalanul korlátozza a budapesti közlekedők jogait, és hasonlóan a fővárosi közlekedési infrastruktúra tízperces jogszerűtlen leállításához, akár büntetőjogi felelősséget is felvethet
– jelentette ki az alkotmányjogász. Ifj. Lomnici Zoltán szerint a főváros a tűzzel játszik, ugyanis amennyiben a BKK működését veszély fenyegeti, az állami hatóságok jogszerűen avatkozhatnak be a működés biztosítása érdekében.
– Amennyiben a fővárosi közösségi közlekedés működése közérdekből veszélybe kerül, az állami szervek jogszerűen avatkozhatnak be akár egyetlen napra is, hogy biztosítsák a szolgáltatás fennmaradását – tette hozzá. A jogász szerint mind a BKK, mind pedig a főváros vezetése felelős lenne abban az esetben, ha a csökkentett menetrend következményeként az ünneplő tömegben balesetek történnének.
A BKK szakmai felelőssége vitathatatlan
A BKK üzletszabályzata ugyanis egyértelműen rögzíti:
A BKK kialakítja a főváros teljes közösségi közlekedési hálózatát, a menetrendet, szervezi a forgalmat, kiválasztja és szerződést köt a hálózaton személyszállítási közszolgáltatást nyújtó szolgáltatókkal, és értékesíti a jegyeket, bérleteket a teljes hálózatra vonatkozóan.
Mindezek alapján a BKK szakmai felelőssége vitathatatlan, ha a hálózattervezés, forgalomszervezés vagy kapacitáselosztás nem volt kellően felkészült a megnövekedett utazói igényekre.
– A törvényi szabályozásból fakadóan a közösségi közlekedés rendszerszintű működésének felügyelete és politikai koordinációja nem választható el a főpolgármester felelősségétől sem. A kritikus szervezetek ellenálló képességéről szóló törvény kimondja, hogy a kritikus infrastruktúráért felelős szervezet köteles az alapvető szolgáltatás folyamatos működését biztosítani. A főpolgármester tehát nem bújhat el a szakmai háttérintézmények mögé. Ha a városvezetés nem él a törvény által biztosított irányítási, koordinációs és megelőző intézkedési lehetőségekkel, az a politikai felelősség elmulasztását jelenti – jelentette ki a hatályos jogszabályokat alaposan ismerő alkotmányjogász.
Amint arról már korábban is beszámoltunk, újabb zsarolással állt elő a főpolgármester és a balliberális városvezető koalíció. Ezúttal a nemzeti ünnepen, augusztus 20-án bénítanák meg Budapest közlekedését, piti politikai előnyszerzésért. Karácsony Gergely, Baranyi Krisztina és Vitézy Dávid azt javasolja, hogy Budapesten augusztus 20-án délután és este csak minimális tömegközlekedés legyen – ha a kormány nem pótolja a hiányzó fővárosi forrásokat.