Egymásra hangolva: két szóló, egy húrra

DOKUNÉZŐ

Klementisz Réka
2010. 10. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Élnek ők ketten, valahol Kecskeméten. Pusker Ágnes és Juli. Istenadta tehetségek, körberajongott hegedűzsenik, tarolnak minden versenyen, a koncerttermek közönsége pedig a lábaik előtt hever a Zeneakadémiától az Operaházon át Franciaországig és Olaszországig. Az HBO saját gyártású, harmadik magyar dokumentumfilmje Sós Ágnes rendezésében olyan patikamérleg pontosságú, érzékeny példázat egy különleges testvéri kapcsolatról, hogy a Pusker nővérek szimbiózisába lesve szinte mellékessé is válik a dramaturgiai keret, maga a sikersztori. És Sós Ágnest – szerencsére – nem is a lányok sikere érdekli.
Hét évig követte Ágnes és húga, Juli karrierjét, kamerája ott volt, amikor Juli tizenegynéhány évesen először kapott vastapsot, követte Ágnest Velencébe, ott volt velük a hangszerboltban, megleste az otthoni gyakorlást, a koncerttermi öltözőben elsuttogott imáikat, láthatatlan rezdüléseket, pillanatokat, és a minden mozdulatban, összenézésben motoszkáló titkot, amitől a Pusker nővérek irigylésre méltók. Úgy vannak ők ketten, mint a borsó meg a héja. Hiperérzékeny-ségükben egymásba kapaszkodva.
Könnyedén elcsúszhatna a film a szirupos valóságszépítés felé, ha Sós Ágnes hallgatna a kettejüket szinte eggyé olvasztó szeretet mögött munkáló feszültségről, a testvéri féltékenységről. Nemhogy nem hallgat – a néző egyenesen ámul a lányok nyílt őszinteségén.
A történet góca egy húsz évvel ezelőtti trauma; Ágnes ötéves volt, amikor kétéves kishúga agydaganatban meghalt. Julinak hívták. Nem sokkal a temetés után derült ki: Ágnes édesanyja gyermeket vár. Neki is a Juli nevet adták. Az „új” Juli újra működésbe hozott egy elárvult csodát. Hegedülni kezdett ő is, tehetségével hamar beérte Ágnest, aki a szeretet önfegyelmével figyelte húga tündöklését.
Abban a néhány percben, amikor a lányok Sós Ágnes kamerája előtt az „új” Juli előtt évekig őrzött családi titokról, az első kishúg haláláról beszélnek, nagyot fordul a történet. A hangsúlyok a helyükre zökkennek. A Pusker nővérek kilépnek saját életük kronológiájából, és mintha egy aiszóposzi fabula hősei lennének, szorongva, néha könynyek között elsuttogott félmondatokkal elmondanak szinte mindent, amit a testvéri szeretetről, a szeretet művészetéről szavakkal el lehet.
A film legmélyebb rétege Ágnes bevallott, hihetetlen emberi nagysággal kezelt féltékenysége, az eleve elrendelt feszültség a két lány versengő tehetsége, karaktere között. Oldás és kötés. Sós Ágnes hitvallása szerint csak pozitív dokumentumfilm létezik. Addig kell ásni, ahol már jó és rossz eltűnik – élet van. Akár a Pusker nővérek játékában.
(Láthatatlan húrok – A tehetséges Pusker nővérek, az HBO saját gyártású dokumentumfilmje, 70 perc, 2010. Rendező: Sós Ágnes.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.