Fedák Sári pedálozik

Strufli, strimpfli, cumpli, bicikli. Nyelvészeti szempontból leginkább: kerékpár, Kosztolányi szerint. Úri mulatság, a női emancipáció drótszamara, a nagyvárosi életérzés jelképe, és még ennél is több: szabadság két keréken. A Kiscelli Múzeum november 14-ig látogatható tárlata képzeletben felfesti a kerékpár évszázados útját az első velocipédektől a kritikus tömeg megjelenéséig.

Klementisz Réka
2010. 10. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha majd megírják a XIX. század társadalom- és gazdaságtörténetét, a kerékpár feltalálását és fejlődését aligha hagyhatják ki belőle – jegyezte fel 1896-ban bizonyos Henry Garrigues amerikai nőgyógyász, mint a téma abszolút szakértője. Mert ha valaki, hát a nőgyógyász tévedhetetlenül nyomon tudta követni, ahogy a semmiből jött új szerkezet, a velocipéd, aztán a szebbnél szebb, ma már muzeális értékű drótszamarak hatására a nők végre megszabadultak a fűzőktől, a fenékre szerelt turnűröktől, az uszályoktól és más hasonló ruházati kínzóeszközöktől, és mondjuk egy női vázas Puch nyergébe pattanva, kényelmes, buggyos nadrágban merészeltek a rendelésre érkezni.
1892-ben egy amerikai újságírónő, Elizabeth Pennel Berlintől Budapestig kerekezett velocipédjén, demonstrálva az erősen férfiak uralta polgári társadalom számára, hogy a nők is képesek komoly sportteljesítményekre. Ezzel közel egy időben megalakultak az első női kerékpáros egyesületek, élükön Fedák Sári primadonnával, az egyik első – feljegyzett – magyar női kerékpárossal, aki előszeretettel fotóztatta magát drótszamara mellett. És akkor valami elkezdődött. Hogy az emancipáció túlkapásainak ki örül, ha valaki, egyáltalán, inkább szociológiai tanulmányba illik, a FreeCikli kiállítás ennél színesebb feladatra vállalkozik.
A tárlat első egysége újságcikkek, filmhíradórészletek, fotók segítségével a vasparipa történetére koncentrál az első szerkezetek budapesti megjelenésétől a biciklisdivaton át a kerékpár tömegtermékké válásáig. „Gyalog többé sose mék, itt a Wonder csodagép!” – hirdette egy 1928-as plakát. Innen már csak néhány ugrás, és eljutunk 2008-ig, a világ legnagyobb tömeget mozgósító budapesti kerékpáros felvonulásáig, a Critical Massig.
Több mint száz, főleg magángyűjtőktől beszerzett veterán bicikli sorakozik a Kiscelli Múzeum Szoborcsarnokában az 1890-es években gyártott biztonsági kerékpártól a Hora Nándor-féle triplette-en át a gyönyörű Bosch-lámpás The Best bringákig.
A kiállítás második része a nők jogainak fokozatos kiterjesztésén és a női divat változásain keresztül mutatja be a női emancipáció és a biciklizés kapcsolódási pontjait, a Kriptában berendezett blokk pedig már a jelenbe repít vissza. Itt kaptak helyet a futár szubkultúra, a romkocsmák, a Critical Mass mementói, s hogy a jelen idejű múlt se maradjon ki, a FreeCikli Európa legrégebben épített kerékpárpályája, az 1896-ban épült Millenáris Velodrom (kultikus nevén a Milli) történetével is foglalkozik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.