Izzó árnyékok

K Ö N Y V E S H Á Z

P. Szabó Ernő
2010. 10. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tíz képe közül nincs egy sem, amely közömbösen hagyná a nézőt. Vannak, akik szidják, vannak, akik azt mondják, ilyen tehetség nem volt a magyar piktúrában évtizedek óta – írta Kohán Györgyről (1910–1966) egyik kritikusa az 1934-es szegedi tavaszi tárlat alkalmából. Alig huszonnégy éves volt akkor a festő. Ahogyan a kismonográfiában Ibos Éva fogalmaz, művészi szándékai még nem tisztultak le, de a művekben már érződik „a leendő két főcsapás: olajképeinek szinte állandó témája az Alföld és a későbbi lírai viaszkrétaműveket belengő áhítat”. Alig három évtizedet kapott még Teremtőjétől, hogy kibontsa a lehetőségeket, amelyek a korai művekben lappangva már megjelentek. Azt a három évtizedet is megszakítások, törések, egzisztenciális gondok, betegségek jellemezték – mégis a Kohán-életmű a XX. századi magyar művészet megkerülhetetlen fejezetévé vált. Ami pedig a képek nézőit illeti, valóban revelatív élményben lehet részük: nem egyszerűen az alföldi táj részletei, házai, jellegzetes figurái jelennek meg a műveken, de azok a drámai fordulatok, tragikus ellentmondások is, amelyeket az ember egyéni sorsában és a közösség történetében megélt. Kohán az alföldi festészet Tornyai János-féle irányzatának továbbvivőjeként mindig sorskérdésekkel foglalkozott, szenvedélyesen. Ahogyan Ibos Éva írja: „az emberi lét környezetét nagyítja főmotívummá, hamarosan még ennél is szűkszavúbban a tanyasi portákat és a kisvárosi házakat, udvarokat választva témájául csupán…”
Gyulavári gyermekkorának képeit őrizte volna meg az uradalmi kovács apa és a paraszti származású anya gyermekeként született festő, aki szinte csodával határos módon jutott be a képzőművészeti főiskolára, és aki egyáltalán nem csodálatos módon egy év múlva kimaradt, mert mesterével, Glatz Oszkárral nem értette meg magát? Párizsi útján sokszor a szabadban vagy hajléktalanszállón lakott, mert szállásra sem volt pénze, s bár a harmincas években befogadta a pezsgő szellemi, művészeti életű paraszt-Párizs, azaz Hódmezővásárhely, voltaképpen egész életében otthontalan maradt, szüntelen úton volt Vásárhely, Gyula és Budapest között. Talán ez a keresés hozta magával, hogy az ember kiszolgáltatottságával egyre inkább a természet erejét, nagyszerűségét állította szembe, hogy az egyre sötétedő árnyékokat a vörös napkorong egyre intenzívebb erejével ellenpontozta.
Hatalmas freskókat festhetett volna az „új társadalomnak” 1948 után, ha annak korifeusai nem „szocialista”, hanem valódi realizmust várnak a művészettől – ehelyett majd egy évtizedig hallgatásra ítélték. Monumentális elképzeléseit így nagyméretű olajképeken festette meg, a tervek közül csupán a legjelentősebb, A háború emlékére című kompozíció vált valóban közösségi alkotássá: a művész halála után két évvel kőmozaikként került a székesfehérvári szakszervezetek házának falára. 2004 óta a gyulai Göndöcs-kertben látható a mű a „XX. századi Hősök és Áldozatok” emlékműveként. Gyulán múzeum is őrzi Kohán György emlékét. Az emlékőrzés jegyében a mostani kismonográfia után alighanem sokan üdvözölnék egy nagymonográfia megszületését is, amelyben alkalom nyílna a monumentális alkotások és az 1939–44 közötti katonaévek grafikai munkásságának bemutatására is.
(Ibos Éva: Kohán György. Kossuth Kiadó, Budapest, 2010. Ára: 2900 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.