Jelenetek a Vajdaságból

Fiatal művész, a Zentán született, a Magyar Képzőművészeti Egyetem festő szakán 2009-ben végzett Tóth-Kovács József műveiből rendeztek kiállítást a Forrás Galériában. A mostani tárlat az első, amelyen a maga teljességében bemutathatja a szakma és az érdeklődő nyilvánosság előtt munkássága eddigi termését.

P. Szabó Ernő
2010. 10. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Igaz, a Forrás Galériában nem először szerepel. Résztvevője volt a Boldogasszony című kiállításnak, amelynek albumát éppen egy héttel ezelőtt mutatták be a galériában, s amelynek alkotásai augusztusban megkezdték körútjukat a Kárpát-medence városaiban. Tóth-Kovács József egy nagyméretű ceruzarajzot állított ki a Boldogaszszony című kiállításon, amely azt a jelenetet ábrázolja, amikor Szent István király felajánlja a koronát Szűz Máriának. Sokszor megfestett jelenet ez, nemcsak arra alkalmas, hogy a történelmi, de arra is, hogy a művészeti tradícióhoz való viszonyát elmondja rajta keresztül az alkotó. Nos, valahogy erre törekszik Tóth-Kovács József azon alkotásaival is, amelyek egyéni kiállításán láthatók. A festmények közül több mint féltucatnyi portré, az egész alakos Színésznő átmenetet jelent a zsáner műfaja felé, melyhez a két disznóvágást, a lópatkolást ábrázoló jelenet is tartozik.
Eredetileg Vajdasági jelenet e képek címe, a művek egy része egyféle panorámaképpé áll össze, hogy a gyermekkor világát, alakjait megidézze. Az elsüllyedtnek vagy sülylyedőnek hitt világot Tóth-Kovács József jelen időben, a barátok, mesterek és saját élete jelen idejében mutatja meg – s valóban, aligha kell sok erőfeszítés hozzá, hogy megbizonyosodjunk róla, talán a Vajdaságban, talán Kalotaszegen, a Székelyföldön vagy Máramaros vidékén, hogy érezzük, mindaz, amiről a képek beszélnek, jelen idő, velünk élő hagyomány.
De mitől válik jelenné a múlt, közelivé a távoli, személyessé az, amihez látszólag nincs közünk? Paradox módon talán éppen attól, hogy a képek alkotója nem akar mindenáron naprakész lenni, hanem témáiban, a kép megfestésében az állandó, az időtálló értékeket. A festmény idejét, ahogyan a Nemzeti Galériában három évvel ezelőtt rendezett kiállítás címe mondta azokkal a művekkel kapcsolatban, amelyeket fiatal magyar művészek alkottak, mintegy párbeszédben idősebb kortársaik vagy a klasszikusok műveivel.
Ha párhuzamokat, hivatkozási pontokat keresünk, Tóth-Kovács József munkái estében is említhetünk jeles kortársakat, például a Lakodalom című nagyszabású kompozíció alkotóját, Kocsis Imrét vagy Csernus Tibort, akinek lovas kompozíciója viszont Caravaggio vízióját idézte a damaszkuszi útról, ahol Saulus Paulussá vált, s aki egyszer így fogalmazott: „Inkább érzem magam Delacroix kortársának, mint mondjuk Jeff Koonsénak”. Vannak párhuzamok, viszonyítási pontok, de vannak mind a témavilágban, mind a festésmódban egészen sajátos értékek is Tóth-Kovács József festészetében, kíváncsian várjuk, útja merre kanyarog. Hogy néhány évtized múlva hogyan gondolkodik majd nagy elődökhöz és kortársaihoz való viszonyáról, s mit mond el erről a viszonyról műveivel, azt aligha merné ma megjósolni bárki is, bemutatkozó tárlata alkalmából nem is lenne érdemes. Az azonban bizonyos, hogy mostani műveivel hitet tesz a tradíciók fontossága mellett és maga is új értékekkel gazdagítja azokat.
(Tóth-Kovács József kiállítása, Forrás Galéria, október 16-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.