Párhuzamos kiállításokat rendezett a wolfsburgi Kunstmu-seum, hogy Steiner tevékenységének széles körét, máig ívelő hatását, „Steiner kozmoszát” bemutassa. Az egyik tárlat a Rudolf Steiner – A mindennapok alkímiája címet viseli, és a pályáját mutatja be a lehető legteljesebb módon. A másik a Rudolf Steiner és a kortárs művészet címet kapta, és tizenhét kortárs alkotó munkáit prezentálja. A Vitra Design Múzeum munkatársai hozták létre a Rudolf Steiner – A mindennapok alkímiája című tárlatot. Ez negyvenöt bútor, negyvenhat modell, tizennyolc szobor és több mint száz eredeti rajz és számos dokumentum, a többi között Franz Kafkához, Piet Mondrianhoz, Richard Neutrához és Else Lasker-Schülerhez írt levelek segítségével mutatja be Steiner pályáját, de arra is utal, hogy miért éppen Wolfsburg és Stuttgart a második kiállítás két helyszíne. Az antropozófia atyja egyébként a horvátországi Kraljevacban született, amely akkor az Osztrák–Magyar Monarchiához tartozott, gyermekkorában néhány évig Magyarországon is élt, amikor vasutas édesapja a burgenlandi Lajtaszentmiklóson (ma Neudörlf) teljesített szolgálatot.
A huszadik század második felében élt művészek közül Steiner munkásságának egyik legjobb ismerője és szellemi-művészi örökségének őrzője, gyarapítója Joseph Beuys volt, az ő műveivel kezdődik a kortársak tárlata, az arte povera két jeles mestere, Mario Merz és műveivel folytatódik. Vannak látványos jelei a kiállításon a kortárs művészet és Steiner munkássága közötti kapcsolatnak. Ilyen például Katharina Grosse tizenöt méter magas festménye, amely a kiállítási tér közepén egyszerre utal a Goetheanum homlokzati formáira és a festészet szó szerint vett határtalanságára, vagy Tony Cragg szobrai, Helmut Federle festményei, rajzai, amelyek a dornbachi épület egy-egy belső részletével folytatnak párbeszédet. Anish Kapoor a tudomány és a művészet, az esztétikum és a gyógyítás kapcsolatát vizsgálja Imagined Monochrome című installációjával, amelynek az is részét képezi, hogy a tér közepén álló ágyon a látogató fej-, illetve nyaki masszázsban részesülhet, amelynek során, ha a masszőr utasításait követi, lecsukott szemei előtt intenzív színmező jelenik meg, azt a folyamatot is érzékeltetve, amely Steiner szerint a külső és a belső világ között lejátszódik, az Umspüllung (átmosás) jelenségét. A tárlat része annak a kiállítássorozatnak, amelyen keresztül a wolfsburgi Kunstmuseum a kortárs művészet és a társadalmi, etikai és vallási értékek kapcsolatát vizsgálja. Tavaly James Turrell Wolfsburg Project című kiállítását rendezték meg, egy része ma is látható a múzeumban: a Bridget’s Bardo című ledfényt használó installációja. Ez a legnagyobb fényinstalláció, amelyet amerikai művész valaha is készített, a múzeum két szintjét foglalja magába.
(Rudolf Steiner – A mindennapok alkímiája, Wolfsburg, Kunstmuseum, november 21-ig, Rudolf Steiner és a kortárs művészet, Wolfsburg, Kunstmuseum, október 3-ig, Stuttgart, Kunstmuseum, 2011. február 5.–május 11.)

Vitray Tamás találkozott a Magyarországon kószáló medvével