Régi épületek, mai képek

A magyar grafika történetének jelenét és múltját egyaránt megidézi az a kiállítás, amely a Grafikusművészek Ajtósi Dürer Egyesülete (GADE) alapításának tizedik évfordulója alkalmából született meg. A debreceni Kölcsey Központ galériájában látható tárlaton harminchárom kortárs művész művei mellett a XIX–XX. századi elődök munkái érzékeltetik, milyen jelentős múltja van a grafikai művészeteknek a cívisvárosban, amióta csak 1538-ban megalakult a Református Kollégium, s amióta 1561-ben Huszár Gál létrehozta a nyomdát, amelynek könyveihez szorosan kötődik a sokszorosított grafika.

P. Szabó Ernő
2010. 10. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A XIX. században dolgozó debreceni rézmetsző diákok a korszak egyik legjelentősebb grafikai műhelyét hozták létre Magyarországon, ahogyan arra Kiss Sámuel vagy Beregszászi Pál kiállított nyomata mutatja, a XX. században a Műpártoló Egyesület, az Ady Társaság, a Debreceni Grafikai Műhely, a Magyar Exlibrisgyűjtők és Grafikabarátok Egyesülete, majd az Ajtósi Dürer Céh folytatta a hagyományokat. Olyan kiváló mestereket tömörített, mint a fametszést megújító Gáborjáni Szabó Kálmán, a főként rézkarcolóként jeleskedő, de kiváló akvarelleket, temperaképeket is létrehozó Vadász Endre, akiktől mű is szerepel a tárlaton. Két korszakot kötött össze Holló László, Menyhárt József, sőt a GADE megszületésében is szerepet vállaló Várkonyi Károly, de nemcsak jelentős művészek, hanem kiváló gyűjtők is a század első felében a városban, például Berei Soó Rezső professzor, akinek több százezres exlibrisgyűjteménye ma az Iparművészeti Múzeum gyűjteményét gazdagítja.
A legutóbbi évtizedekben Móré Mihály, Szabó László, Bényi Árpád, a Vajdaságból ideköltöző Torok Sándor munkássága is karakteresen jellemezte az utolsó évtizedek debreceni grafikáját, ahogyan a közelmúltban elhunyt Bíró Lajosé is, aki évtizedeken át játszott fontos szerepet Debrecen művészeti életében, generációkat nevelt, s aki előtt a rendezők utolsó pasztell önarcképe bemutatásával tisztelegnek.
Már az is nagy jelentőségűvé teszi az egyesület létezését, hogy egy évtizede működik folyamatosan, ha úgy tetszik, egy újabb regionális központot képezve a sokszorosított grafika otthonává vált Miskolc a rajzbiennálékat rendező Salgótarján és az akvarell művészetét pártoló Eger mellett. Ráadásul nemcsak a sokszorosított grafika és az egyedi rajz fér meg jól egymás mellett az egyesület kiállításán, de a különböző technikák, szemléletmódok is. Egyes munkák jól érzékeltetik a méretek növekedésének a nyolcvanas években elindult folyamatát, a táblakép és a grafika közötti határok elmosódását, mint például Fátyol Zoltán alkotásai, mások az európai és a keleti művészeti tradíciók megtermékenyítő szerepéről beszélnek. A természet inspiráló hatása mellett a művészet nagy korszakainak az emlékei vagy éppen a kereszténység, az antik görög-római mitológia egyes motívumai jelentenek hivatkozási pontokat a kiállítók számára, s olyan nagy elődök munkássága, mint Rembrandt, Bartók, például Gonda Zoltán rézkarcain. Párbeszédet folytatnak egymással a munkák, például Tamus István és Burai István Krisztus kínszenvedését ábrázoló lapjai és László Ákos rajza, amely Varlam Salamov előtt tisztelegve a XX. századi történelem szövetébe szőve fogalmazza meg a megváltás lehetőségéről-lehetetlenségéről alkotott vízióját. A művek között böngészve végül a Debreceni architektúra című sorozat tizenkilenc lapjához s velük szemben Velényi Rudolf Debreceni anziksz című montázsához jutunk. Régi épületek és kortárs képek… a párbeszéd folytatódik.
(A gyökértől a lombkoronáig. 10 éves a GADE. Debrecen, Kölcsey Központ, október 31-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.