Villámgyors villanyszerelő

R A L I

Munkatársunktól
2010. 10. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Haguenau 35 ezres lélekszámú elzászi városka Strasbourgtól harminc kilométerre, Franciaország északkeleti határánál; itt zajlott múlt hétvégén a Francia-rali, a vb-sorozat tizenegyedik futamának első és utolsó gyorsasági szakasza. Az út mellett többen – negyvenezren – szorongtak, mint a teljes lakosság, s az egyik etapot törölni kellett a tömeg miatt, nem lett volna biztonságos közéengedni a versenytempóban száguldó pilótákat. A fokozott érdeklődés oka, hogy Haguenauban született 1974. február 26-án Sebastien Loeb. A sportág élő, sőt, aktív legendája hollywoodi filmeket megszégyenítő koreográfiával írt újabb oldalakat a rali aranykönyvébe, hiszen szülővárosában érte el 60. futamgyőzelmét, s lett hetedszer is világbajnok.
Mindkettő sporttörténeti csúcs, nem véletlenül nyilatkozta meghatottan az érintett: „Nagyon nehéz volt, és nem számítottam arra, hogy ilyen sok ember vár kint. Számomra az a legjobb érzés, hogy itthon nyerhettem meg a vb-t!” Loeb helyi tanáremberek gyermeke, de a sporttal nem a kormány mellett ismerkedett meg, korosztályos válogatott tornász volt. A benzingőz és a száguldás azonban hamar elvarázsolta, ennek nyomán egyrészt rendszeresen összetörte szülei autóját, másrészt kerülte az iskolát, végül villanyszerelő végzettségig vitte. Kezdetben még dolgozott is a szakmájában, s mellette ralizott. 2001-ben megnyerte a Junior WRC-bajnoki címet, első vb-futamgyőzelmét pedig a 2002-es Német-ralin aratta egy Citroën Xsara WRC-vel. A márkához azóta is hű. 2003-ban már teljes szezont ment, s az összetettben egy ponttal kapott ki a svéd Petter Solbergtől. 2004-ben aztán már Loeb lett a világbajnok, s első nem skandináv versenyzőként nyerte meg a Svéd-ralit, valamint először „hozta el” a konstruktőri vb-címet a Citroënnek.
Amely 2006-ban szüneteltette gyári csapata szereplését a rali vb-sorozatban, de a francia klasszis egy „maszek” Citroënnel is az élen végzett. Előtte, 2005-ben emberi nagyságáról is tanúbizonyságot tett: a Walesi-ralin Markko Märtin navigátora, Michael Park egy balesetben elhunyt, a két utolsó szakaszt törölték, Loeb világbajnok lett volna, de szándékosan szabálytalankodott és időbüntetést „szerzett”, az ünneplés elmaradt. 2008-ban történelmet írt ötödik diadalával, hiszen addig csak két legendás finn pilótának, Tommi Mäkinennek (1996–1999) és Juha Kankkunennek (1986, ’87, ’91, ’93) sikerült négy sorozatot is megnyernie. Ám Loeb nem állt meg, s idén utolérte a Forma–1 szintén hétszeres világbajnokát, Michael Schumachert. Ám vele ellentétben már nem tervez hosszabban. Jövőre még elindul a megreformált vb-sorozatban, aztán szögre akasztja a sisakját. Mint mondja, nem szeretné, ha hároméves kislánya látná azt a stílust, ahogy most vezet…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.