Bécs, álmok köntösében

Sokak szerint a magyar irodalom fénykora volt az az ellentmondásos időszak, amikor Ferenc József Petőfi és Jézus Krisztus után szerepelt a családi fotóalbumok kezdőlapjain. Jókaitól a Nyugat születéséig és az avantgárd felbukkanásáig számos irodalmi alak és irányzat találkozott a Monarchia korában és az azt követő évtizedekben. Az összekötő kapocs pedig ezúttal egy város, Bécs.

R. Kiss Kornélia
2010. 11. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Monarchia fővárosának nevét számos, a kiegyezéstől a huszadik század közepéig élő és alkotó író életrajzában szedik vastag betűvel, akik bőröndjeikben nem- csak vitték, hanem hozták is a kultúrát: ez utóbbi mozgás ma jóval kevésbé él a magyar köztudatban, az osztrák közönség pedig Bécs magyar vonatkozásairól tud keveset. E. Csorba Csilla, a Petőfi Irodalmi Múzeum főigazgatója és a kiállítás egyik kurátora szerint az ő számukra valószínűleg nagy meglepetés lesz a kiállítás. Bécsben tavasszal lesz látható a kétnyelvű szövegekből, szimbolikus terekből és gazdag képanyagból összeállított kiállítás, amely a Monarchia korát és a felbomlását követő időszakot mutatja be: a Monarchia mint kulturális közösség, kiegészítve az uralkodó családhoz való, némileg ambivalens viszonyulással. A kor ellentmondásait jól mutatja az is, amit E. Csorba Csilla mesél a családi fotóalbumokról, amelyeknek első oldalain a szentkép és Petőfi fotográfiája után sok esetben az uralkodó képe következik. De láthatjuk Zichy Mihály borítótervét az Osztrák-Magyar Monarchia írásban és képben című gigantikus enciklopédia magyar népről szóló fejezetéhez: Petőfi alakja egy akasztófa árnyékában, tépett zászlók és haldoklók, a megjelentetését végül nem engedélyezik, a látogató pedig megsejthet valamit abból, hogy akkoriban mit is jelentett a kultúrpolitika. A közös kulturális teljesítmények mögött mélyen gyökerező és feloldhatatlan ellentétek húzódtak meg, de a kiállítás nem ezekre helyezi a hangsúlyt, hanem arra a konszenzusra, amely végül kialakult Ferenc József személye körül. Az uralkodó pár kultuszának tárgyi emlékei és az írók elejtett mondatai szimpatikussá teszik a korszakot, amikor az irodalom még „mindnyájunk” nevében beszélt. „Mindnyájunk közös szerelme volt” – mondja Jókai Erzsébet királynéról, és így jelenti ki Krúdy, hogy ők bizony mindnyájan meghaltak Ferenc Józseffel együtt. „Ez a magyarul sem elég jól tudó öregember jelentette a magyar irodalom soha vissza nem térő fénykorát” – írja Hatvany Lajosnak. Ebbe a fénykorba érkezik meg a modernség is: a tudatalatti, az idegek játéka. Álomszerű környezetben, lila falak közt olvasgathatjuk a szövegtöredékeket, amelyek átvezetnek Kassák és köre szintén Bécsbe települt avantgárd festményei és folyóiratai közé. A terem másik sarkában a magyar operett virágzásának dokumentumai – bár a megítélése változatos volt, a műfaj kétségtelenül közös, osztrák–magyar termék, és a leghíresebb magyar operettszerzők olyan magától értetődően sikeresek voltak Bécsben, hogy ott a mai napig osztráknak hiszik például Lehár Ferencet. Már csak ezért is érdemes lesz Bécsbe utaztatni a kiállítást.
(Az Álmok köntöse – Magyar írók Bécs-élménye 1873–1936, Petőfi Irodalmi Múzeum.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.