Itt a Facebook-film

David Fincher a Facebookról és létrehozójáról, Mark Zuckerbergről készített filmet. A moziból kiderül, hogy önzés, kicsinyes csalások és perek sora árnyékolja be az amerikai álmot.

Kárpáti György
2010. 11. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Manapság, amikor a célközönség megszólítása és moziba csábítása a legnagyobb szakmai kihívás, kézenfekvő választás olyasmiről beszélni, amit 500 millió ember használ rendszeresen. Nyilvánvalónak tűnik, hogy ha valaki az internet, a virtuális terek és a közösségi oldalak korában a Facebookról csinál filmet, arra tömegek kíváncsiak. A videoklipek készítésével híressé váló David Fincher kezében ráadásul jó helyre került a Facebook sikertörténete, s a rendező kultfilmek sora után az év egyik legjobb amerikai blockbusterét készítette el.
A Facebook közösségi portál a legújabb kori internetcsoda, amely minden idők legfiatalabb dollármilliárdosává – gyakorlatilag a webvilág urává – tette a programozóját. Megszületésének körülményei miatt egyszerre nevezhető az amerikai álom megtestesülésének, a háttérben meghúzódó drámák miatt pedig ízig-vérig hollywoodi történetnek. Mark Zuckerberg harvardi diák, tehetséges informatikus, ám nincs szerencséje a lányoknál. Egy kellemetlen kikosarazás után bosszúból írt lányrangsoroló programja nagy sikert arat az egyetemen, s emiatt néhány ambiciózus fiatal megkeresi őt egy közösségi portál ötletével, amely interaktivitásával és új szolgáltatásaival lesz különb a már meglévő MySpace-nél és hasonszőrű társainál. Zuckerberg elcseni az ötletet, és néhány héttel később megvalósítja a Facebookot. A közösségi lap rövid idő alatt kinövi a Harvard kereteit, és világhódító útra indul. Zuckerberg ezalatt minden ismerősét, barátját átejtve válik a mára 25 milliárd dollárt érő cég első emberévé.
A Social Network – A közösségi háló kettős szándéknak igyekszik megfelelni. Hitelesen dokumentálja a történelmi tényeket, de mindezt szórakoztató módon kívánja elérni. Fincher nehéz feladatra vállalkozott, hiszen a számítógépes programozás nem túl látványos folyamat, a szakzsargon pedig még a gyakorló internetezők többsége számára is érthetetlen. A rendező ezért inkább az emberi kapcsolatokra, a jellemfejlődés folyamatára helyezi a hangsúlyt. Bár sokszor, sokan ülnek a számítógépek előtt, a történet mégsem vész el a szakkifejezések rengetegében. Nincs is rá szükség. Pontosan értjük, hogy a fiatalok tehetséges informatikusok, becsvágyók, akik sikerrel valósítják meg papírra vetett elképzeléseiket. Csak amíg a táblán és monitoron vázolt algoritmusokat kezelni tudják, addig az emberi kapcsolatokban kudarcot vallanak. A rendező az érzelmi folyamatok pontosabb ábrázolása végett bölcsen a filmnyelvi eszközökhöz nyúlt, s párhuzamosan látjuk a múltbeli történéseket és a jelen idejű pereskedést – az álmodozó, idealista egyetemistákat és a pénz és kapzsiság bűvöletében gyűlölködő fiatalokat.
A Social Network – A közösségi háló végső soron tanmese. Egy jó ötlet már elég a meggazdagodáshoz, de a pénz még a legjobb barátságokat is szétszakítja és magányossá teszi az embert.
(Social Network – A közösségi háló. Színes, feliratos, amerikai film, 121 perc, 2010. Rendező: David Fincher. Forgalmazó: Intercom.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.