Manapság, amikor a célközönség megszólítása és moziba csábítása a legnagyobb szakmai kihívás, kézenfekvő választás olyasmiről beszélni, amit 500 millió ember használ rendszeresen. Nyilvánvalónak tűnik, hogy ha valaki az internet, a virtuális terek és a közösségi oldalak korában a Facebookról csinál filmet, arra tömegek kíváncsiak. A videoklipek készítésével híressé váló David Fincher kezében ráadásul jó helyre került a Facebook sikertörténete, s a rendező kultfilmek sora után az év egyik legjobb amerikai blockbusterét készítette el.
A Facebook közösségi portál a legújabb kori internetcsoda, amely minden idők legfiatalabb dollármilliárdosává – gyakorlatilag a webvilág urává – tette a programozóját. Megszületésének körülményei miatt egyszerre nevezhető az amerikai álom megtestesülésének, a háttérben meghúzódó drámák miatt pedig ízig-vérig hollywoodi történetnek. Mark Zuckerberg harvardi diák, tehetséges informatikus, ám nincs szerencséje a lányoknál. Egy kellemetlen kikosarazás után bosszúból írt lányrangsoroló programja nagy sikert arat az egyetemen, s emiatt néhány ambiciózus fiatal megkeresi őt egy közösségi portál ötletével, amely interaktivitásával és új szolgáltatásaival lesz különb a már meglévő MySpace-nél és hasonszőrű társainál. Zuckerberg elcseni az ötletet, és néhány héttel később megvalósítja a Facebookot. A közösségi lap rövid idő alatt kinövi a Harvard kereteit, és világhódító útra indul. Zuckerberg ezalatt minden ismerősét, barátját átejtve válik a mára 25 milliárd dollárt érő cég első emberévé.
A Social Network – A közösségi háló kettős szándéknak igyekszik megfelelni. Hitelesen dokumentálja a történelmi tényeket, de mindezt szórakoztató módon kívánja elérni. Fincher nehéz feladatra vállalkozott, hiszen a számítógépes programozás nem túl látványos folyamat, a szakzsargon pedig még a gyakorló internetezők többsége számára is érthetetlen. A rendező ezért inkább az emberi kapcsolatokra, a jellemfejlődés folyamatára helyezi a hangsúlyt. Bár sokszor, sokan ülnek a számítógépek előtt, a történet mégsem vész el a szakkifejezések rengetegében. Nincs is rá szükség. Pontosan értjük, hogy a fiatalok tehetséges informatikusok, becsvágyók, akik sikerrel valósítják meg papírra vetett elképzeléseiket. Csak amíg a táblán és monitoron vázolt algoritmusokat kezelni tudják, addig az emberi kapcsolatokban kudarcot vallanak. A rendező az érzelmi folyamatok pontosabb ábrázolása végett bölcsen a filmnyelvi eszközökhöz nyúlt, s párhuzamosan látjuk a múltbeli történéseket és a jelen idejű pereskedést – az álmodozó, idealista egyetemistákat és a pénz és kapzsiság bűvöletében gyűlölködő fiatalokat.
A Social Network – A közösségi háló végső soron tanmese. Egy jó ötlet már elég a meggazdagodáshoz, de a pénz még a legjobb barátságokat is szétszakítja és magányossá teszi az embert.
(Social Network – A közösségi háló. Színes, feliratos, amerikai film, 121 perc, 2010. Rendező: David Fincher. Forgalmazó: Intercom.)

Egy fiú bicskával támadt meg egy férfit Borsodban