Leonardo és Schiele Londonba látogat

Átütő közönség- és sajtósikert aratott, arat a Treasures from Budapest – European Masterpieces from Leonardo to Schiele (Budapest kincsei – Európai mesterművek Leonardótól Schieléig) című kiállítás, amely a londoni Royal Academy of Arts reprezentatív termeiben látható december 12-ig. A londoni napilapok felsőfokú jelzőkkel méltatják a Szépművészeti Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria gyűjteményéből válogatott, mintegy kétszáz darabos összeállítást.

P. Szabó Ernő
2010. 11. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szerencsés volt a londoni közönség az utóbbi években – olvasható például a Guardian egyik cikkében –, hiszen orosz, dán, amerikai múzeumok anyagából készült válogatásokat láthatott, de mindegyik sokkal szűkebb volt, mint a budapesti műkincseket bemutató összeállítás. Az újságíró felidézi azt a hat évvel ezelőtti tárlatot, amelyet a Somerset House-ban rendeztek Nagy Katalin kincsei címmel az Ermitázs gyűjteményéből, és amelynek egyetlen kiemelkedő darabja egy „kopott Poussin” volt. Lehet, hogy kissé sarkít az írás a poén kedvéért, vagy hogy a Szépművészeti Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria gyűjteményéből válogatott, szeptember 12-én megnyílt tárlatot jobban dicsérhesse. Tény, hogy több más londoni lap hasonló módon számol be a mesterművekben, nagy nevekben valóban bővelkedő bemutatóról.
Így volt ezzel azonban a párizsi Le Monde is, amely szerint a francia fővárosban élőknek is megér egy ugrást a csatornán túli csemege. Nem is hiányzik a francia szó a kiállítótermekből, ahogyan nem hiányzik az olasz vagy éppen a japán sem, ami azt jelzi, hogy az esemény nemcsak arra a sok százezres angol középosztályra gyakorol erős vonzóerőt, amely számára természetes, hogy nem hagy ki egy efféle bemutatót, de a brit fővárosba érkező turisták is számon tartják a kiállítást. És szerencsére azon honfitársaink sem hiányoznak a látogatók közül, akik talán már itthonról ismerik a kiállított művek jó részét, de fontosnak tartják, hogy tanúi legyenek londoni vendégszereplésüknek is. Tény, hogy akár vasárnap délután, akár hétköznap délelőtt tért be e sorok írója a Royal Academy of Arts termeibe (a Main Galleriesbe, azaz az első emeleten, a piano nobilén lévő reprezentatív terekbe), voltak nehézségei, míg egyáltalán a művek közelségébe ért. Az átlagos napi látogatószám jóval ezer fő felett lehet, ami összességében százezer feletti nézőt jelenthet majd. Az országimázs formálása felől nézve sem rossz ez az eredmény, a kiállítás hatására alighanem néhány ezerrel megnő majd azoknak a művészetbarát polgároknak a száma, akik a világ különböző pontjain úgy gondolják, hogy Budapest is megér egy ugrást – vagy talán többet is.
A tárlatnak helyet adó elegáns palota, a Burlington House a Piccadillyn áll, a homlokzatán látható legnagyobb transzparens a budapesti tárlatot hirdeti, középen Schiele két egymást átölelő nőt ábrázoló 1915-ös művével, a két szélén Raffaello Esterházy Madonnájával, illetve Goya Korsós nőjével. Jól érzékelteti ez a választás, hogy a tárlat kurátora, David Ekserdjian professzor egyszerre helyezett hangsúlyt arra, hogy a különböző művészettörténeti korszakok nagy neveihez kötődő remekművek szólítsák meg a közönséget, és arra, hogy érzékeltesse, milyen szerepe volt a Szépművészeti Múzeum gyűjteményének létrejöttében annak a gyűjtői, mecénási tevékenységnek, amelyet az Esterházy család tagjai, elsősorban II. Miklós herceg gyakoroltak. A tárlat anyagát tartalmazó reprezentatív katalógus borítóján is Raffaello remeke látható, Schiele a hátsó borítóra szorult.
A tárlat címe egyébként, mint annyi más esetben, természetesen most sem teljesen felel meg a valóságnak: a remekművek sora ugyanis már Leonardo előtt majd két évszázaddal, a kiváló Giotto-tanítvány Maso di Banco művével, A Szűz megkoronázásával elkezdődik, és két magyar mester, Mattisch Teutsch János és Bortnyik Sándor alkotása is néhány évvel a Schiele-mű után, az első világháború utolsó éveiben keletkezett. Az az alkotás, amellyel a kiállítás indul, viszont nagyjából egyidős Leonardo tanulmányaival, amelyek az Anghiari csatát ábrázoló, a firenzei Palazzo Vecchióba szánt, de soha meg nem valósult falképhez készültek. A bejárattal szemben álló, magyarországi mester által 1512-ben készített Szent András szárnyas oltár liptószentandrási templomból került Budapestre. Valószínűleg Besztercebányán készült, a „dunai iskola” hatását mutatja, egyszerre kapcsolja be a magyar művészetet a korszak egyetemes folyamataiba, és érzékelteti, milyen sajátos történelmi körülmények között alakult.
Sokan, hosszasan állnak a szárnyas oltár előtt, ahogyan néhány teremmel később Ribera Szent András mártíriumát ábrázoló, drámai erejű vászna előtt is, amely nemcsak Caravaggio művészetének hatásáról beszél, hanem arról is, hogy milyen gazdag a Szépművészeti spanyol gyűjteménye, amelynek a kiállítás másik sikerdarabja, El Greco Bűnbánó Magdolnája is meghatározó részét képezi Murillo, Goya műveivel együtt. Veronese, Tintoretto, Rubens művei ritmizálják a sort az egyik, Mányoki Ádám, Kupeczky János, Bogdány Jakab alkotásai a másik oldalon, a szakrális, mitológiai, történelmi témák után portrék, csendéletek, tájak következnek. Majd a két utolsó, izgalmas fejezet: a Modern művészet gyűjtése az új nagyvárosban, Budapesten, amelyet Rudolf von Alt metszetei idéznek meg a londoni közönség számára. Majd a modern és kortárs művek XX. századi gyűjtése, amelynek egyik főszereplője, Petrovics Elek, a Szépművészeti egykori igazgatója Rippl-Rónai egyik vászna révén szintén Londonba érkezett. Rodin, Kokoschka, Chagall, Picasso az utolsó teremben – és a rejtély: miért van az, hogy hiába kapott fő helyet az egyik falon a Zarándoklás a cédrushoz, valahogy képtelen megérinteni a közönséget? Nézik Ziffer vöröses felsőbányai táját, nézik Bortnyik hatfigurás expresszív vásznát, de Csontváry remekére éppen csak rápillantanak és máris továbblépnek egy alig tenyérnyi rajz felé. Persze nem rossz döntés ez sem. A kis rajz és a Fekete sertések című festmény alkotója ugyanis Paul Gauguin, akinek éppen most szentel nagy egyéni tárlatot a Temze túlpartján lévő Tate Modern.
(Treasures from Budapest, London, Royal Academy of Art, december 12-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.