Védekező társadalom, fordított panaszpiramis

Dr. Szabó Máté
2010. 11. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A globális gazdasági és pénzügyi válság hatásai, a belső problémák a magyar állampolgárok jelentős részét hozták a korábbinál nehezebb gazdasági, szociális és ennek következményeképpen nehezedő egészségügyi, mentális helyzetbe. Mára kimerülni látszanak azok az 1989-cel kezdődő kedvező tendenciák, amelyeket a jogok és szabadságok kiterjedése, az életesélyek pluralizálódása és összességében vagy legalábbis a felső és középrétegek számára az életminőség mutatóinak javulása jellemzett. A hanyatlás nem 2010-ben indult, a jelei, majd látható tendenciái már korábban is megjelentek, azonban 2009–2010-re álltak össze egy, a társadalom nagyjából valamennyi rétegében és csoportjában jelen lévő, mindegyikben eltérően felfogott és feldolgozott értelmezési keretté, amelyet a válság kategóriájával jelölhetünk.
Az ombudsmani munka szempontjából alapvető fontosságú, hogy megjelent egy felfogás, amely Magyarország gazdaságát, társadalmát, kultúráját, politikáját és összintézményi rendszerét a válság szimptómájának, sőt eredményének tekinti. Az egyéni élethelyzetek válságára a sajtó és a média, de a közbeszéd is kínálja az uniformizált választ: válságban vagyunk! A rendszerváltás és az EU-csatlakozás euforikus, de tendenciájában a gazdagodást és tartalmasabbá váló életet kínáló kaleidoszkópja helyett a sötét csőlátás nyer teret társadalmunkban. Nem kíméli ez a perspektíva a jogállami és alkotmányos rendszert sem – mit érnek az intézmények, ha hagyják lecsúszni immár nemcsak a lustát és az élhetetlent, de a nagyon is dolgos és vállalkozó kedvű, jövőjüket egyre szebb és szebb ingatlanban elképzelő családokat is?
Az ingatlanhitelezés buborékjának kipukkanása a társadalom középosztályi lét felé orientálódó csoportjait a fizetésképtelenség, a hajlék elvesztése és a lakás nélküli egzisztenciavesztés kézzelfogható és mindennapi rémével állítják szembe. A munkanélküliségnek a rendszerváltás óta táguló örvénye pedig már szintén nem csupán a kevéssé kvalifikált munkaerő piacát sújtja, haem a pályakezdő diplomásokat, a kis- és középvállalkozások alkalmazottait és tulajdonosait is, akárcsak a posztmodern szolgáltatási szektorok magasan kvalifikált munkaerejét. Leértékelődő beruházásokként jelennek meg a diplomák, a nyelvvizsgák, a családi házak – és néhol a család és a gyermekek is.
Ezt az ombudsmannak küldött panaszokból megrajzolódó, szomorú szürke színre váltó világot tovább veszélyeztetik a sokkoló természeti katasztrófák, a kalkulálhatatlan, pusztító árvizek, az embert, az állatot, a házat és a hidat magával sodró vörösiszap áradata. Mennyiben természetiek ezek a katasztrófák? Volt-e körültekintő tervezés, megfelelő minőségvizsgálat, kitelepítési és katasztrófa-forgatókönyv, kataszter a veszélyeztetett ingatlanok helyéről? Nem embereknek, szabályoknak, intézményeknek kellene a posztmodern rizikótársadalom védelmi rendszerét kialakítani a változó vízhozamokkal és a veszélyes anyagok tömegével szemben? Nincs-e itt emberi és intézményi mulasztás, ami összefügg a válság rövidlátó és a mának élő igazgatási és politikai kultúrájával? Képes volt-e megfelelő védekezésre a társadalom, hiszen mi mást tehetne az ember és a társadalom, mint védekezik? Védekezni, de hogyan? Új vagy félretett politikai recepteket keresünk sebeinek meggyógyítására. Példátlan politikai bizalomcsökkenés következett be a válság hatására. Ugyanakkor az orientációt vesztett tömegek a választásokon új lojalitások mentén adtak megbízatást jövőjük átalakítására. Egyéni stratégiáikban pedig – szemben a lengyelekkel, románokkal és bolgárokkal, ahol milliók váltak európai migránsokká – még mindig a helyben maradó megoldásokat preferáljuk. Hűség és tiltakozás-védekezés a válság hatásaival és feltételezett okaival szemben, és nem a kivonulás a magyar módi.
Ami az ombudsmannak ebből kijut, az a panaszáradat. Ebben sikerült már megközelíteni az európai átlagszintet, míg 2006–2007 körül – szemben az összeurópai trendekkel – még stagnált a panaszszám. Az ombudsman feladatának ellentmondásosságát is ez adja: ahol segíteni kell, ami a munkája, az az állampolgár panasza, nyomorúsága, szomorúsága. Érthetően elsődlegesen a gazdasági-szociális problémák jelennek meg a panaszokban de annál több is: elégedetlenség a fennálló intézményekkel, védekezés az igazságtalannak vélt eljárásokkal szemben. A védekező társadalomban a leggyengébbek az amúgy is rászorulók csoportjai. Az ombudsmani munka alapvető elve, hogy elsősorban a leginkább rászorulók segítségére kell sietni. Ez a teljes mértékben helyes és igazolható követelmény azonban szemben áll az úgynevezett fordított piramis jelenségével. A társadalom legrászorultabb, nagy létszámú csoportjai rendelkeznek ugyanis a legszerényebb intellektuális és kapcsolati tőkével ahhoz, hogy a problémáikat akár panaszként megfogalmazzák. Minél nagyobb a település, magasabb az iskolai végzettség, a státus, ahogyan a középosztály felé szűkül a képzeletbeli társadalmi piramis, úgy szélesedik a panaszoké. Fordított arányosság áll tehát fenn a társadalmi problémák súlya és az azok megfogalmazásának, a megfelelő címzettekhez való eljuttatásának képessége között. Ennek következtében az ombudsmannak – a segítő, a szociális professzionális szakmákhoz hasonlóan – meg kell kísérelnie, hogy változtasson a fordított piramis helyzeten. A legkülönfélébb terapeutikus technikák bevetésével kell segítenie, napvilágra hoznia és előtérbe állítania a bajoknak azt a széles körét amely a kommunikációra való készség és képesség híján a fordított panaszpiramis csúcsa körül reked meg. Ennek előmozdítására évente összpontosítunk projektjeinkkel egy-egy különösen problémás helyzetű és helyzetét a panaszokban kevéssé megfogalmazni képes csoportra. Ezt 2010-ben a hitelválság áldozatainak, illetve a pénzügyi szféra alkotmányos visszásságokat okozó jogviszonyainak szövetével, valamint a időskorúak helyzetével kapcsolatos intézményi-jogi terület áttekintésével végeztük. A megelőző években a hajléktalanok, illetve a fogyatékkal élők problémái álltak éves projektjeink homlokterében.
A projektek részeként a hivatalból elindított vizsgálatok mellett természetesen foglalkozunk a beérkezett panaszokkal, sőt esetleg korábbi vizsgálatokat is megismételünk, utóvizsgálatot indítunk, mint ahogyan 2010-ben megismételtük a több mint tíz év előtti idősotthon-vizsgálatokat is. Ezekben a fókusztémákban műhelybeszélgetéseket szervezünk a kormányzat és a szakmák, a tudomány és a civil szervezetek képviselőinek bevonásával. Ezeket társadalmi-kulturális rendezvények, kiállítások, könyvbemutatók, rendezvényeken való részvétel, a területen való jelenlét és megnyilvánulás sokféle formája egészíti ki, egészen a jótékony célú vásárig, avagy – mint a gyermekjogok esetében – a jubileumi bélyeg kiadásának kezdeményezéséig.
Kezdettől beépült az általános ombudsmanok tevékenységébe a gyermeki jogokkal való foglalkozás, hiszen Magyarországon nincsen önálló gyermekjogi ombudsman. Így tehát minden évben egy-egy tematikus projektet szentelünk a gyermekek élet- és jogviszonyainak. 2010-ben a gyermekek családon belüli és azon kívüli (értsd: családpótló, -helyettesítő intézményekben történő) felnevelése állt a vizsgálataink középpontjában. A kérdéskörök a gyermekvédelem klasszikus feladataitól a gyermekellátás differenciált szakmai hálózatáig, a speciális ellátásokig terjedtek. Korábban a gyermeki jogok tudatosítása és a gyermekekkel szemben és közöttük megjelenő erőszak állt vizsgálódásunk homlokterében.
A ma gyermekei nem a Gutenberg-galaxis, hanem a Google-galaxis kommunikációs terében élnek. Ez esélyeket és veszélyeket egyaránt magában rejthet. A mi értelmezésünk szerint nem küzdeni kell e tendenciával – mert nem is lehet –, hanem értelmes, konstruktív tartalmakat kell megkísérelni eljuttatni a gyermekekhez a virtuális kommunikáció globális terében. Ez persze nem helyettesítheti az iskolai és az iskolán kívüli oktatás szerepét a médiatartalmak szelektív és kritikus kiválasztásában. A mi szerény hozzájárulásunk önálló gyermekjogi honlapunk létrehozásában és működtetésében áll, amelyet az idén a Nemzeti Erőforrás Minisztérium segítségével ismét sikerült továbbfejleszteni. Persze ez a honlap így sem lesz soha versenytársa a kommerciális alapú website-oknak, azonban kommunikációt jelent a működésünk Gutenberg-galaxisban szervezett kultúrája és a gyermekek Google-galaxis-beli kultúrája között. Sikerélményeink mindazonáltal vannak a majd hároméves weblaptörténetben, mind a mennyiségi növekedésben, mind a minőségi kínálat növelésében, mind a szerényen csordogáló, de dokumentálható gyermeki panaszok tényében. A világot megváltoztatni nem, de érdes részeit lecsiszolni, gömbölyíteni, ártalmatlanítani segíthet a folyamatos munkánk.

A szerző az állampolgári jogok országgyűlési biztosa

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.