A médiapuding próbája

Csontos János
2010. 12. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hasznos ajándék lehet a nemzet karácsonyfája alá az új médiatörvény, ha néhány nappal az ünnepek előtt elfogadja az Országgyűlés, és újév napján hatályba is lép. A jogszabálytervezet teljes neve: Törvényjavaslat a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról; és már be is terjesztették a parlament elé. A héten a Korrektúra 2010 című tihanyi médiakonferencián tesztelte a szakma a szöveget, és egyetértett abban, hogy ez mindenképp jobb, mint a régi, tizenöt éves törvény, hiszen a káoszt felválthatja a rend.
A kritikusok többnyire épp ezt a rendet azonosítják a rendpártisággal, bár önfeledt pillanataikban elismerik, hogy valami ilyesmit már az előző kormányzatnak is keresztül kellett volna vernie. De hát nem volt kétharmaduk – érkezik a mind gépiesebb magyarázat. Bár az ördög mindig a részletekben lakozik (igaz, az angyal is), egyelőre nem találtak komoly fogást a tervezeten. Azt pedig senki nem vitatta, hogy míg az 1996-os médiatörvény célja a kereskedelmi média útjának megnyitása volt, a mostanié a közszolgálat rehabilitálása. Érthetetlen, hogy a kereskedelmi médiumok sérelmesnek érzik a változást, hiszen eddig letarolták a médiapiacot. A tapasztalat pedig azt mutatja, hogy – miként az élet más területein – bizonyos feladatokat az államnak kell ellátnia, mert az „önszabályozó” piac képtelen erre.
Azt sem kell különösebben bizonygatni, hogy az eddigi pazarló intézményrendszer már nem volt tovább fenntartható. A közmédiumok a működésképtelenség határára sodródtak, miközben milliárdok folytak el különböző gyanús jogcímeken. Ráadásul a régi médiatörvény nem tudott valós versenyt kialakítani a honi médiapiacon, a közszolgálati mérce pedig csak a fikciók világában létezett. A rendteremtés nyilván rossz hír azoknak, akik eddig kellemesen elhalászgattak a zavarosban. Hogy mást ne említsek: az új szisztéma nem szabadon felhasználható milliárdokat bocsát rendelkezésre bebetonozott elnököknek, hanem meghatározott feladatokat, missziókat finanszíroz. Az új vezérigazgatóknak nem a pénzügyekkel, hanem a tartalommal kell foglalkozniuk, és ha netán rosszul teszik a dolgukat, akkor elmozdíthatják őket.
A törvényjavaslat a sajtó- és szólásszabadság hangsúlyozása, a média sokszínűsége mellett többek között kitér a nemzeti és kulturális identitás megerősítésére csakúgy, mint a határon túli magyarság kulturális igényeinek szolgálatára, az anyaországgal való szellemi kapcsolattartásuk elősegítésére. Ha úgy tetszik, a Duna Televízió eredeti hitvallása is általános érvénnyel törvényerőre emelkedhet, ami felettébb örvendetes fejlemény. De kiterjed a törvény hatálya a nyomtatott sajtóra és az internetes megjelenésre is – azaz kivilágítják a homályzónákat, és a hazai szolgáltatók körébe bevonják azokat is, akik a határon túlról, esetleg tengerentúli szerverekről célozzák meg a hazai médiapiacot. A Kuruc.info „bátor” kuruckodása tehát szimpla rendőrségi üggyé válhat: egyszerű adócsalókként végezhetik, mint Al Capone.
A formát mindig meg kell tölteni tartalommal, de ez a törvénytervezet biztató forma. Lényeges például, hogy a Műsorszolgáltatási Alap a közszolgálati médiavagyont nem idegenítheti el, nem ruházhatja át, és nem terhelheti meg. Azaz elhárulni látszik az archívumok széthordásának, privatizálásának, elkótyavetyélésének veszélye is. Ez az alap ráadásul köteles a közszolgálati médiaszolgáltatás céljainak támogatására fordítani a bevételeit – magyarán az adófizetők, a díjlerovók és a megbírságoltak pénze végre műsorkészítésre hasznosulhat. Nem csak elérhetetlen vágyképként emlegethetjük majd a BBC-normákat: nekünk is lesz közszolgálati kódexünk, sőt a törvényen túl a közszolgálati munkatársakra külön alapvető etikai szabályokat is megfogalmaznak.
Tihanyban is morgolódásra adott okot a kereskedelmi televíziócsatornák részéről, hogy a nagy halak (hivataloskodó nevükön: a jelentős befolyásolóerejű médiaszolgáltatók) az éves reklámbevételük három százalékát új magyar filmalkotások támogatására kötelesek fordítani, ez a kötelezettség pedig az alap részére befizetett pénzösszeggel teljesítendő. Eddig ezt a kötelezettséget saját gyártású fikciós művek előállításával rótták le; az új befizetést pedig adóként élik meg, hiszen nem ők rendelkeznek a felhasználásáról. Vagyis könnyen megszűnnek a szappanoperát filmalkotásként tálaló trükközések, és kisvártatva kiderül majd az is, megszűnnek-e maguk az életidegen szappanoperák is, átadva a helyüket az igényesebb tévéjátékoknak.
Végre prioritássá válik a gyermekek és a kiskorúak védelme is. Lesz hat éven aluliaknak szóló korhatáros karika, ha a produkció félelmet kelthet bennük, ha koruknál fogva nem érthetik meg, vagy félreérthetik. Az erőszak és a szexualitás ábrázolása – különböző életkori fokozatokban – a késő esti és az éjszakai órákra korlátozódik, pornográf és szélsőséges, indokolatlan erőszakot tartalmazó műsorszámok pedig soha nem kerülhetnek adásba. Nem ússzák meg a tiltást a „lekérhető szolgáltatók” (például a világhálós portálok) sem: hatékony műszaki megoldást kell alkalmazniuk annak érdekében, hogy a nemkívánatos tartalmak kiskorúak számára ne legyenek elérhetők.
Vége szakad annak is, hogy a hazai közönség jelentős részét – több mint ötödét – kizárják a nagy jelentőségű események közvetítéséből. Egyelőre nem tudni, hogy lehet-e majd például nemzeti büszkélkedésre okot adó sporteseményt (amely szerintem a hazai közönség körében kiemelkedő érdeklődésre tart számot) alig elérhető, kicsiny kábelcsatornákra exkluzívan eldugni – remélem, hogy nem. Az események listáját a médiatanács iránymutatásában teszik majd közzé – ezért már előre támadják is a testületet a kritikusai. Ám a puding próbája az evés; a hatalommal pedig nemcsak visszaélni lehet, hanem élni is vele – például a közérdeket érvényesítve.
Valóságos földindulás, hogy a hagyományos tévék és rádiók a műsoridejük felét európai művek, harmadát pedig magyar művek bemutatására kötelesek fordítani. Nagy csapás ez Hollywoodnak, feltéve, ha összeurópai normává válik. A műsoridő tíz százalékát ráadásul független európai műsorkészítő öt éven belüli alkotásával kell megtölteni. De még a „lekérhető” szolgáltatók kínálatának több mint negyedét is magyar műveknek kell alkotniuk. A közszolgálati tévéknél és rádióknál még szigorúbb a kvóta: itt 60 százalék az európai, 50 a magyar, 33 a független műsorok előírt aránya. S itt sem lehet kizárólag poros archívumokból szerkeszteni: muszáj lesz új műsorokat gyártani. A zenei rádiók műsorában a hazai tartalom részesedése 25 százalék lesz (ez Romániában 40 százalék). Aligha elhanyagolható, hogy ezeket a kötelezettségeket nem lehet csakis éjnek évadján elintézni, ahogy egyes médiaszereplők eddig roppant ravaszul cselekedték. Jó hír a halláskárosultaknak, hogy a hírműsorokat és a filmeket 2015-ig felmenő rendszerben minden műsorszolgáltatónak feliratozni vagy jeltolmácsolni kell.
Egy platformra kerülnek a dohánygyárak és a pártok: egyik sem támogathat műsort. Nem lehet a kötelező híradókat sem csak úgy összelopkodni: a műsoridő négyötödének eredeti tartalomnak kell lennie. Ez már önmagában cáfolja a beharangozott, áprilistól ingyenes hírszolgáltatást nyújtó „szuper MTI” monopóliumra törésének vádját: a kereskedelmi médiumok a híreket kapják térítésmentesen, nem a hírműsorokat. Hírmonopólium azért sem lesz, mert egy kereskedelmi médium bármikor dönthet úgy, hogy saját tudósítót küld valamely eseményre. A Magyar Távirati Irodán belül létrejövő hírcentrum nemcsak a közszolgálati híreket fogja előállítani, hanem a köztévék híradóit és a közrádió krónikáját is. Ezzel az érintett intézmények egyéb, ugyancsak fontos tartalmak előállítására összpontosíthatnak a normatív, feladathoz rendelt finanszírozásnak köszönhetően. Sőt a fáma szerint a Magyar Televízió második adása idővel tematikus gyermek- és ifjúsági csatorna, a Duna Televízió második adása pedig tiszta profilú kulturális csatorna lehet majd.
A tihanyi médiakonferencia résztvevői – pártállásra és világnézetre való tekintet nélkül – racionális döntésnek ítélték a közmédiumok hírgyártásának összevonását és azt is, hogy minden így megtakarított forintot magyar tartalom készítésébe szándékoznak visszaforgatni. A közmédiumok tervezett (két év alatt piacvezetővé válni kívánó) közös hírportálja sem az ördögtől való: a BBC-nél jól működik ez a modell.
A 2012. esztendőre (az első „vegytiszta” évre) 64,8 milliárd forintot irányoz elő a törvénytervezet az új közszolgálati médiarendszer működtetésére. Temérdek összeg – mégis először csillan fel a remény, hogy nem lesz ablakon kidobott pénz…

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.