Az új felsőoktatási törvény koncepciója

Zawadowski Alfréd
2010. 12. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Örömmel kell fogadni, hogy az anyag határozottan kiáll a bolognai nyilatkozat alapelvei mellett, és azokat nagyrészt követi. Tizenöt százalékban javasolja korlátozni a Hallgatói Önkormányzat különböző testületekben való részvételét az irányadó külföldi intézményekhez közelítve.
Az egyes részletekre vonatkozó fenntartások:
„Adott szakra minden felsőoktatási intézményben azonos felvételi követelmények teljesítésével lehet bejutni.” A jól működő felsőoktatásban az intézmények sokszínűsége biztosítja a sikert, így a felvételi követelményeinek ezekhez kell igazodnia.
„Az új felvételi eljárásban a jelentkezés feltétele két tantárgyból emelt szintű érettségi.” Az emelt szintű érettségi megkövetelésének azzal kell járnia, hogy azok szintje olyan alacsony legyen, hogy a főiskolák is feltölthetők legyenek hallgatókkal.
„A hallgatók felvétele… és a meghallgatás eredménye alapján történik.” Sok szakon a meghallgatás alapvető fontosságú lehet. Ugyanakkor a széles körű bevezetése például műszaki és természettudományi szakokon az oktatók hatalmas megterhelését jelentenék, nagyobb intézményekben nehéz elképzelni az azonos mérce biztosítását. A meghallgatás szubjektív volta melegágya lehet a protekciónak és a korrupciónak.
„A jelentkezők számára a felsőoktatási intézmény önköltséges alapon előkészítő képzést, úgynevezett nulladik évet indíthat.” A különböző középiskolákban az egyes tantárgyak oktatási színvonala jelentősen eltérhet, és ez feltétlenül indokolja a nulladik évfolyamok indítását a nagyobb középiskolákban vagy például a hallgatói létszámmal küszködő egyes főiskolákban, illetve egyetemeken. A felzárkóztató évfolyam hozzásegíthet a pályaválasztáshoz. Az önköltséges működtetés éppen az arra rászorultakat zárja ki. Az arra érdemeseket ösztöndíjban kell részesíteni és kollégiumi ellátásban. Ez nem jelentene jelentős többletköltséget, mert jelenleg a legtöbben közvetlenül lépnek be a felsőoktatásba.
„A tanárképzés alapmodelljének… a kétszakos osztatlan öt plusz egy gyakorlati éves képzést tekintjük.” Igen sok arra érdemes pedagógusjelölt nincs abban a helyzetben, hogy a jelentkezéskor hat évre elkötelezze magát. Jelentős lemorzsolódásra is számítani kell, sokan így „légüres térben” találják magukat. A kétszintű képzés például a matematika és a természettudományok területén olyan lehetne, hogy az első három évben általános természettudományi képzést adna, a harmadik évben két tantárgyra fokozottabb figyelmet fordítva. A végzett diplomás hallgató mehet pedagógusnak, újságírónak stb. Ezt követően a negyedik évben lehet szakmódszertant tanulni, pszichológiai felkészítésben és tanítási gyakorlatban részt venni, és a három plusz egy év teljesítése után az alsó 8 osztályban taníthat. Ez gyors pedagógus-utánpótlást tenne lehetővé, míg a jelenlegi pedagógushiány ellenére a javasolt rendszerben legalább hat vagy hét év, ami után munkába állhat.
Az előnyök között említeném: sok kisebb általános iskola anyagilag nem képes egy kétszakos tanárt alkalmazni. A felső tagozatban az alapképzés segítheti a választható általános, összevont természettudományi tantárgy oktatását, beleértve az érettségit. A további tanulni kívánó hallgató három év után (két tárgy felvételével) iratkozhat be a mesterszakra.
„Egyetemi docensek: Feltételek… legalább 15 éves oktatási-szakmai gyakorlat…”
A magyar felsőoktatás talán legégetőbb problémája, hogy az elvárt külföldi tartózkodás után sokan nem térnek haza. Nagy az elszívó hatás. Ennek egyik fő oka az alacsony fizetés és a mérsékelt kutatási lehetőség. Az utóbbi orvoslásához hozzájárulhat a külföldi példákat követve az arra érdemesek gyors egyetemi docensi, illetve tanári kinevezése.

A szerző fizikus, akadémikus, BME, emeritus professor

Eddigi hozzászólások: Náray-Szabó Gábor (Milyen legyen az új felsőoktatási törvény?, november 12.), Sajgó Mihály (Az egyetemek mai vezetési szerkezete elavult, november 16.), Bencze Ágnes (Mégis, kinek a vágyálma?, november 17.), Gulyás László (Tennivalók a minőségi felsőoktatásért, november 18.), Farkas Anikó (Eltérő szemléletmódok az oktatás-nevelésben, november 20.), Bassola Péter (Hogy kiművelt emberfők vehessék át a diplomájukat, november 22.), Goór Judit (A diák nem lehet két lábon járó fejkvóta, november 22.), Divinyi Zsombor (Az oktatás megújítása – hallgatói szemmel, november 30.), Molnár Judit (Felsőoktatás alulnézetből, december 3.).

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.