
origo.hu
Tragédia a Palatinuson: megrázó részletek derültek ki
A magyar szakkönyvkiadás csak piaci alapon nem működtethető. A rendszerváltás utáni tíz-tizenkét év kivételesnek bizonyult a magyar kultúrtörténetben, ez a szféra ugyanis sem a századfordulón, sem a két világháború között, sem 1945 után kizárólag piaci alapokon nem funkcionált. S nem fog a jövőben sem.
Vizsgáljuk meg mindenekelőtt a puszta tényeket, s az alternatívák feltérképezése előtt kíséreljünk meg lehetőleg pontos helyzetképet adni, azaz hívjuk csak haza egy kis időre a valóság nevű nagybátyánkat! A címben használt haláltusa kifejezés természetesen csak metafora, s arra vonatkozik, hogy a magyar szakkönyvkiadásban végveszélybe került az az alapvetően piaci alapokon nyugvó rendszer, amely az elmúlt húsz évet jellemezte. A statisztikai adatok elég egyértelműen mutatják a tendenciákat. 2003-ban közel tizenkétmilliárd forintot költöttünk tudományos, szak- és felsőoktatási könyvekre – ez a teljes könyvforgalom több mint húsz százalékát jelentette. 2009-re ez az összeg hatmilliárdra olvadt, ami a teljes könyvforgalom 9,8 százaléka. Erre az egyértelmű visszaszorulásra, amely meggyőződésem szerint korántsem jelenti a végső mélypontot, a magyarázatot a könyvkiadás mikrovilágában találjuk meg.
Ma az a helyzet, hogy a szakkönyvekbe fektetett milliók nem egyszerűen kockázatosnak minősülnek, hanem döntő többségükben bizonyossággal veszteséget termelnek. Nem ritka, hogy egy-egy szakkönyv a befektetett pénznek még a felét sem hozza vissza. A szakkönyvkiadók az elmúlt néhány évben jobbik esetben más könyvek terhére finanszírozták a veszteségeiket, rosszabbik esetben hiteleket vettek fel, kockáztatva ezzel jövőjüket.
A piac visszaszorulása, valamint a rendszerváltás első éveiben kialakult támogatási rendszerek erőteljes leépülése miatt ez a szisztéma immár életképtelennek tűnik. Ki kell tehát mondani azt a kellemetlen igazságot, hogy a magyar szakkönyvkiadás csak piaci alapon nem működtethető. A rendszerváltás utáni tíz-tizenkét év kivételesnek bizonyult a magyar kultúrtörténetben, ez a szféra ugyanis sem a századfordulón, sem a két világháború között, sem 1945 után kizárólag piaci alapokon nem funkcionált. S nem fog a jövőben sem.
Nézzük meg másodszor – mint egy igazi krimiben –, ki is a gyilkos, pontosabban, milyen okok idézték elő ezt az állapotot!
A legelső helyen – s ez meglepőnek tűnhet – az olvasók állnak. Amit régen vaskornak hittünk, arról mára kiderült, hogy maga volt az aranykor. Jól emlékszem a kilencvenes évek elejére, amikor is mi, szakkönyvkiadók természetesnek vettük, és büszkén hivatkoztunk külföldön arra, hogy egy-egy irodalomelméleti vagy filozófiai mű közel annyi példányban jelenik meg magyarul, mint azon a nyelven, amelyen megíródott. Ez a tíz-húsz ezer olvasó mára nyomtalanul eltűnt, számuk néhány százra olvadt. Az eltűnés okait ma még nem látjuk elég világosan. A statisztikai adatok azt is valószínűsíthetik, hogy 2006-ban és 2007-ben még megvoltak, s csak a gazdasági világválság tüntette el őket. Ezt én – paradox módon – még a jobbik eshetőségnek vélem, hiszen ebből az következik, hogy a válság elmúltával ezek az olvasók visszatérnek majd. Bár ezt a verziót nem zárnám ki, mégis azt gondolom, hogy homokra épít, aki rájuk vár. Az okok ugyanis mélyebben fekszenek.
A második okot abban a technikai forradalomban látom, amely csak Gutenberg találmányával és korával vethető össze, s amelynek ma még csak a körvonalai látszanak. A felmérések azt mutatják, hogy ezek a másolási technikák általánossá váltak. Csak a xeroxmásolás területén háromszor annyi vállalkozás van ma a piacon, mint magát a tényleges tartalmat előállító könyvkiadó. S csak jelezni szeretném, hogy nem a xeroxmásolatok elterjedése a legnagyobb veszély. Szegeden például egyetemisták száz forintnál kevesebbért forgalmaznak olyan CD-ket, amelyeken teljes könyvek találhatók. A könyvtárak a xeroxmásolatok készítése mellett új szolgáltatást vezettek be: teljes könyvek szkennelését vállalják. Bár a veszély szót használtam, szeretném elkerülni a félreértést. A tudás általános elterjedésének, a hozzáférés megkönnyítésének technikáit csak üdvözölni tudom. Egy igazi könyvkiadó – hitem szerint – erre s nem a profitmaximálásra tette fel az életét. Csakhogy akkor, amikor az új technikák szabadon forgalmazható közjavakká teszik ezeket a termékeket, nem várható el egy iparágtól, hogy ingyenesen állítsa elő őket. Vagy-vagy.
Harmadszor: a magyar könyvkereskedők – kihasználva a kilencvenes években a könyvforgalom jóval tíz százalékot meghaladó bővülését – megerősödtek, sorra nyitották új boltjaikat az újonnan megnyíló bevásárlóközpontokban. Nem kétséges, hogy ennek hasznát másodlagosan a magyar könyvkiadók is élvezték. Amikor azonban, jórészt a válság hatására, kiderült, hogy a plázákban működő könyvesboltok a magas bérleti díjak, valamint a hét végi nyitva tartásból fakadó magasabb bérköltségek miatt nem működtethetők rentábilisan, ezeket a terheket a kiadókra igyekeztek – meglehetős sikerrel – hárítani. Így jutottunk mára oda, hogy az általános árrés ötven százalék fölötti, a fizetési határidőt a nagy hálózatok kivétel nélkül az addig megszokott 30–60 napról 90–120 napra tolták ki, továbbá minden egyéb költséget (szállítás, marketing stb.) a kiadóra hárítottak. Az eddigi kölcsönös érdekek és kockázatok rendszere mára felborult, s a kiadók kiszolgáltatott helyzetbe kerültek.
Ez az általános tendencia a bestsellerpiacot is sújtotta, de a szakkönyvkiadók tönkremeneteléhez kétségkívül hozzájárult. A drágán fenntartott könyvesboltokban ugyanis a gyorsan forgó készletek jórészt kiszorították a szakkönyveket, miközben a szakkönyvbolthálózat nagyrészt felszámolódott. A szakkönyvek esetén az ötvenszázalékos árrés aligha tartható, s vissza kellene térni az európai gyakorlathoz közelebb álló, 35–40 százalékos árréshez. A fizetési határidő visszaállítására kivételes alkalom kínálkozik 2011 januárjától, amikor is az európai szabályozás megköveteli a számla kiállításától számított harmincnapos fizetési határidőt. Most fog kiderülni, hogy könyvkiadói szakmánk végre egyszer képes lesz-e kiállni törvény adta jogai mellett, vagy ismét csak – mint annyiszor a múltban – fülét-farkát behúzva elkullog.
Negyedszer: egy nem elsősorban piaci logika szerint működő rendszert – sok ország szolgáltat erre bizonyítékot – nemcsak az állam, hanem mások is fenn tudnak tartani. A felső tízezerről és a gazdasági elitről beszélek. Szinte érthetetlen és megmagyarázhatatlan, hogy ennek a rétegnek mennyire nincs köze a magyar kultúrához. Hogy létezik az, hogy előbb jut eszébe valakinek a Diósgyőri VTK harmatgyenge csapatát nagyságrendekkel nagyobb összegekkel támogatni, mint amennyit – példának okáért – a Holmi vagy a Hitel folyóirat igényelne, nem beszélve az olyan európai nívójú intézményekről, mint amilyen az 56-os Intézet? Miért törvényszerű, hogy ezek az intézmények kizárólag a most éppen nagy bajban lévő magyar államra hagyatkozhatnak, amely ezeket a intézményeket szemmel láthatóan szeretné lerugdosni magáról?
A magyar gazdasági elit kulturális vakságát már Szekfű is kárhoztatta egy olyan korszakban, amikor ennek a rétegnek a gondolkodásában és a szótárában még szerepelt a kultúra szó – ám mit mondana ma szegény Szekfű Gyula, ha látná, hogy mi zajlik ezen a területen az országban?
De ne feledkezzünk meg a magyar kultúrpolitika botlásairól sem! Komoly ember – az előzmények ismeretében – semmi jót nem várt a baloldali–liberális kultúrpolitikától. Kissé talán meglepő módon az előző kultúrkormányzatnak még ezt a semmit is sikerült alulmúlnia. Ezek után egy jobboldali, nemzeti elkötelezettségű kormányzattól talán joggal lett volna elvárható, hogy a magyar nyelv ügyét, a magyar oktatást, tudományt és kultúrát egyik fő prioritásként és kitörési pontként határozza meg, helyreállítva az erős hagyományokra támaszkodó kultuszminisztériumot. Ez felelt volna meg nemcsak az elvárásoknak, hanem a magyar történeti-közjogi-közigazgatási tradícióknak is. Ehelyett a magyar oktatás-, tudomány- és kultúrpolitika alakítására létrejött egy áttekinthetetlen struktúra, zavaros döntési mechanizmusokkal (ma majdnem tucatnyi ember irányítja ezt a területet, könnyen megjósolható, hogy milyen hatékonysággal…), végül az egész terület – nem célkitűzésként, de következményeiben szükségszerűen – alárendelődött egy olyan létfontosságú, ám szinte megoldhatatlan feladatokkal küszködő ágazatnak, mint amilyen az egészségügy. Szilárd meggyőződésem, hogy ez a szisztéma zsákutcába vezet, ahogy egykor Fouché rendőrminiszter mondotta, ennek fenntartása „több mint bűn, ez hiba”.
Ezzel összefüggésben nem mehetünk el szó nélkül a döntések úgynevezett társadalmasításának ideája mellett sem. Képzeljük csak el báró Eötvös Józsefet vagy gróf Klebelsberg Kunót, amint senkinek sem felelős kuratóriumokra hárítják a stratégia kidolgozásának feladatát és a döntési felelősséget! Szerencsésebb korban, pénzbőséget teremtő gazdasági fellendülés idején talán létrehozható ilyen kis hatékonysággal működő, de bőkezűen és felelősség nélkül osztogató kuratóriumi rendszer. A mai szűkös anyagi lehetőségek közepette – felelős és következésképpen sokszor fájdalmas következményekkel járó döntési helyzetben – aligha. A kuratóriumi rendszer ugyanis mindig a kisebb ellenállás irányába húz, az adjunk keveset sokaknak elvét érvényesítve.
Mit is tehetünk ebben a helyzetben? Négy megoldási lehetőség kínálkozik.
Az első, hogy a jelenlegi, alapvetően piaci elven operáló struktúrát és működési mechanizmust megerősítjük. Egyrészt visszaállítjuk a Hiller István által oktalanul és botor módon megszüntetett felsőoktatási tan- és szakkönyv-támogatási rendszert. Másrészt minden eszközzel fellépünk a jogtalan másolási technikákat alkalmazó cégek és könyvtárak ellen, helyreállítva ezen a területen is a jogállamiság minimumát. Harmadszor: szabályozók segítségével elérjük, hogy a most is meglévő tankönyvvásárlási keretet a hallgatók csak erre a célra használhassák fel. Végül pedig módosítjuk a szerzői jogi törvényt, nevezetesen: kivesszük az egyéni szabad felhasználásra, illetve a könyvtárak belső rendszeren való tartalomszolgáltatására lehetőséget adó passzusokat. Ellenkező esetben nem marad piaci szereplő, aki olyan területre fektet be, amelynek termékei szabadon felhasználható közjavaknak minősülnek.
Ennek a rendszernek az az előnye, hogy nem kell új auktorokat keresni, mert talán még egy kis ideig itt vagyunk. Ez a szektor az elmúlt két évtizedben bizonyította, hogy képes európai színvonalú szak- és felsőoktatási tankönyvpiacot megteremteni és működtetni. Hátránya, hogy az állam piaci szereplőket támogat, sőt közülük – szükségszerűen! – válogat. További hátránya a rendszernek, hogy a ma végletekig széttagolt felsőoktatási rendszer intézményeit minimális együttműködésre kellene kényszeríteni – de hol van ma ez az erő és akarat? Ám a legnagyobb hátrány, hogy nem látjuk a technikai fejlődés által megteremtett másolási eljárások jövőjét. Ma ugyanis inkább az látszik, hogy ezt a cunamit sem szabályozási, sem pedig rendőri eszközökkel nem lehet megállítani.
A második lehetőség, hogy – számot vetve a modern technikai forradalom Gutenberg-galaxist fenekestül felforgató következményeivel – feloldjuk a papíralapú publikálási kényszert. Azaz az egyetemek, akadémiák és intézményeik publikációnak fogadnak el minden, a szerző által az internetre feltett könyvet és tanulmányt. Ennek a rendszernek kétségtelen előnye, hogy automatikusan kiesik a másolástól való félelem, továbbá nem igényel a magyar állam részéről plusz anyagi forrásokat. Ez a megoldás azonban súlyos dilemmákat is felvet. A kiadók a XVI. századtól kezdve mind a mai napig három, eddig nélkülözhetetlennek hitt feladatot láttak el. Egyrészt válogattak a megjelenésre méltó és arra méltatlannak ítélt kéziratok között. Ha úgy tetszik, cenzúrázták a szövegfolyamot. Másrészt meglévő apparátusukkal jobbá, könnyebben emészthetővé tették a textusokat. Számomra ma még szinte elképzelhetetlennek tűnik ennek az egész kultúrának a köddé válása, bár kétségkívül rohamos léptekkel éppen ebbe az irányba haladunk. Harmadrészt: fenntartottak egy financiális rendszert, amelynek segítségével biztosították a szerzőknek, a nyomdáknak, a kereskedőknek és saját maguknak a biztos jövedelmet. Ennek egy módosított változata lehet, hogy nem küszöböljük ki az egészből a pénzt, azaz fizetőssé teszszük az internetes megjelenést. A probléma itt ugyanaz, mint a papíralapú rendszernél, nevezetesen: nincs még bizonyíték arra, hogy ezen a területen keletkezik annyi jövedelem, hogy a szükséges kiadói munka elvégezhető legyen. Másrészt nincs ma olyan biztonságos rendszer, amely percek alatt ne lenne feltörhető. Ha pedig így van, visszajutunk a nullpontra: ki fizeti a révészt?
A harmadik lehetőség, hogy ezt a feladatot az állam a felsőoktatási és akadémiai intézetekre bízza. Ennek a rendszernek kétségkívül az lenne az előnye, hogy a tudás ott válna közkinccsé, ahol keletkezik. Másrészt ma egyedül az egyetemek vannak abban a helyzetben, hogy diákjaik tan- és szakkönyvvásárlásait szabályozzák és keretbe foglalják. Több egyetem lépéseket is tett ebbe az irányba, létrehozva saját kiadóját, abból a megfontolásból kiindulva, hogy miért csak profitra törekvő piaci kiadók tunkoljanak a lecsóban. Ma már persze ők is látják, hogy se tunkolás, se lecsó! Ez a rendszer megfelelő politikai akarattal működőképessé tehető, de számtalan dilemmát is felvet. Egyrészt a széttagolt egyetemi, intézményi rendszert ki fogja arra ösztökélni, hogy ne hozzon létre példának okáért 72-féle szociológia-tankönyvet? Másrészt ki fog ellenállni az intézményi hierarchiának, nevezetesen: ki utasítja el majd az intézmény erős embereinek halovány szövegkísérleteit? Ma ezek az intézmények – tisztelet a kevés számú kivételnek – nem működnek kellő hatékonysággal, továbbá költségeik el vannak rejtve a nagy rendszerben, s félő, hogy ez a szisztéma végső soron sokkal többe kerül majd a magyar államnak, mint a jelenleg még fennálló. De a legfontosabb probléma ezzel a rendszerrel az, hogy erősítené a – Magyarországon különben is túlságosan erős – formális tudományos hierarchiát és gerontokráciát, kizárva ebből a friss, intézményekhez szorosan nem kötődő, onnan éppenséggel kirekesztett ifjú titánokat.
A negyedik lehetőség a teljes államosítás. Vissza kell állítani az egykori akadémiai kiadót, esetleg a volt állami tankönyvkiadóval megtámogatva. Az összes verzió közül ezt tartom a legrosszabbnak, azonban nem tartom kizártnak, hogy a nagy összeomlás után megerősödnek azok az akadémikusi, tudósi hangok, amelyek ezt a megoldást követelik majd. S valóban, a semminél még ez is jobb. Mindenképpen előnye a szisztémának, hogy a tankönyvkiadásban – főleg a közoktatásban – keletkezett jövedelmeket cégen belül át lehet csoportosítani a tudományos könyvkiadás területére. Az ellenérvek felsorolásától most eltekintek, hiszen a fontosabbakat fentebb már számba vettem, csupán egy praktikus problémát vetnék fel, nevezetesen: ezek a kiadók ma magántulajdonban, mégpedig jórészt k
Tragédia a Palatinuson: megrázó részletek derültek ki
Teljes az összeomlás a Tisza Pártban Magyar Péterék adatbotránya miatt
Ez egyre rosszabb, Sallai Roland máris távozhat a Galatasaraytól
Uniós szankciók csődje: Lengyelország csak most vette észre, hogy az oroszok végig rajta keresték degeszre magukat – azt se tudja, hogyan tiltsa ki őket
Nyári napforduló: ezt üzeni csillagjegyed szerint az őrangyalod
Sokkoló - Olyat mondott Pankotai Lili Orbán Viktorról, hogy feljelentés lett a vége + videó
Újabb kiütés a klubvilágbajnokságon, parádézott az olasz csapat
Szoboszlaiék már augusztusban újabb trófeát nyerhetnek
Véget ért a várakozás, a Liverpool nagy bejelentést tett
FTC, Paks, Győr, Puskás – kiderült, mennyi az esély a magyar csapatok továbbjutásra
Itt a klub-vb eddigi legnagyobb sokkja, elverték a BL-győztest + videó
Először ad önálló koncertet hazánkban a banda, amely Elton John szerint a világ legjobb zenekara jelenleg
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.