Ma van a holnap tegnapja

Botos Katalin
2010. 12. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Visszhangzik a napi politika a magánnyugdíjpénztárakkal kapcsolatos törvénymódosítástól. Elég felháborító, hogy sárdobáló aktuálpolitikai viták fókuszába került a kérdés, és nem higgadt szakmai mérlegelések döntenek abban. Pedig itt a magyar társadalom jövőjéről van szó. Két ideológia mérkőzik egymással: a fundamentalista liberális és a szociális piacgazdasági. Elfogadjuk-e, hogy a demográfiai tények megváltoztathatatlan trendet jelentenek? Belenyugvással kezelhetjük-e, hogy néhány évtized múlva csupán 8,5 milliónyian leszünk? Ez a végzetünk, vagy van mód változtatni a helyzeten? Megakadályozza-e a rövidlátás a törvényhozókat, hogy sorskérdésekkel foglalkozzanak? Szeretnénk hinni, hogy nem.
Ezért úgy véljük, helyes, ha a napi kényszerek szorításában vergődve is gondolunk a távlatos reformokra. Ma van a holnap tegnapja ugyanis. Ha igaz, hogy a demográfia hat a nyugdíjrendszerre, akkor vizsgálható e dolog fordítva is. Hogyan lehet megoldani a nyugdíjrendszer pozitív visszacsatolását a demográfia alakulására? Nem Magyarország az egyetlen, ahol megpróbáltak a demográfiai mutatókon változást eredményező szabályozást bevezetni! És nem is eredménytelenül!
Alapvető kiindulási pont, hogy a fenntartható nyugdíjrendszerhez mindenkinek kell maga mögé állítania egy járulékfizető polgárt idős napjaira. Vagyis gyakorlatilag minden tényleges és potenciális szülőpárnak legalább két gyermeke kell hogy legyen. A vállalt gyermek önmagában még nem garancia a hosszú távú egyensúlyra, hiszen a járulékok fizetéséhez kellő számú munkahelyre is szükség lesz majd. Ez nyilván a mindenkori gazdasági helyzet függvénye. Minimálisan családonként két gyermek nélkül viszont semmi esetben nem lesz finanszírozható járulékokból a rendszer. A demográfiai problémát azonban a magán-nyugdíjpénztári rendszer sem oldja meg, éppen ellenkezőleg. A tőkefedezetre alapozott rendszerek erősen kitettek a tőkepiacok volatilitásának. Egy gazdaságon belül az adók és járulékok sokkal nagyobb stabilitást mutatnak, mint a tőkepiacok. Mind a közterhek alakulása, mind a vállalkozói vagyonok értékalakulása attól függ, milyenek a tartós gazdasági kilátások. A tőkepiac sokkal nagyobb kilengéseket mutat, mint az adó- és járulékbevételek. Ezért biztonságosabb az olyan nyugdíjrendszer, amelyet adójellegű bevételek finanszíroznak. Feltéve természetesen, hogy az említett demográfiai arány többé-kevésbé biztosítható.
Ha a demográfiai tendenciákat megváltoztathatatlannak tekintjük, akkor a fenti gondolatmeneten alapuló megoldás nem járható út. De ha abból indulunk ki, hogy Magyarországon a felmérések szerint vállalni kívánt gyermekszám megegyezik az általunk javasolt modell kívánalmaival, akkor van remény. Ha megteremtjük a gyermekvállalás lehetőségét, sőt az abban való érdekeltséget, van esély a várt hatások elérésére.
Egy igazságos, áttekinthető, egyszerű és érthető nyugdíjrendszert kell bevezetni. Olyat, ami nyomban bevezethető, és a jelenlegi költségvetést lehetőleg minimálisan terheli. Amelybe be lehet építeni minden olyan ösztönzőt, ami a demográfiai helyzet változására pozitívan visszahat majd.
Olyan rendszert, amelyben érvényesül a társadalombiztosítás három alapvető kritériuma: a kötelező jelleg, a társadalmi szolidaritás és az állami garancia.
Ilyen alkalmas társadalombiztosítási rendszer a nemzetközi gyakorlatban ismert pontrendszer, amely a járulékbefizetéseket egyéni számlán gyűjti, pontok formájában. Ezeket a pontokat a nyugdíjba vonuláskor a majdani átlagbérekhez viszonyítják, ami garancia arra, hogy az aktív és inaktív népesség jövedelmei nem szakadhatnak el egymástól, együtt mozognak. Ugyanakkor a megszerezhető pontok közé – s ez a rendszer forradalmi újdonsága – be lehet építeni a gyermeknevelésre fordított időt és költségeket. Méghozzá annak függvényében, hogy milyen iskolázottsági szintig neveli a család a gyermeket. Hiszen ez lehet az alapja majd a magasabb értéket termelő munkavégzésnek, az ezzel arányosan magasabb bérnek és így járuléknak is. Ennek megfelelően a pénzügyi befizetésekkel szerzett pontok mellé bekerülnek az egyéni nyilvántartásba, ha úgy tetszik, számlára, a humántőke létrehozásával szerezhető pontok is. A kettő együttese adja majd ki a megszerezhető nyugdíj mértékét. Ezáltal nem kerülnek hátrányba azok a családok, ahol például az egyik szülő nem tud elegendő befizetést szerezni ahhoz, hogy méltányos nyugdíjat kaphasson. Ezzel elismernénk a gyermekekre fordított kiadásokat mintegy kvázi befizetésként. (Ne feledjük, ezeket a befizetéseket a család valóságosan teljesítette, hiszen ténylegesen kifizette a gyermeknevelés költségeit, illetve idejét erre áldozta!) Lehetséges úgy kidolgozni a részletszabályokat, hogy a rendszer optimális családnagyságra ösztönözzön, és egyben a minőségi munkaerő teremtését honorálja. Sőt, azt is érvényesíteni lehet, hogy az állam folyamatos szerepvállalása a szociális támogatások révén kalkulálható legyen. Ez nyilván a pontoknál csökkentő tényezőként jelentkezik, hiszen az állam itt megelőlegezi a segítséggel a befizetést, vagyis a családi kasszából történő ráfordítást. Ez egyben bizonyos mértékig mérsékelheti az olyan gyermekvállalást, amely csak a gyermektámogatás megszerzését célozza. Még ilyen korrekciók mellett is jelentős lehet azonban a gyűjtött pontszám, hiszen a jelenlegi gyermeknevelési támogatások csak kisebb hányadát jelentik egy gyermek felnevelési költségeinek.
A pontrendszer a német gyakorlatban létező rendszer. Ismertette azt a nyugdíj- és időskori kerekasztal szakértő gárdája is. A mi javaslatunk azonban több ennél, s ez a többlet a „gyermekpontok” gondolata. Ez forradalmian új gondolat (bár az igazat megvallva alapelve már felmerült bő ötven évvel ezelőtt is, éppen az NSZK-ban). Fontos, hogy azonnal bevezethető, a korábbi befizetéseket át lehet számítani pontokra, és eleget tesz az érthetőség és átláthatóság követelményének. Bárki egyszerűen ki tudja majd számolni, hogy mi az az összeg, amire számíthat, s éppen hol tart most a nyugdíjra jogosító pontok szerzésében. Kellő érdekeltséget teremt a járulékfizetés személyhez kötése révén abban, hogy a jövedelmeket lehetőleg ne titkolják el. A fizetett járulék nagysága ugyanis a bevallott jövedelem nagyságától függ. A munkajövedelmek jelentős súlya a pontszerzésnél tehát a munkavállalási érdekeltséget, a munkára való törekvést is biztosítja. A rendszer egyik legnagyobb előnye lehet, hogy nem jelent viszonylag hosszabb ideig megterhelést a költségvetésre, ha a várt visszahatás a demográfiára bekövetkezik, a későbbiekben sem.
Az európai gyakorlat szerint a nyugdíjrendszer változásai csak azon évjáratokra érvényesek, amelyeknek tagjai több mint a felét a nyugdíjjogosultságot jelentő biztosítási idejüknek már az új rendszerben fogják eldönteni. Ez általában 20 év. Ha tehát a közeljövőben bevezetjük az új rendszert, akkor azt EU-konform módon tesszük, hiszen a nyugdíjrendszerben a 40 éves biztosítási idővel számolunk, s most még csak a 12-13 évnél tartunk a magánnyugdíjrendszerben töltött időt tekintve.
Nem vitás, a felosztó-kirovó rendszer az állam részéről jövőbeni kötelezettségvállalást jelent. Hogy ez fedezhető lesz-e majdan a járulékokból, attól függ, lesz-e elegendő járulékfizető. Amennyiben a rendszer beváltja a hozzá fűződő reményeket, és segít járulékfizető polgárokat állítani a nyugdíjba vonulók helyébe, akkor a járulékfizetők a felosztó-kirovó rendszer logikája szerint is elegen lesznek ahhoz, hogy idős hozzátartozóik járadékát megtermeljék. Más szóval, ez a rendszer megteremtheti a társadalombiztosítás hosszú távú fenntarthatóságát. Pontosan azáltal, hogy fokozatosan egy stabil korszerkezetű társadalom létrejöttéhez járul hozzá. Hosszabb távon automatikusan kiküszöbölné azt a jelenlegi nyugdíjrendszerben meglévő aránytalanságot is, hogy a régebben nyugdíjba vonulók ellátása jelentősen elmarad a friss nyugdíjasokétól, még abban az esetben is, ha ugyanolyan minőségű munkát végeztek, és szolgálati-biztosítási idejük is egyforma volt. Hiszen a rendszerben évenként lenne hozzáigazítva mindenki nyugdíja a mindenkori átlagbérekhez. A rendszer tehát automatikus nyugdíj-valorizációt biztosítana.
Természetesen mindez nem veszi le a kormányzat válláról a munkahelyteremtés ösztönzésének és elősegítésének felelősségét, hiszen a munkahelyek az elsődleges gazdasági feltételei annak, hogy egy helyrebillenő demográfiai trend mellett a járulékfizetés elegendő legyen majd a járadékok fedezésére.
Éppen azért, mert a munkajövedelmekből fizetett járulékok a pontok alapvető részét képezik, célszerű magába a tb-rendszerbe ösztönzést beépíteni a családos emberek foglalkoztatására. Ez elérhető oly módon, hogy a munkáltatók járulékfizetését ennek arányában differenciálnák, ami összhangban állna a kormányzat általános törekvésével, hogy a vállalkozói terheket mérsékelje, s ezzel a vállalkozások versenyképességét növelje. Mivel ez mint foglalkoztatáspolitikai ösztönző értelmezhető, az állami költségvetés kell, hogy az így hiányzó összeget a nyugdíjbiztosító kasszájába pótolja. E kiadások vállalásának mértékét azonban a költségvetési helyzet javulásának függvényében lehet kiterjeszteni. Nem teszi szükségtelenné a további nyugdíjcélú megtakarításokat sem, hiszen az állami rendszer szerény nyugdíjszínvonalat tud csak garantálni. Ennyiben a piaci erők is megtalálhatják majd aktivitásuk bő terét.
Mindezen változtatások hatását felkészült csapatnak modelleznie kell, s ennek alapján lehet megalapozott döntést hozni a társadalombiztosítás további reformlépéseiről.

A szerzők közgazdászok

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.