Munkácsy Mihály a keresztfán

Tölgyesi Gábor
2010. 12. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Krisztus fehér ruhában, arca nyugodt, tekintete tiszta. A vele szemben ülő ítélkező Pilátus bizonytalan és zavarodott. Nem a szent és a bűnös találkozásának pillanata ez, a jelenet az Emberfia igazságról szóló tanúságtételét mutatja be. – Én azért születtem, és azért jöttem e világra, hogy bizonyságot tegyek az igazságról – mondta Jézus Pilátus ítélőszéke előtt. Micsoda az igazság? – ez nem csak Pilátus kérdése.
Nem a glóriával övezett szent, hanem a hús-vér Messiás jelenik meg Munkácsy Mihály festményén, amelyet mecénása, az osztrák műkereskedő, Karl Sedelmeyer instrukciói alapján kezdett előkészíteni 1879-ben. Életrajzírói szerint a Krisztus-szemlélet a kor divatos, pápai indexszel is reklámozott könyve, Ernest Renan Jézus élete című művéből származott, igaz, a mű keletkezése idején Munkácsy a Szentírást is kézbe vette: az Ige testté lett, mindenben hasonlított ránk, a bűnt kivéve. Munkácsy – ahogy maga is nyilatkozott erről – az emberi alakban megjelent Istent akarta ábrázolni, a hagyományosan áhítatos vagy épp túlságosan is drámai ábrázolásoktól eltérően.
Tintoretto passióképei, Rembrandt és Rubens nagyméretű festményeinek tanulmányozása hozzájárultak ahhoz, hogy a Miltonnal a realizmustól eltávolodó Munkácsy megalkossa 1881-ben Krisztus szenvedéstörténetének első képét. A Jézus Pilátus előtt a párizsi Szalonon mutatkozott volna be, ám mivel 1881 tavaszára még nem készült el, lekéste a jelentkezési határidőt, ezért Sedelmeyer saját párizsi palotájában állíttatta ki. Akkor háromszázezren voltak kíváncsiak rá, a közvélemény és az egyház egyaránt lelkesen fogadta. Munkácsy már – szintén Sedelmeyer tanácsára – 1881-ben készített vázlatokat egy újabb Krisztus-képhez. Az 1884-re elkészült Golgota egyik érdekessége, hogy a keresztre feszített Megváltó alakját önmagáról mintázta. Nem önmagát akarta felemelni e gesztussal – Michelangelo a Sixtus-kápolna Utolsó ítéletén önmagát a kárhozottak közé festette –, Munkácsy fotográfiai előtanulmánya során modellje balesetet szenvedett: leesett a keresztről, s nem maradt több jelentkező. A Golgota 1884-ben készült el, párizsi, budapesti vagy angliai bemutatása ugyanúgy százezreket vonzott, mint az első Krisztus-kép kiállítása. A két festményről megoszlik a művészettörténészek véleménye: melyik a jobb? Akárhogy is, 1887–88-ban mindkettő amerikai tulajdonba került. John Wanamaker 1911-től a philadelphiai Wanamaker áruház különtermében állíttatta ki nagyböjt és húsvét idején. A jámbor hívek sokáig itt, az áruházban térdepeltek és imádkoztak a képek láttán, amelynek rézkarcnyomatai milliós tételben keltek el.
Bár Munkácsy 1884-ben még Krisztus sírba tételének vagy feltámadásának jelenetén gondolkodott, a trilógia csak később, másképpen teljesedett be. Nagybetegen, meggyötörve, a Golgota fő motívuma alapján festette meg a tőketerebesi Andrássy-mauzóleum oltárképét Siratóasszonyok a keresztfánál címmel, e kép először látható kiállításon a Magyar Nemzeti Galériában. Ugyanebben az évben készült el az Ecce homo – Krisztus második találkozása Pilátussal –, amely Munkácsy önarcképét is rejti, és amelyet a millennium évében Budapesten mutattak be. E festménynek is több tulajdonosa lett, Déri Frigyes bécsi selyemgyáros hagyatékával került végül Debrecenbe.
A trilógia első két darabja letétként került haza a múzeumba, ahol a három festményt 1995-ben első alkalommal állították ki együtt. Most, a Déri Múzeum felújítása idejére, a Magyar Nemzeti Galéria ad otthont a trilógiának, elsőként mutatva be a kompozíciókat vázlatok, tanulmányok és a redukált méretű verziók kíséretében. A kiállítás nyolcvanmilliós költségét Pákh Imre műgyűjtő – a Golgota tulajdonosa – által gründolt Munkácsy Alapítvány állja. Mivel a Krisztus Pilátus előtt a kanadai Hamilton Galéria tulajdona, megvan az eshetőség arra, hogy a trilógia nem sokáig látható együtt – 2012-ig van letétben Magyarországon.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.