Panaszmentes zöldek

Három esetben fordultak hazánkból az aarhusi egyezmény jogkikényszerítő bizottságához a testület fennállása óta. Ennek köszönhetően a számtalan szabálytalanság ellenére Európában nem tudnak arról, hogy bárki is megsértette volna a környezeti demokrácia alapdokumentumát Magyarországon.

Gyakornok
2010. 12. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miközben számos környezetvédelmi probléma van hazánkban, Magyarországról alig érkeznek panaszok az aarhusi egyezmény jogkikényszerítő bizottságához – tudtuk meg a szervezet jogászától, Aphrodite Smagaditól. A bizottság munkatársa, aki a múlt héten a Magyar Természetvédők Szövetsége és a Kelet-közép-európai Bankfigyelő Hálózat konferenciáján vett részt Budapesten, elmondta, idáig háromszor keresték meg őket hazánkból, de egyik esetben sem találták megalapozottnak a panaszokat.
A környezeti ügyekben az információhoz való hozzáférésről, a nyilvánosságnak a döntéshozatalban való részvételéről és az igazságszolgáltatáshoz való jog biztosításáról szóló aarhusi konvenciót 1998-ban Dániában írták alá az Egyesült Nemzetek Szövetsége Európai Gazdasági Bizottságában részt vevő államok. Azóta összesen negyvennégy ország – köztük hazánk és az Európai Unió külön is – ratifikálta. A szerződés eredeti célja elsősorban, hogy az emberek és a kormányok közt nyitott kommunikáció folyhasson, hogy tudhassák, véleményezhessék a lakosok, ha például atomerőmű, szemétégető, vízi erőmű épül a közelükben. Ugyanakkor az állami közfeladatokat végző magáncégeken is számon kérhetők az egyezmény elvei – fejtette ki a jogász.
A környezeti demokrácia alapdokumentumának számító aarhusi egyezmény előírásai 2001. október 30-án léptek hatályba, és Magyarországon 2001-ben törvényben hirdették ki.
– 2004 óta 53 panaszbeadvány érkezett a bizottsághoz. Az első évben ötöt, míg 2008-ban 14-et kaptunk – fejtette ki a szakember. Magyarországról az elsőt a Levegő Munkacsoport küldte 2004-ben az akkor elfogadott autópálya-törvény miatt. Annak idején úgy tűnt, a gazdasági fejlődés egyetlen elfogadott mutatója az volt, hogy hány kilométer autópálya épül meg, s ezért az új jogszabály a korábbi komplex engedélyezési folyamat helyett egy gyorsított eljárást vezetett be – idézte fel a beadványuk okát Bendik Gábor, a Levegő Munkacsoport jogásza. A bizottság azonban hosszú mérlegelés után azt mondta, hogy az autópálya-törvény teljesíti azt a minimumkövetelményt, amelyet a közösségi részvételi jogok terén előír az egyezmény – tette hozzá. Bendik Gábor ugyanakkor megjegyezte: a panaszuk alapján aggasztónak nevezték, hogy a közösségi részvételre kisebb teret enged az új jogszabály.
Aphrodite Smagadi szerint egyébként van lehetősége a bizottságnak arra, hogy önállóan kezdeményezzen vizsgálatokat, erre viszont gyakorlatilag nem volt példa. Egyelőre az ajkai vörösiszap-katasztrófával sem foglalkozik a szervezet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.