Rendszerváltás előtt a filmipar

Tölgyesi Gábor
2010. 12. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A népszerű színművészházaspár, Koltai Róbert és Pogány Judit fia, P. Koltai Gábor producer társaival előzetes letartóztatásban van. A megalapozott gyanú szerint adócsalással és okirat-hamisítással, offshore cégek közbeiktatásával részben sosem volt filmek után négymilliárd forintot csaltak ki az államtól. Az ügyre a vám- és pénzügyőrség derített fényt az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal feljelentése nyomán, jóllehet a hatósági jogkörökkel felruházott Nemzeti Filmirodának elvben rálátása van a támogatott produkciók büdzséjére.
Filmre állami támogatást többféleképpen lehet szerezni: pályázat révén a Nemzeti Kulturális Alaptól, valamint a Magyar Történelmi Filmalapítványtól, ám utóbbi az előző két évben nem kapott költségvetési támogatást. Továbbá a Magyar Mozgókép Közalapítványtól (MMKA) szelektív pályázat révén – ez esetben a filmkultúra fő finanszírozójának illetékesei döntenek egy film támogatásáról – vagy normatív úton a filmet előállítók korábbi produkciójának nézőszáma, esetleges fesztiválsikerei után. És vannak a befektetői adókedvezmények is: a filmipari cégek filmköltéseik legfeljebb húsz százalékáig társaságiadó-alapot és adót csökkenthetnek, továbbá fejlesztési adókedvezményt is igényelhetnek a százmillió forintot meghaladó értékű filmgyártási beruházásokra. A maximum húszszázalékos kedvezmény nagy része – akár egy gazdasági társaság közreműködésével – pénzzé tehető.
A befektetői adókedvezmény – azaz a közvetett állami támogatás – tette lehetővé, hogy az utóbbi években dinamikusan fejlődött a magyar filmipar: korszerű stúdiók épültek, egyre több koprodukció vagy tisztán külföldi film forog nálunk, e téren álljuk is a versenyt a régióban. Magyarországon a közvetlen filmgyártási költség 2004-től 2009-ig több mint 200 milliárd forint volt, a Nemzeti Filmiroda statisztikája szerint a közvetett állami támogatás 2004-től 2010. május 31-ig több mint 25,5 milliárd forintot tett ki. P. Koltaiék a feltételezett áfacsalás mellett – a külföldi offshore cégek bevonása a bonyolult számlázási láncolatba e célt szolgálhatta – ez utóbbi, közvetett állami támogatásban részesíthették önmagukat.
E lenyűgöző statisztikai adatokból mindössze az nem olvasható ki, hogy egyre kevesebb nézőjük van a magyar játékfilmeknek a mozikban. Bár születtek az utóbbi években remekművek is, az államilag egyébként alulfinanszírozott filmtámogatási rendszer éveken keresztül sokszor olyan alkotásoknak kedvezett – messze nem objektív szempontok alapján –, amelyek se művészi, se szórakoztató értékkel nem bírnak, miközben más filmes műfajok padlóra kerültek. És mialatt az MMKA e játékfilmeket tűzte zászlajára, a filmforgalmazás, a terjesztés, a magyar filmkultúra olyan válságba került, amely nem magyarázható csupán a nemzetközi tendenciákkal, a filmkalózkodással – ráadásul nem is kezelhető a támogatások fokozatos elvonásával.
Lyukas a filmtörvény – volt a Nemzeti Filmiroda magyarázata arra, hogy valószínűleg át tudták verni, mert úgymond a jogszabály fogyatékossága miatt nem láthatott bele az alvállalkozó alvállalkozóinak lapjaiba. A hatóság ráadásul nem is tudja bizonyítani a kisebb túlszámlázásokat más produkciók esetében sem. Mindenesetre furcsa, hogy korábban nem tűnt fel senkinek, P. Koltai Gábor néhány év alatt – legalábbis papíron – harmincöt film producerévé lépett elő. Ez a karrierépítési sebesség példátlan mifelénk.
Ha bebizonyosodik P. Koltai bűnössége, azzal nemcsak magát vagy közkedvelt szüleit hozza kényelmetlen helyzetbe, hanem a magyar filmszakma egészét is. A tisztességes többség között ugyanis számos olyan elhivatott filmalkotó is található, aki saját kevés pénzét is befektetve, nem jelentős vagyonát kockáztatva a filmcsinálást előbbre valónak tartja a pénzcsinálásnál. Ráadásul tehetséges alkotók, akik még nehézségek között is képesek valódi értékeket teremteni. Az viszont hatalmas pech, hogy a botrány épp akkor robbant ki, amikor a kormány elhatározta a filmfinanszírozási rendszer – egyébként már éppen időszerű – átalakítását: az MMKA idei büdzséjének másfél milliárd forintos zárolása, továbbá a pénzosztó szervezet jövő évben várható megszüntetése mellett jelenleg is számos film lóg a levegőben. Sok filmes cég mehet tönkre, ha a döntéshozók figyelmét eltereli egy ilyen vagy ehhez hasonló sztori.
Érdekes, hogy a Magyar Filmművészek Szövetsége játékfilmes szakosztályának egyes tagjai szerint mégsem a P. Koltai nevéhez köthető történet vagy a Grunwalsky Ferenc MMKA-elnöksége idején felhalmozott, 7,9 milliárd forintos, játékfilmek támogatásából adódó kötelezettségállomány kezdte ki a magyar filmszakma erkölcsi renoméját. A közalapítvány áprilisban hivatalba lépett elnökét, Kőrösi Zoltánt vádolják ezzel. Fő bűne az, hogy átvilágíttatta a szervezetet, és nyilvánosságra hozta annak eredményét. Szerdán e súlytalanná vált szekció lemondásra szólította fel az elnököt úgymond a kommunikációs hibái miatt. Kőrösi hivatalba lépésekor mindenesetre úgy nyilatkozott, hogy véget vet a dokumentumfilmesek, animációsok, kisfilmesek, tudományos-ismeretterjesztő munkák alkotói évek óta tartó háttérbe szorításának, megváltoztatja az alapítványi pénzek belső elosztásának arányát: kevesebb játékfilm gyártását támogatja, azok pályázati elbírálásainak szempontrendszerét megváltoztatja, a teljes filmkultúra működtetését, a közalapítvány konszolidációját fontosabbnak tartva.
A filmművészek szövetségének játékfilmes szakosztálya azt a lobbit tömöríti, amely az előző években a filmszakma többi részének kárára érvényesítette az alapítványon belüli befolyását többek között jelenlegi hangadói, Tarr Béla, Janisch Attila és Szomjas György rendező, a filmművészszövetség vezetője révén. Lobbierejük többek között adódott abból is, hogy Szomjasnak alkotótársa, közeli barátja Grunwalsky Ferenc, az MMKA korábbi elnöke, akit vezető pozíciója nyolc évig nem zavart abban, hogy a közalapítvány olyan filmeket támogatott nagy pénzekkel, amelyeknek ő volt az operatőre – legfeljebb a döntés idejére kisétált a szobából. A filmművészszövetség, annak ellenére, hogy egyike az MMKA-t alapító huszonhat filmszakmai szervezetnek, az utóbbi években folyamatosan az alapítvány támogatásából élt: évi 22 millió forintot kapott az alapítvány korábbi kuratóriumától – érthető, hogy tagjai most elkeseredtek, hogy ez a forrás megszűnik.
Ami az MMKA-ban az előző években folyt, sokkal nagyobb botrány, mint amivel most P. Koltai Gábor producert gyanúsítják. Bár a polgári törvénykönyv szerint egy alapítványnak az alapítók nem lehetnek a kedvezményezettjei, mégis ez folyt majd két évtizedig, hiába hívta fel a figyelmet erre tíz évvel ezelőtt az Igazságügyi Minisztérium is. Tizenöt alapító szervezete több milliárd forintot kaphatott a közalapítványtól. Ráadásul az alapítói kör, amely a közalapítvány kuratóriumának összetételéről dönthet, egy 1991-es állapotot tükröz – igazi kisebbségi uralom jellemzi ezáltal a magyar filmszakmát.
Az MMKA korábbi vezetői a jövőt is felélték. Bár szerintük az MMKA adósságállományának egy része abból fakad, hogy 2005-ben nem kapott egy állami forintot sem, ezért kényszerültek a banki finanszírozás bevezetésére, valójában ezt már 2004-ben megtették: a filmek azóta banki hitelekből készülnek, ezt törleszti később kamatostul az MMKA. Többek között ez is az oka annak, hogy a közalapítvány által támogatott producerek tucatjai önhibájukon kívül most csőd közeli helyzetbe kerültek.
Ideje a változásnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.