A vagyongazdálkodást érintő, korábban elfogadott vagyontörvény fennmarad, ám ha az Országgyűlés mielőbb elfogadná a vagyonpolitikai irányelveket, úgy ezek szakmai alapvetései leképeződnének a törvényben – fejtette ki Halasi Tibor, a fejlesztési minisztérium vagyonpolitikáért felelős államtitkára. Az irányelvek deklarálják, hogy a privatizáció lezárult, s immár a nemzeti vagyonnal való hatékony és átlátható gazdálkodás került napirendre. Ezt alapozza meg a vagyonleltár is, amely azt szolgálja, hogy pontos, áttekinthető és értékalapú nyilvántartás jöjjön létre. Az eddigi tapasztalatok azt jelzik, hogy az adatok pontatlanok, nem tükrözik az aktuális állapotokat és nem hitelesek. A nyilvántartással a nemzeti vagyon körét és értékét szeretnék számba venni, ugyanis erre jelenleg csupán becslések vannak. Ezek szerint a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) közvetlen kezelésében 15 ezer milliárd forintnyi vagyont tartanak nyilván, míg az állam teljes vagyona 40-44 ezer milliárdra tehető. Az értékalapú számbavétel azonban nem egyszerű, hiszen vannak felbecsülhetetlen, számvitelileg kimutatható, illetve becsült vagyonelemek is. Mindenesetre a hatékony vagyongazdálkodás feltétele, hogy az „országleltár”, s ezen belül az egységes és integrált állami vagyon-nyilvántartási rendszer pontos információkkal szolgáljon. A menetrend szerint jövő nyár elején elkészül az informatikai háttér, majd feltöltik az ellenőrzött, hiteles adatokat. Mint ismeretes, az MNV korábban több száz millió forintot fizetett ki a rendszer kiépítésével – a Gyurcsány-kormány idején – megbízott Idom Zrt.-nek, ám a cég nem készült el az informatikai fejlesztéssel, illetve munkája használhatatlan volt. Halasi Tibor szerint jogvita nélkül nehezen rendezhetők a felek közötti vitás kérdések.
Noha a közbeszerzési törvény módosítása nagy előrelépést jelentett a Központi Szolgáltatási Igazgatóság által koordinált – korábban sok kritikával illetett – közbeszerzések megreformálásában, 2012. január elsején hatályba léphet az erre vonatkozó új törvény. Jánosi Andrea, a közbeszerzésért felelős helyettes államtitkár elmondta: mivel az utóbbi módosításokkal orvosolták a jogszabályi anomáliákat, nem lenne célszerű, ha a változásokat azonnal felülírnák. Jelenleg a „tesztelés ideje van”, s a tapasztalatok alapján kerül majd sor az egyszerűsítés irányába ható törvénymódosításra. Kérdésre Halasi Tibor kifejtette: formálódik a Nemzeti Közlekedési Holding terve, de a végleges koncepció kidolgozása hátravan. Nem eldöntött, hogy a MÁV-ot és a Volán társaságokat milyen jellegű integráció kapcsolja majd össze.
Pottyondy Edinától VV Zsoltiig: mennyit keresnek a balos influenszerek?