Új terv adósmentésre

Az állam kevesebb bankadót szed be azoktól a pénzintézetektől, amelyek kihúzzák a bajból a nehéz helyzetbe került adósaikat – információink szerint ez az elképzelés is felvetődött a kormány berkeiben.

Jakubász Tamás
2010. 12. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Korlát a kamatoknak. Szombaton lép életbe a bankok egyoldalú kamatemelését korlátozó kormányrendelet. A jogszabály szerdán jelent meg a Magyar Közlönyben, s kimondja: a pénzintézetek csak meghatározott esetekben srófolhatják feljebb a lakáscélú hitel- és kölcsönszerződés vagy pénzügyi lízingszerződés kamatát. A bankok három esetben emelhetnek a kamaton: ha kedvezőtlenül változnak a pénzintézet forrásszerzési lehetőségei, ha módosul a hitelkockázatuk, vagy ha átírják a banki hitelezést szorosan és közvetlenül érintő jogszabályokat. A rendelet részletezi, mit kell érteni az iménti három kategórián. Így például a bankok a jövőben egyoldalúan növelhetik kölcsön- és hitelkamataikat a jegybanki alapkamat emelkedésekor, vagy akkor, ha a bankközi pénzpiaci kamatlábak feljebb kúsznak. A bankok kamatemelése azonban nem haladhatja meg azt a mértéket, amelyet a külső körülmények változása indokolttá tesz. A távirati iroda arra is felhívta a figyelmet: a rendelet passzusait a hatálybalépés, azaz most szombat előtt kötött lakáscélú hitel- és kölcsönszerződés vagy pénzügyi lízingszerződés jövőbeli módosítására is alkalmazni kell.


Új adósmentő elképzelés körvonalait vázolták fel nemrégiben a kormányzat szakértői – értesült lapunk. Eszerint a devizahiteleik visszafizetésével küzdő polgárok nehézségeinek rendezésénél nem az állam, hanem a kölcsönt adó bankok kapnák a legfontosabb szerepet. A pénzintézeteknek könynyítéseket kellene felkínálniuk adósaiknak, amiért cserébe az állam kevesebb bankadót szedne be tőlük. Az elképzelés részleteit egyelőre nem dolgozták ki, s az sem biztos, hogy a kabinet jogszabályba foglalja ezt a gondolatot.
A felvetésnek mindenesetre több előnyös eleme lehet. Nem vitás, hogy a fizetési zavarral küzdő polgárok gondjait a hitelező, vagyis a bank oldhatja meg a leghatékonyabban. Elsősorban úgy, hogy a magánszemély pillanatnyi jövedelmi, családi helyzetéhez igazodva módosítja a hitelszerződés feltételeit. Felvetődhet, hogy hosszabb távú fizetési haladékot kap a törlesztéssel elmaradó adós, változhat a futamidő és a havi részlet, miként elképzelhető a pénznem azonnali és kedvezményes átváltása is.

*

Az elképzelés lehetővé teheti azt is, hogy a pénzintézet elengedje a banki költségek vagy akár a kamat egy részét, esetleg egészét. A megoldás lényege tehát, hogy ha a bank minél több adósát húzza ki a bajból és nekik minél nagyobb segítséget, enyhítést ad, annál kevesebb bankadót kell befizetnie.
Az elképzelés mind az államnak, mind a bankrendszernek előnyös lehet. A megoldás ugyanis érdekelté tenné a pénzintézeteket abban, hogy adósaikat megmentsék az utcára kerüléstől. A módszer elsősorban azokon a családokon segíthetne, amelyek átmeneti, esetleg huzamosabb pénzügyi krízisben vannak, de van esélyük arra, hogy – visszafizetve tartozásuk nagyobb részét, esetleg egészét – nehézségeiket leküzdjék. A banki ügyfelek számottevő része törhetne ki a kétséges adós helyzetéből, ami a bankoknak egyrészt pénzt hozna, másrészt megszabadítaná őket a végrehajtás jelentette ügyintézéstől. Nem beszélve arról a bizalmi tőkéről, amelyre az adósait tömegesen kisegítő bankok szert tehetnének. A legfontosabb érvnek mégis azok az összegek mutatkozhatnak, amelyeket nem kell bankadó címén befizetni a költségvetésbe. A másik oldalon az állam elveszítene ugyan bizonyos bevételeket, ám – mivel kevesebben kerülnénk kilátástalan helyzetbe – alacsonyabb szociális kiadásokkal számolhatna, emellett nem kellene erőt fordítania egy teljesen új állami intézmény kialakítására.
A Nemzetgazdasági Minisztériumtól tegnap azt tudakoltuk: felvetődött-e annak a gondolata, hogy bankadó-kedvezménnyel mentsék meg az adósokat. A tárcánál közölték, az elgondolásról nincs tudomásuk, s a Magyar Fejlesztési Bankhoz (MFB) irányították lapunkat. Az MFB szóvivője kérdésünkre annyit közölt, szervezetük minden olyan feladatot végrehajt, amit a döntéshozók jogszabályban rájuk bíznak.
Az adósmentő intézkedések eddig is jelentős közérdeklődésre tartottak számot, s feltételezhető, hogy ez a jövőben sem változik meg. Már csak azért sem, mert például a kilakoltatási moratórium becslések szerint eddig 50– 100 ezer családot mentett meg időlegesen az utcára kerüléstől. Az átmeneti tiltásról tegnap Harmati László, az FHB Bank vezérigazgatója az Info Rádiónak azt mondta: a kilakoltatási moratóriumot fel kell oldani, ám ezután szükségesnek látszik egy több elemből álló kormányzati intézkedéscsomag bevezetése, amellyel a fizetésképtelen családok sorsát hosszú távra megnyugtatóan kell rendezni.
A svájcifrank-alapú devizahitelt törlesztő polgároknak ha hoszszú távú megoldást nem is, de rövid időszakra mindenképpen fellélegzést jelenthet a svájci nemzeti bank tegnapi döntése. A helvét jegybank ugyanis nem változtatott az ottani alapkamaton. A hír azért kedvező, mert a ráta esetleges felsrófolása tovább erősítette volna az amúgy is sziklaszilárd helyzetű svájci fizetőeszközt, s a befektetők a magas kamat reményében még inkább a frank felé vették volna az irányt. Mindez pedig növelhette volna a törlesztőrészleteket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.