Ady Endre, Bartók Béla és ők, a Nyolcak

A Pécs Európa kulturális fővárosa rendezvénysorozat egyik legutolsó eseményeként nyílt meg december 10-én a Modern Magyar Képtárban a Cézanne és Matisse bűvöletében – A Nyolcak című kiállítás, amelyen mintegy félezer mű mutatja be a centenáriumát ünneplő festőcsoport munkásságát, és felvillantja az őket inspiráló vagy éppen velük párhuzamos európai törekvéseket. A március 27-ig látható tárlaton Cézanne, Matisse, Picasso, Dufy, Vlaminck és Kokoschka életművének remekei is szerepelnek.

P. Szabó Ernő
2011. 01. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha a műveket kommentáló katalógusszövegek tudatosítják bennünk, hogy talán soha annyi karikatúra, gúnyvers, iróniával teli ellenköltemény nem született kortárs magyar művekkel összefüggésben, mint a Nyolcak esetében, talán nem bűn, ha a gyerekkori találós kérdés fölidézésével gazdagítjuk az anyagot: „Egy lyukon bebújsz, két lyukon kibújsz, mikor gondolod, hogy bebújtál, már ki is bújtál. Mi az?” Segítség: biztos nem nadrág. Akkor mi? Nyolcak, akik tényleg nyolcan – Berény Róbert, Czigány Dezső, Czóbel Béla, Kernstok Károly, Márffy Ödön, Orbán Dezső, Pór Bertalan és Tihanyi Lajos – alakították meg hivatalosan 1911. április 13-án a résztvevők számáról elnevezett művészcsoportot.
Három kiállítást szerveztek. Az elsőt, az Új képek címűt még hivatalos megalakulása előtt, 1909. december–1910 januárjában, amikor kilencedikként Jakobovits Arthur is bemutatott egy művet. A második, 1911. április 29-én megnyílt tárlaton a Nyolcak Fémes Beck Vilmos és Vedres Márk szobrász, valamint Lesznai Anna és Lehel Mária festő társaságában mutatkoztak be. A harmadik, 1912. november 15-én megnyílt bemutatón Czóbel, Czigány, Kernstok és Márffy, tehát a csoport fele nem vett részt.
A közösség szűk két év alatt felbomlott, de hivatalosan sohasem szűnt meg. A sors iróniája, hogy a harmadik közös kiállítás után majd két évvel a bécsi Künstlerhaus tárlatáról a Nyolcak két tagja, Berény és Tihanyi műveit kizsűrizték, így hát míg Kernstok, Márffy, Czigány és Orbán művei a Künstlerhausban szerepeltek, az elutasítottak és a velük szolidáris Pór egy Brüko nevű kis galériában állították ki munkáikat.
Minden eltérő vonás ellenére éppen a Nyolcak voltak képesek rá, hogy művészetükben úgy dolgozzák fel a kortárs egyetemes törekvések legújabb eredményeit, hogy hűek maradtak a tradíciókhoz is.
Matisse, azután egyre inkább Cézanne igézetében dolgoztak az újkeresők – sugallják a tárlatot indító képpárok. Kernstok, a csoport legtekintélyesebb tagja, ahogyan lovasa példázza, a nyergesújfalui vízparti tájban fedezte föl azt a szabadságélményt, amelyet Picasso Lófürösztői a mediterráneum világával kapcsolnak össze. Czigány fantasztikus színeket hoz az első tárlatra, Tihanyi a neósok által nemrég megtagadott Nagybánya motívumait, Pór szinte még meg sem száradt nagyszabású kompozíciót, családképet. A második tárlaton Berény elképeszti közönséget félszáz művével, Kernstok újra csak vízparti lovasaival, Márffy ipari tájaival, Orbán csendéleteivel érzékelteti, hogy a csoport tagjai közötti összetartó erőt elsősorban a képépítés szigorú elveinek betartása jelenti.
Ahogy a látogató egyre mélyebbre hatol az egykori kiállításokat rekonstruáló összeállítások között, föltárulnak a művészet, a zene és az irodalom rejtett összefüggései. „A költészetben Ady, a zenében Bartók, a festészetben pedig mi, a Nyolcak” – emlékezett fél évszázad távolából Márffy az újat keresőkre. A tárlaton világossá válik a nagy mecénások szerepe is, és az európai nívójú magyar képzőművészet olyan gazdagságában bontakozik ki, amilyenre nem sok példát láthattunk az elmúlt évek magyar vonatkozású kiállításain.
Kár, hogy a kiállítás végére egyre kevesebb információ segíti az eligazodást. Csak Berény és Pór kap egy-egy tablót életrajzi adatokkal, elmaradnak az egyes műfajok, témák, technikák fontosságát elemző összefoglalók, s mire legalulra érünk, a szó szerint felemás harmadik kiállításnak szentelt alsó szintre, úgy a négyszázadik kiállított műalkotás magasságában-mélységében kezdünk újra azon tűnődni, hol is van az a bizonyos nadrág. Portrékban, csendéletekben, tájban, aktos kompozíciókban, rajzokban itt sincs hiány. Itt kezdődik csak Berény művészetének jelentős átalakulása, Márffy fekvő aktja termékeny időszakot ígér, Tihanyi, Pór, Czigány arcképei a befelé fordulás dokumentumai. És még valamié. Felvillantják, micsoda értékek kerültek veszélybe a világégéssel, amely alig két év múlva következett be.
(Cezanne és Matisse igézetében – A Nyolcak, Pécs, Modern Magyar Képtár, 2011. március 27-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.