Kékfestőminták évezredes indigója

Majd egy évtizeddel ezelőtt indította el Polgár Csaba textilművész A tradíció jelene és jövője – Quasi kékfestő-oktatási programot a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen. A program eredményeiből a magyar–japán diplomáciai kapcsolatok létesítésének 140., újrafelvételének 50. évfordulója alkalmából a Minta Alapítvánnyal együttműködve nagyszabású kiállítássorozatot rendeztek Japánban. Az oktatás most a Nyugat-magyarországi Egyetem hallgatóinak bevonásával folytatódik, az alapítvány művészeinek új munkáit pedig a közelmúltban a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátó-ipari Múzeumban mutatták be.

P. Szabó Ernő
2011. 01. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az egyik legősibb textilmintázási technológia és a kortárs textilművészet legfiatalabb képviselői találkoznak Polgár Csaba Ferenczy Noémi-díjas textilművész-egyetemi tanárnak, illetve az általa szervezett oktatási és kiállítási programnak köszönhetően. A tradíció jelene és jövője program középpontjában álló kékfestőtechnika majdnem ötezer éves: Egyiptomban találtak olyan indigófestéssel színezett vászondarabot, amely Kr. e. 2400 körül készült. De miért is kell ilyen messzire visszamennünk, hogy a jelen textilművészeinek problémáira megoldást találjunk, s hogy a tradíciót és a kortárs energiákat összekötő műtárgyak szülessenek? Polgár Csaba szerint elsősorban azért, mert a magyar textilművészek lába alól kihúzták a talajt: elvitték az ipart, felszámolták a műszaki hátteret. – Ebben a helyzetben művészeknek kell kitalálnunk a jövő felé mutató megoldásokat, különben kihasználatlanok maradnak azok a szellemi energiák, amelyekre a világ bármely országa előtt büszkék lehetünk – szögezi le. A Quasi kékfestőprogramban a tradíció és az újszerűség találkozik: a kreativitás lehetőségét kínálja alkalmazójának. A kékfestés több évezredes technikája egyszerű, ugyanakkor az alkalmazásával létrehozható minták varázslatos szépsége az ezredforduló utáni években is vonzza az alkotókat.
A hagyományok gazdagságát jelzi – magyarázza Polgár Csaba –, hogy a XIX. században Magyarországon is több száz kékfestőműhely dolgozott, a reformkor időszakában kékfestéssel kezdte működését a híres óbudai Goldberger család is, a Goldberger Textilművek egészen az 1990-es évekbeli megszűnéséig a magyar textilipari tradíciók egyik leghíresebb megtestesítője volt. A kékfestést az 1960–70-es évektől egyrészt a népi mesterségek hagyományait újjáélesztő népi iparművészeti mozgalom újította meg, miközben a kísérleti textilművészet számára is fontos médiumot jelentett. Polgár Csaba 1972-ben készítette első olyan munkáját, amelynek anyaga feketére festett klottvászon volt, s amelyen a kitakart, illetve szabadon hagyott felületen a fény hozott létre kékfestőhatású mintázatot.
– Az eszközök megújulnak; a mintázás már nem dúcokkal, hanem szitanyomással történik – mondja a Quasi program létrehozója és vezetője –, de éppen a tradicionális technika, valamint a szita és a szabad-kreatív mintaképzés találkozása teszi lehetővé egy új, sajátos textilkarakter megjelenését. A múltból merítő művészi technika alkalmazásának időszerűségét bizonyította a 2009 szeptembere és 2010 februárja között Japánban rendezett kiállítássorozat; a tárlatok a high-tech országában is szép sikert arattak.
A kreatív textiltervezői stúdium fontossága az egyetemi oktatás részeként egyre nyilvánvalóbbá válik – véli Polgár Csaba, s ezt bizonyítja az is, hogy ősztől Lovas Ilona textil-, képzőművésszel, a szak vezetőjével közösen a Nyugat-magyarországi Egyetem Savaria Egyetemi Központ Művészeti Intézete kézművescraft szakos hallgatóit is sikerült bekapcsolni a programba.
A kortárs magyar textilművészet néhány neves képviselője is részt vett a kísérleti programban a nyolcvanas évek végén létrehozott, 2000-ben újralapított Minta Alapítványon keresztül, amely az utóbbi években több hazai és külföldi kiállításon mutatta be szakmai törekvéseit. Részt vettek az alapítvány tagjai a japán tárlatsorozaton is, legutóbb pedig október–novemberben a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátó-ipari Múzeumban rendezett tárlaton léptek közönség elé.
– Ha a Quasi program jelentősen gazdagította a magyar textiltervezők szakmai lehetőségeit, ezeken a fórumokon egy új textiles idea és a mintadizájn progressziójának szakmai eredményei mutatkoznak meg – hangsúlyozza Polgár Csaba. Olyan eredmények, amelyek a dizájn, a textilművészet, a divat, az építészet, a képzőművészetek területén is kamatoztathatók.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.