Zarathustrától Little Richardig

Ma este utoljára lép színpadra Szörényi Levente: a 65 éves énekes-zeneszerző Hattyúdal című műsorával a Papp László Budapest Sportarénában ad szólókoncertet. Az előadás számos különleges megoldást ígér zeneileg és képi megjelenésében egyaránt, illetve a teljesség igénye nélkül felidézi az életpálya fontosabb állomásait.<br />

Vakulya Anna
2011. 01. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mennyiben búcsú ez a koncert a színpadtól? Hiszen hosszú ideje ritkaságnak számít, ha énekel, különösen szólóban.
– Öntsünk tiszta vizet a pohárba! Ami „A búcsú” címmel hangzott el egykor a Sportcsarnokban, az volt az egyetlen búcsú az életemben. Búcsú a rendszeres koncertezéstől, a turnézástól és nem kevésbé a Fonográf együttestől. Ez most nem az, ez csak a lehetőség lezárása, hogy még valaha nagyszínpadra álljak. Azt természetesen nem zárom ki, hogy valamelyik Illés-nosztalgiaklubban két-három számot jókedvemből elénekeljek, ahhoz még beskálázni sem kell igazán. A Hattyúdal cím arra utal, hogy utoljára megpróbálom előadói mivoltom tőlem telhető legjobb formáját nyújtani saját magam és a közönség szórakoztatására. Utána nem akarok ezzel többet foglalkozni. Elfáradtam ebben. Annyi sikerem volt már eddig is, hogy nem hiányzik.
– Amíg korábban állandó zenekarokkal dolgozott, most alkalmi formáció kíséri. Könnyebb vagy nehezebb így a munka?
– Nagyon jó! Ezzel azonban nem mondtam semmiféle ítéletet a múltról. Örs kivételével mindenki sessionzenész. Kiváló muzsikusok, rendkívül alkalmazkodók a hangzás kialakításában, jó velük dolgozni. Egyedül Örs jelenti a szálat a múlt felé, ezért is ragaszkodtam hozzá, nemcsak azért, mert nagyon jól debütált szegény Pásztory Zoli halála után a csíkszeredai koncerten és a Sziget-fesztiválon, ahol egyértelműen bebizonyította, hogy képes arra, hogy együtt játszunk az Illésben. Megemlíteném, hogy a kisstandionbeli Fonográf-emlékkoncertet is végigdobolta.
– A Hattyúdal a teljes életpályát áttekinti, beleértve az Illés-korszakot is. Most mégsem a zenekar tagjaival lép színpadra.
– Bármennyire is szeretné a közönség, Illés nincs. Ugyanakkor természetes, hogy a szólókoncertem repertoárja átfedésben van az Illéssel és a Fonográffal. Amit az Illésnek írtam, azt általában én énekeltem, hát engedtessék meg, hogy az utolsó koncertemen felidézzem ezeket a számokat. Az első részben a három szólólemez anyagából énekelek, az Utazás, a Hazatérés és a Végtelen úton című albumokról. Az Utazás hozta végül is össze a Fonográf együttest. Ez persze csak utólag érdekes. Amikor a zenekar létrejött, sosem néztük, hova készült ez, vagy az a szám, egyszerűen csak játszottuk. Ilyen például az Utazás, a Vidéki kislány, a Dal az ártatlanságról, A lány, akit szerettem. Egyetlenegy lemeznél hívtam vendégművészeket. Ez a Hazatérés, és nem is véletlenül, mert erősen népzenei ihletésű, s nem csak a címében az. A country jellegű Utazás-album után a Hazatérés felvállalja azt az örökséget, ami korábban már az Illésben is megjelent, és miután a lemezen játszott Halmos Béla, Sebő Ferenc, Kozák József és Gryllus Dániel, most is színpadra kértem őket.
– Mellettük a Kesselyák Gergely vezette Óbudai Danubia Zenekar kíséri végig a dalokat, amelyek ezúttal szimfonikus hangszerelésben szólalnak meg.
– Ez lesz a különlegesség, az újdonság. Még a Little Richard is csellóosztinátóval megy majd. Aki pedig az eredeti Illést kéri számon rajtam, az tegye fel otthon a régi lemezeket.
– A szimfonikus zenekari hangzás nem újdonság az életművében, hiszen az István, a király óta alkalmazza.
– Valóban. Eddig a műsor középső részéről nem beszéltünk még, ezek pedig a színpadi művek. Nem lehet playbackről játszani a rockoperák zenei kíséretét, ha pedig már ott van a színpadon a zenekar, úgy döntöttünk, hogy játsszanak végig. Annál is inkább, mert – talán nem árulok el nagy titkot – a koncert az Utazás-lemez anyagával indul, konkrétan az Életrajz című számmal, ami nem véletlenül ugyanabban a tempóban és hangnemben van, mint az Imigyen szó- la Zarathustra. Ezzel a Richard Strauss-művel kezdődik majd a koncert, és erre kapcsolódik rá az Életrajz. A második rész az István, a király előadásaiból ismert Beethoven-művel kezdődik, a harmadik rész elején pedig Liszt Ferenc Les Preludes-jének azon részlete szól majd, amelyre az utolsó Illés-koncerteken színpadra vonultunk.
– A világ két Szörényi Leventét ismer: az egyik a beatzene sztárja, a másik, aki politikai-közéleti kérdésekben is megnyilatkozik, a magyarság sorskérdéseivel foglalkozik, a Holdvilág-ároknál ásatásba kezd, Árpád-pajzs díjat alapít. Hogy segíti egymást a kettő?
– Akkor már nem csak két Szörényi Levente van, hanem több. Mint látható, ezek rendkívüli szimbiózisban élnek egymással. A magyar őstörténet, a magyar sorskérdések iránti érdeklődés nem saját találmány. Családi hátterű, apám és barátai köreiből származik. Persze nem kellett volna, hogy kifejlődjön. Igazság szerint ezt is az István, a király okozta. Egymást követik az események, 2000-ben megalapítottam a Holdvilágárok Alapítványt, amikor éreztem – nem tudtam, éreztem –, hogy elérkezett az idő, amikor elő lehet jönni ezzel az egyébként korábban elég kényes témával. Amikor nem szaladok bele betonfalakba, hanem pecsétek és engedélyek sora kíséri a munkámat. Azért mondtam, hogy szimbiózisban élnek ezek a tevékenységek, mert a hivatalos tudomány emberei pontosan tudják, hogy az apám ott dolgozott a várban a kutatócsoportnál, és inkább csak rácsodálkoznak, hogy ez a Little Richard-os, „fájfájfáj”-os Szörényi az apja nyomdokaiba lépett. És itt már rég nem arról szól a dolog, hogy mit énekeltem egykor. Inkább csak egy érdekes színfolt, hogy ez az ember más okból nagyon népszerű.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.