Felmondták a Volvo-szerződést

Bóka Máté Ciprián
2011. 04. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ugyan a Pécsi Közlekedési (PK) Zrt.-ben mindössze csütörtökön szerezte vissza az irányítást a pécsi önkormányzat, máris vitatható szerződésre bukkantak: az adósságokban úszó cég hűtlen kezeléssel vádolt exvezérének félmillióért béreltek luxusautót a Kiter Kft.-től. A PK Zrt. 49 százalékos tulajdonát 2008-ban adta el az akkor még a Hungarian Bus Zrt. birtokában lévő Mecsekbusz Kft.-nek a szocialista városvezetés. A magánosítás során a Mecsekbusz kapta meg a pécsi közlekedési vállalat menedzsmentjogait, így e cég nevezhette ki a PK Zrt. vezérigazgatóját, Keczer Lászlót.
A Hungarian Bus Zrt. tulajdonosa 2008. október 30-ig az a Kiter Kft. volt, amelytől aztán 2008. november 1-jétől bérelt a PK Zrt. havi félmillió forintért luxusterepjárót Keczernek. (A Hungarian Bus Zrt. szövevényes céghálója mögött feltűnt már gibraltári és svájci tulajdonos is, ugyanakkor e társaság már kiszállt a Mecsekbusz mögül, s helyét a Közösségi Közlekedési Zrt. vette át, ám úgy tudjuk, a tulajdonosi háttér valójában nem változott, s az sajtóinformációk szerint Rehus Ernő köréhez köthető.)
A Keczer által használt Volvo XC90 2,4 D (d5) Executive Geart típusú jármű a svéd gyártó terepjáró kategóriájának csúcsa, a kétszáz lóerős motorral bíró gép – számos extra mellett – elektromosan állítható vezetőüléssel, elektromosan behajtható tükrökkel, szellőztetett ülésekkel és masszírozó funkcióval, tolatóradarral, navigációs rendszerrel és az infravörös fényt viszszaverő szélvédőkkel is rendelkezik. Egyébiránt az autó bérleti szerződését határozatlan időre kötötték. Keczer mellett a kontraktust aláírta a Mecsekbusz Kft. ügyvezetője, Jáhn Péter, valamint a PK Zrt. városi részvényei tulajdonosának, a Pécs Holding Zrt.-nek a volt vezére, Varga Péter is.
A pécsi önkormányzat csütörtökön szerezte vissza az irányítást a PK Zrt. felett, miután kétharmados többséget szerzett a vállalatban, s új vezérigazgatót nevezett ki a társaság élére. Az önkormányzat megkezdte a PK Zrt. átvilágítását, s azonnal felbontotta az ominózus szerződést is.
A PK Zrt. kritikus pénzügyi helyzetben van: a cégnek évekkel ezelőttről származó, csaknem 630 milliós adótartozása van, miután a cég diákbérletek után jogosulatlanul igényelt árkiegészítést 2003-ban és 2004-ben. Mindezek mellett a 2008-ban részben privatizált vállalattal szemben az idén februárban az adóhatóság újabb 775 millió forintos adótartozást állapított meg. Ez utóbbit azért, mert a hatóság színleltnek, semmisnek nyilvánította a 2009-ben a PK Zrt. és a – kisebbségi részben a PK Zrt. által birtokolt s a máltai hátterű LL Bus Kft. többségi tulajdonában lévő – PK Busrent Kft. közötti, a pécsi buszok eladására vonatkozó szerződést. Az ügyben Páva Zsolt, Pécs polgármestere tavalyi feljelentése után nyomozás is zajlott, s az ügyészség jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen kezeléssel vádolta meg a luxusautóval közlekedő Keczert.
A napokban az is kiderült, hogy a PK Zrt. 100 millió forinttal tartozik a Pannon Volán Zrt.-nek az átvett, de ki nem fizetett üzemanyag után. Ráadásul – információnk szerint – a PK Busrent Kft. felszámolást kezdeményezett a PK Zrt. ellen, s mivel a zrt. nem emelt kifogást, így forrásaink szerint heteken belül elindulhatott volna a közlekedési cég felszámolása.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.