Nálunk is drágulna a gázolaj

A következő hét évben 15 forinttal drágulna Magyarországon a dízel csak az adóterhelés növekedése miatt, ha az unió tagállamai elfogadnák az Európai Bizottság szerdán benyújtott javaslatát. A gázolaj ára ezáltal tizenhárom EU-országban növekedne.

Dékány Lóránt
2011. 04. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Literenként 15 forinttal emelkedne hazánkban a gázolaj ára, amennyiben elfogadnák az üzemanyagok adóztatásáról szóló, szerdán benyújtott uniós javaslatot. Ezáltal ugyanis növekedne a dízel minimális adószintje az EU tagállamaiban. Ugyanakkor a drágulás csak fokozatosan 2018-ig érvényesülne az árakban.
– Magyarország jelenleg a minimálisan elvárt szint felett adóztatja a gázolajat, ezer literenként 355 euróval. Ezt a szintet kellene fokozatosan 412 euróra emelni 2018-ig – fogalmazott a Világgazdaság kérdésére Algirdas Semeta, az unió adóügyi biztosa. Hozzátette, az Európai Bizottság beadványa olyan új adózási struktúrát szeretne kialakítani, amely minden üzemanyagtípussal szemben semleges. – Jelenleg az unióban a gázolaj az adózás előtt drágább, mint a benzin, viszont adózás után olcsóbbá válik a dízelfogyasztás támogatása miatt – fejtette ki a biztos.
– Nem helyénvaló dolog a dízelüzemanyag mesterséges szubvencionálása az adófizetők pénzéből – mondta a német hírügynökségnek, a DPA-nak Ferdinand Dudenhöffer, a Duisburg-Essen Egyetem autóipari tanszékének professzora. A szakértő szerint igazságosabb és ésszerűbb lenne a jelenlegi megoldásnál az a javaslat, amely az üzemanyag energiatartalmára és szén-dioxid-kibocsátására helyezné át az adókivetési alapot a most alkalmazott mennyiségi helyett. – A rendszer kialakulásakor a közúti áruszállítás ösztönzése, a költségek alacsonyan tartása volt a cél. Dízel- üzemanyagot szinte kizárólag haszongépjárművek használtak. Manapság viszont a személygépkocsik már közel fele gázolajjal működik – mutatott rá Dudenhöffer a távirati iroda összefoglalója szerint.
Az Európai Bizottság szerdai közleménye felhívta a figyelmet, hogy az eddigi rendszer miatt egyes energiatermékekre – főleg a szénre és a dízelolajra – a tagországok többségében mára indokolatlanná vált kedvező tarifa van érvényben. – Az a furcsa helyzet alakult ki, hogy a leginkább környezetszennyező energiafajtákra a legkisebb az adó. Ez ellentmond az uniós klímavédelmi és energiahatékonysági célkitűzéseknek – írta a Bruxinfo.hu a közleményt idézve. A bizottság példaként említette a bioüzemanyagként használt etanolt, amelynek adója a legmagasabb az energiatermékek közül. Szerintük emiatt indokolatlan a gázolaj árát alacsonyabban tartani az ólommentes benzinnél, tekintve, hogy a dízelnek nagyobb az adott mennyiségre jutó szén-dioxid-kibocsátása.
A beadvány két komponensre bontaná a minimum-energiaadót 2013-tól: egy egységes, kibocsátott szén-dioxid-tonnánként 20 eurós karbonadóra, valamint egy energiatartalomra épülő összetevőre. A javaslat elfogadásához teljes egyetértés kell majd a tagállamok részéről.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.