Literenként 15 forinttal emelkedne hazánkban a gázolaj ára, amennyiben elfogadnák az üzemanyagok adóztatásáról szóló, szerdán benyújtott uniós javaslatot. Ezáltal ugyanis növekedne a dízel minimális adószintje az EU tagállamaiban. Ugyanakkor a drágulás csak fokozatosan 2018-ig érvényesülne az árakban.
– Magyarország jelenleg a minimálisan elvárt szint felett adóztatja a gázolajat, ezer literenként 355 euróval. Ezt a szintet kellene fokozatosan 412 euróra emelni 2018-ig – fogalmazott a Világgazdaság kérdésére Algirdas Semeta, az unió adóügyi biztosa. Hozzátette, az Európai Bizottság beadványa olyan új adózási struktúrát szeretne kialakítani, amely minden üzemanyagtípussal szemben semleges. – Jelenleg az unióban a gázolaj az adózás előtt drágább, mint a benzin, viszont adózás után olcsóbbá válik a dízelfogyasztás támogatása miatt – fejtette ki a biztos.
– Nem helyénvaló dolog a dízelüzemanyag mesterséges szubvencionálása az adófizetők pénzéből – mondta a német hírügynökségnek, a DPA-nak Ferdinand Dudenhöffer, a Duisburg-Essen Egyetem autóipari tanszékének professzora. A szakértő szerint igazságosabb és ésszerűbb lenne a jelenlegi megoldásnál az a javaslat, amely az üzemanyag energiatartalmára és szén-dioxid-kibocsátására helyezné át az adókivetési alapot a most alkalmazott mennyiségi helyett. – A rendszer kialakulásakor a közúti áruszállítás ösztönzése, a költségek alacsonyan tartása volt a cél. Dízel- üzemanyagot szinte kizárólag haszongépjárművek használtak. Manapság viszont a személygépkocsik már közel fele gázolajjal működik – mutatott rá Dudenhöffer a távirati iroda összefoglalója szerint.
Az Európai Bizottság szerdai közleménye felhívta a figyelmet, hogy az eddigi rendszer miatt egyes energiatermékekre – főleg a szénre és a dízelolajra – a tagországok többségében mára indokolatlanná vált kedvező tarifa van érvényben. – Az a furcsa helyzet alakult ki, hogy a leginkább környezetszennyező energiafajtákra a legkisebb az adó. Ez ellentmond az uniós klímavédelmi és energiahatékonysági célkitűzéseknek – írta a Bruxinfo.hu a közleményt idézve. A bizottság példaként említette a bioüzemanyagként használt etanolt, amelynek adója a legmagasabb az energiatermékek közül. Szerintük emiatt indokolatlan a gázolaj árát alacsonyabban tartani az ólommentes benzinnél, tekintve, hogy a dízelnek nagyobb az adott mennyiségre jutó szén-dioxid-kibocsátása.
A beadvány két komponensre bontaná a minimum-energiaadót 2013-tól: egy egységes, kibocsátott szén-dioxid-tonnánként 20 eurós karbonadóra, valamint egy energiatartalomra épülő összetevőre. A javaslat elfogadásához teljes egyetértés kell majd a tagállamok részéről.
Továbbra sincsenek megnyugtató válaszok a Magyar Péter-féle Diákhitel szerződésekről