Ne legyen ellenségkép

Tarics Péter
2011. 04. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Abban a pillanatban ugyanis, amikor a felvidéki magyarság önállóan próbálja megfogalmazni politikai és társadalmi életét, egyenjogúságát, jogainak érvényesítését, e nézetek a legdemokratikusabb szlovák politikai erők számára is elfogadhatatlanokká válnak


A napokban ismét Ján Slota nacionalista pártvezér szélsőséges viselkedésformája döbbentette meg a szlovákiai közvéleményt. Nem csak a magyarokat. „Ez a parlament már nem szlovák!” – kiabálta nyilvánosan a szlovák parlament pozsonyi épülete előtt, majd az épület felé köpött, és pfujozni kezdett. S az ok? Bent, az épületben éppen a kisebbségi nyelvhasználati törvényről tárgyaltak a képviselők. Ez a viselkedés még nem is lett volna különleges, hiszen Slotától már megszoktuk. A baj csak az, hogy a vita a parlament épületén belül sem volt sokkal különb. A személyeskedésekkel tűzdelt parlamenti csatározás a magyarokat megalázó hangnemben zajlott, amint előkerült a kisebbségi nyelvhasználat és a magyar állampolgárság. Mindemellett a volt miniszterelnök által vezetett párt tagjai azzal vádolják a jelenlegi szlovák kormányt, hogy megalakulása óta folyamatosan hátrál, mindent megenged Magyarországnak és az Orbán-kormánynak. Mi táplálja a magyarellenességet ebben a térségben?
Az első ok abban keresendő, hogy az 1989-ben letűnt kommunista diktatúra erősen viszszafojtotta az egyéni és közösségi lélek megnyilvánulásait. Nem volt lehetőség a nemzeti tudat fejlődésére, kibontakozására. Miután azonban a kommunizmus megbukott, a visszafojtott nemzettudat előtört. Persze önállósodni lehet intelligensen és a szomszédot agyonütve egyaránt. A kilencvenes években Kelet-Közép-Európában sokkal inkább az agyonütősdi érvényesült, mintsem egy gazdag történelmi tudatra alapozott egészséges nemzettudat kialakítása. A trianoni békediktátum jó alapot szolgáltatott a kisantantnak a nacionalizmus virágzására a kilencvenes években, ami ma is tovább él Szlovákiában, s amelynek egyik mozgatórugója a magyarok elleni legsúlyosabb vád: az „ezeréves elnyomás”. A legmagasabb szlovák politikai körökben is mindmáig ez dívik.
Az „ezeréves elnyomás” elmélet mellett létezik egy „százötven éves elnyomás” elmélet. Ez utóbbi önmagában is már a szlovák nemzeti tudathasadás bizonyítéka, hiszen a magyar reformkortól számítja a magyar elnyomást, beleszámítva az 1848–49-es szabadságharcot, a kiegyezést, az Osztrák–Magyar Monarchia évtizedeit. A szlovákság körében tehát létezik egy erős, másfél évszázadnyi magyarellenesség. Az ellenségképnek így hagyományai vannak. Ennek egyik fő oka, hogy a szlovák történelemkönyvek és történelemtankönyvek úgy állították/állítják be a magyarság és Európa történetét, hogy a Kárpát-medencében megtelepedett honfoglaló magyarok hordákba verődő vandál népség volt, amely ölt, pusztított, leigázta az őslakos szlávokat, a nomád magyarok pedig a „keresztény Szlovákiát” – mint első keresztény államot – bekebelezték, kultúráját elpusztították.
Aki ezt tanulta, abban ez a negatív kép él a magyarokról. Nem értékeli át az ellenségkép forrásait, nem ellenőrzi a valódi történelmi tényeket. Így fokozatosan nacionalistává, magyarellenessé, sőt a magyarok ellenségévé válik, s egyéniségén, közéleti tevékenységén keresztül ez a szellemiség, ez a valótlan magyarságkép beépül a legmagasabb politikai elképzelésekbe is. A szlovák történelmi fejlődésben is találunk okokat a magyarellenesség kialakulására, hiszen 1993. január 1-jéig, az önálló Szlovák Köztársaság létrejöttéig a szlovákság nem jutott el az államalkotás olyan szintjére, azaz addig, hogy önmagáért feleljen. Igaz ugyan, hogy 1939. március 14-én kikiáltották az önálló szlovák államot – amely alig hat évig állt fenn –, de a nemzetiszocializmus árnyékában nem ismerték – nem ismerhették – a nemzetépítés egészséges, európai történelmi alapokon nyugvó alappilléreit. Ebből adódik az is, hogy a kilencvenes és kétezres évek szlovák politikai elitjének és a szlovák értelmiség nagy részének nem volt és nincs kiforrott társadalomképe, igazából nem tudta/tudja megfogalmazni, milyen is legyen az önálló Szlovákia. Ennek kézenfekvő oka van, hiszen a szlovákság évszázadokon át más nemzetekkel élt közös államalakulatban, nem alakult ki tehát történelmileg sem olyan politikai elitje, amely a döntéshozatal felelősségét átérezhette volna. Ennek következtében nem alakult ki az az európai stílusú politikai kultúra, amely igazodni képes az új helyzethez – esetünkben az önálló Szlovákia működésének feltételeihez –, ezzel szemben kialakult az egyértelmű negativista magatartás, az ellenségkép-keresésen alapuló gondolkodásmód. Ez pedig abban nyilvánult és nyilvánul meg, hogy a szlovákság akaratát, a szlovák nemzet és a szlovák állam jövőjét valaki vagy valakik ellen tudták megfogalmazni. Ez történelmileg a magyarokra és a csehekre irányult. Szomorú, hogy még a legdemokratikusabb szlovák politikai körök is gyakorlatilag arra törekszenek, hogy az elmúlt évtizedekben elért magyarellenes eredményeket konzerválják. Ez vonatkozik azokra a politikai erőkre is, amelyek 1989 után alakultak. Abban a pillanatban ugyanis, amikor a felvidéki magyarság önállóan próbálja megfogalmazni politikai és társadalmi életét, egyenjogúságát, jogainak érvényesítését, e nézetek a legdemokratikusabb szlovák politikai erők számára is elfogadhatatlanokká, de legalábbis megvalósíthatatlanokká válnak.
Vajon mi az oka annak, hogy nemcsak a szlovák politikai elit, hanem a szlovák társadalom igen jelentős része még ma is sokkal fogékonyabb, érzékenyebb a negativista magatartásra, mint az alkotó, pozitív megközelítésre?
Az effajta szellemiség okát az 1920 utáni történelemtudományban kell keresni, a Trianon utáni szlovák történelemtudomány elvi-elméleti torzulásaiban: a történelmi tények manipulatív és elfogult kezelésében s az összefüggések hamis interpretálásában. Az ezredfordulóra – de legalábbis a XX. század kilencvenes éveinek második felére – e folyamat eredményeképpen és az oktatási, tömegtájékoztatási intézmények hathatós támogatásával megteremtődött az a szlovák nemzeti mítosz, amely a szlovákság különböző nemzedékeinek államvallásává lépett elő, és komoly politikai erőt képviselt. Ez nemcsak a magyarságot veszélyezteti, hanem tragikus a szlovákságra nézve is, hiszen megakadályozza nemzeti fejlődésük korszerűsítését és demokratizálódását. A szlovák nacionalizmus további fontos gyökere a hiányos önismeret. A szlovák történelemkönyvek és történelemtankönyvek szerzői ugyanis nemcsak a történelmi tények meghamisításában bűnösek, hanem abban is, hogy nem dolgozták fel pontosan, precízen a szlovákság hiteles történetét. Hiszen a szlovákság történetének hiteles feldolgozása mindenképpen hozzájárult volna nemzetük önismeretének kialakításához, a szlovák nemzeti fejlődés és identitástudat egészséges fejlődéséhez, valamint a más népek – magyar, cseh – tagjaival szemben táplált ellenségkép megszűnéséhez.
A szlovák politikai elit nagy része ma is ösztönösen érzi, hogy céljai megvalósítására aránylag rövid idő áll rendelkezésére. Hiszen képviselői tudják, hogy a nacionalizmus – mint a XIX. század első felének terméke – nem hosszú életű. Különösen nem az egy egyesülni szándékozó kontinensen. Félnek azonban a magyarságtól, annak szellemiségétől, kultúrájától, európai tekintélyétől és nem utolsósorban lélekszámától. És félnek a magyar összetartástól, a magyarok egységes erejétől. Félnek az Orbán-kormány magyar nemzetet érintő egyetemes elképzeléseitől, a kedvezménytörvény hatásaitól, az autonómiaelképzelésektől, a magyar nemzet határokon átívelő újraegyesítésétől, a magyarnyelv-használat kiterjesztésétől, a magyar állampolgárságtól.
Jó lenne, ha eljutnának a fölismerésig: nekik sem jó, ha szomszédjuk egy gyenge állam.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.