Délelőtt fél tizenkettő, a budapesti vasúttörténeti parkban ötödik alkalommal megrendezett Oldtimer Expo főépülete előtt egy kisgyerek nyaggatja az apját: apu, mikor megyünk már be? Másfél óra múlva nyit a veterán kocsikat bemutató tárlat, de mint a fiúcska példája is mutatja, az érdeklődők már a bejáratnál toporognak. A járműveken időközben az utolsó simításokat végzik, egy 1972-es Porsche lámpájának krómdíszét például szó szerint fogkefével fényesíti a tulajdonos.
Odabent felbecsülhetetlen értékben sorakoznak az autók és motorok, öregebbnél öregebb Mercedesek, BMW-k, Datsunok, Lotusok, Hondák és Rigák. Az idei kiállítás az évfordulók tárlata: a Bogár Klub 20 éves, az első Zsigulik 40 éve jelentek meg hazánkban, a lengyel FSO-gyár – ahol a Warszawa és a Polski Fiatok készültek – pedig 60 éves. Idén eljöttek a Bugatti Club Austria képviselői is, akik két eredeti, 20-as évek végi autót hoztak magukkal.
Az autók gyönyörűek, a történeteik pedig lenyűgözők. Az egyik, 1927-es Bugattit egy perui gyémántbánya-tulajdonos vette meg, a háromüléses (!) autóval később Le Mansban is versenyeztek, mielőtt végképp Európába került. Amint az expón szintén kiállító Totalcar.hu autós szakportál kinyomozta, a másik, T–44-es Bugattit a klub elnöke, Werner Gradisch ajándékba kapta az első tulajdonostól, akinek két Loire-menti kastélya is volt. Az autó később egy Svédországi múzeumba került, ahonnan Gradisch úrnak úgy kellett visszalopnia.
Az expón látható többi autó története általában itt-ott hézagos, talán az adóhatóság esetleges érdeklődése miatt. Van olyan – eredeti állapotú – negyvenéves Rolls-Royce, amely először egy amerikai műkincskereskedőé volt, látható olyan Mercedes, amit Svájcból rendeltek, és a hetvenes évek elején egy balatoni ikernyaraló felét adták érte, de hogy miként kerültek a jelenlegi tulajdonosukhoz, azt nem tudni. A szocialista autókat bemutató részlegen már közlékenyebbek a kiállítók. Az egyik, alig néhány ezer kilométert futott Zsiguli tulajdonosa például elmesélte, ismerősök ismerősei révén tudta meg, hogy a híres dunaújvárosi garázsoron van egy alig használt példány. Egy kisnyugdíjasé volt, aki még a széltől is óvta a járgányt, azért inkább nem használta. Ezt mi sem mutatta jobban, mint hogy a garázs ajtaja elé az eltelt évek alatt fák nőttek, ezért a bejutáshoz favágókat kellett hívni. Rengeteg hasonló történet hallható az expón, például egy öltönyzsebbe varrt, a kocsi tulajdonosával együtt eltemetett forgalmiról – már csak ezekért is érdemes ellátogatni és személyesen elbeszélgetni a kiállítókkal.
Pánik van Brüsszelben: Orbán Viktor szövetségesei sorra nyerik a választásokat