Öreg autók, csodás történetek

Ötödik alkalommal rendezik meg Budapesten, a Magyar Vasúttörténeti Parkban az Oldtimer Expo nevű veteránautó-kiállítást. A tegnap megnyílt, holnap estig látogatható tárlaton sétálgatva egyebek mellett az is kiderült, hogy a perui gyémántbánya-tulajdonos és a dunaújvárosi kisnyugdíjas ugyanúgy szereti a kocsikat.

Grimm Balázs
2011. 04. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Délelőtt fél tizenkettő, a budapesti vasúttörténeti parkban ötödik alkalommal megrendezett Oldtimer Expo főépülete előtt egy kisgyerek nyaggatja az apját: apu, mikor megyünk már be? Másfél óra múlva nyit a veterán kocsikat bemutató tárlat, de mint a fiúcska példája is mutatja, az érdeklődők már a bejáratnál toporognak. A járműveken időközben az utolsó simításokat végzik, egy 1972-es Porsche lámpájának krómdíszét például szó szerint fogkefével fényesíti a tulajdonos.
Odabent felbecsülhetetlen értékben sorakoznak az autók és motorok, öregebbnél öregebb Mercedesek, BMW-k, Datsunok, Lotusok, Hondák és Rigák. Az idei kiállítás az évfordulók tárlata: a Bogár Klub 20 éves, az első Zsigulik 40 éve jelentek meg hazánkban, a lengyel FSO-gyár – ahol a Warszawa és a Polski Fiatok készültek – pedig 60 éves. Idén eljöttek a Bugatti Club Austria képviselői is, akik két eredeti, 20-as évek végi autót hoztak magukkal.
Az autók gyönyörűek, a történeteik pedig lenyűgözők. Az egyik, 1927-es Bugattit egy perui gyémántbánya-tulajdonos vette meg, a háromüléses (!) autóval később Le Mansban is versenyeztek, mielőtt végképp Európába került. Amint az expón szintén kiállító Totalcar.hu autós szakportál kinyomozta, a másik, T–44-es Bugattit a klub elnöke, Werner Gradisch ajándékba kapta az első tulajdonostól, akinek két Loire-menti kastélya is volt. Az autó később egy Svédországi múzeumba került, ahonnan Gradisch úrnak úgy kellett visszalopnia.
Az expón látható többi autó története általában itt-ott hézagos, talán az adóhatóság esetleges érdeklődése miatt. Van olyan – eredeti állapotú – negyvenéves Rolls-Royce, amely először egy amerikai műkincskereskedőé volt, látható olyan Mercedes, amit Svájcból rendeltek, és a hetvenes évek elején egy balatoni ikernyaraló felét adták érte, de hogy miként kerültek a jelenlegi tulajdonosukhoz, azt nem tudni. A szocialista autókat bemutató részlegen már közlékenyebbek a kiállítók. Az egyik, alig néhány ezer kilométert futott Zsiguli tulajdonosa például elmesélte, ismerősök ismerősei révén tudta meg, hogy a híres dunaújvárosi garázsoron van egy alig használt példány. Egy kisnyugdíjasé volt, aki még a széltől is óvta a járgányt, azért inkább nem használta. Ezt mi sem mutatta jobban, mint hogy a garázs ajtaja elé az eltelt évek alatt fák nőttek, ezért a bejutáshoz favágókat kellett hívni. Rengeteg hasonló történet hallható az expón, például egy öltönyzsebbe varrt, a kocsi tulajdonosával együtt eltemetett forgalmiról – már csak ezekért is érdemes ellátogatni és személyesen elbeszélgetni a kiállítókkal.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.