Szent Margit-kápolna Kopcsányban

R E J T Ő Z K Ö D Ő  M A G Y A R O R S Z Á G

Ludwig Emil
2011. 04. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kopcsány (Kopcany) két és fél ezer lakosú község a régi Nyitra vármegyében, Szlovákia nyugati határán. A Morva folyó partján fekvő település régészeti emlékei a történelem előtti korokról és a „nagymorva birodalomról” mesélnek, hitelt érdemlő forrásként III. Béla király XII. század végi adománylevelében szerepel első ízben „Kopchan” falu neve Konstanca leányának jegyadományaként. Egy 1392-ben kelt levél a Stibor vajda birtokában lévő szomszédos holicsi vár tartozékai közé sorolja a falut, a család kihalása, 1434 után a birtok tulajdonjoga Zsigmond királyra szállt vissza. Három év múlva a luxemburgi uralkodó helyébe lépő Habsburg Albert idegeníti el a Morva menti birtokot Slik Gáspár kancellárnak, aki hamarosan továbbadja a szentmiklósi Pongrácz grófi családnak. Innen került zálogként a Czobor família kezére 1489-ben. A vámszedés jogával is felruházott Kopcsány földesurának, Czobor Gáspárnak 1532-ben egy majorsága és kilenc portája volt, a jobbágyporták közül egy szegényként, a másik elpusztultként szerepel az összeírásban, a harmadik gazdája adómentességet élvezett.
Mindössze fél mondatban annyi olvasható XIX. század végi helytörténeti forrásunk középkorra vonatkozó adatai között, hogy „a község határában fennálló úgynevezett Mária-kápolna nagyon régi épület, amelynek eredetét homály fedi”. Ezt a kis kápolnát kerestük meg több mint száztíz esztendő elmúltával. A hosszú főutcás falutól északra, a folyó mellékágai és a régi, mesterségesen kialakított csatornákkal szabdalt tágas mezőn nagyot kerülve, három kilométer földúton autózva bukkanunk a kicsiny rejtőzködő templomra. Látványa kárpótol minden fáradságért, tengelyszakasztó zötykölődésért. Szabadban álló, keletelt tengelyű épület. Négyszögű, szabálytalan trapéz alaprajzú, egyenes záródású szentélyből áll, teljes hossza kilenc méter – ebből 6,5 méter a hajó, 2,5 a szentély –, szélessége öt méter. Különböző nagyságú és vastagságú lapos kövekből készített falát kemény mészhabarcs köti egybe. A szentély magas dongaboltozatú, a hajót sík mennyezet fedi, bejárata a nyugati oldalon nyílik – ez az eredeti, elkészülte óta meglévő állapota. Az ásatás során napvilágra került két kis falszakasz arra utal, hogy a nyugati homlokfal előtt valamikor egy rövid, csupán három méter hosszú előcsarnoka is volt, ez ismeretlen időben elpusztult. Tiszta román stílusú az apszis keletre néző keskeny ablaka és a nyugati oromfalon látható félköríves világítóablak, eredeti helyzetűek és formájúak a hajó és a szentély déli ablakai, ezek félköríves keretébe azonban utólag bájosan egyszerű, lóhereíves kőbélleteket illesztettek a kora gótikus stílus jegyében. A nyugati bejárat körüli falszövetben látható nagy ívű kőkeret szintén a csúcsív korának tanúja, és az említett előtérrel állhatott kapcsolatban. Hogy az újkorban falazták be, azt a szegmensívű kapukeret bizonyítja.
Az épület keletkezése tehát, ismérvei alapján, a magyarországi román stílusú falusi kőépítészet korai időszakára datálható, a XII. század eleje és az 1200-as évek első fele – a tatárjárás előtti évtizedek – közé. A hivatalos szlovák történet és építészettörténet a IX. századra keltezi az elkészültét, amint az a műemlék épület melletti demonstrációs táblán is olvasható. Sem tudományos alapja, sem valós történelmi háttere nincs annak, hogy valamikor a 800-as (!) években ilyen formájú és szerkezetű templom épülhetett volna a Morva folyótól keletre, a „visszadátumozás” egyetlen oka és célja, hogy a magyarok megérkezése előtti időből „származzon”, és a „nagymorva birodalom” kulturális előbbrevalóságát demonstrálja – amint az a táblán olvasható is. A templom titulusa – Antiochiai Szent Margit – különösen erős érv a XIII. századi keletkezésre: II. András az 1217–18. évi szentföldi keresztes háborúból hozta magával a keresztény mártír ereklyéit, a segítő szent kultusza gyorsan és széles körben elterjedt Magyarországon. A Morva menti határvidék a XII. században királyi birtok volt a közeli Holics és Szakolca váraival együtt, az udvar szem előtt tartotta ezt a fontos területet. III. Béla ajándéka leányának már templomos falu lehetett, később újraszentelhették a parókiáját a gyakori Szűz Mária-patrocíniumról Szent Margitra.
Sebaj! Mindenki úgy „csinál” magának történelmet, ahogy tud, akinek rövid az ideje, hosszú a képzelete. Tény, hogy Kopcsány a török időkben és még sokáig a Czoborok kezén maradt, az 1500-as évek végén habán menekültek telepedtek le a községben, és a XVIII. században megnőtt a hely gazdasági jelentősége. Különösen, amikor a Czobor famíliától a császári és királyi udvar birtokába került Kopcsány: Mária Terézia uralkodása idején (1740–1780) nagy kastélyt építettek, és országos hírű méntelepet alapítottak a faluban, több mintaszerű iskola, sör- és szeszfőzde működött a köz és az udvar javát szolgálva. A település déli határában látható a hatalmas négyszög alaprajzú, igényes barokk stílusú téglaépítmény, amelyet újabban ismét istállóként és lovardaként használnak.
„Érdekes”, hogy csak ekkoriban építettek új, nagyobb templomot is maguknak a kopcsányiak, addig plébániai egyházként használták a „nagymorvát”. A ma is látható neogót ízlésű katolikus templom 1862–63-ban épült Szent István király tiszteletére. Kopcsánynak a tíz évvel ezelőtti népszámláláskor 2536 lakosa volt, közülük 61-en cseh, 21-en cigány nemzetiségűnek vallották magukat, egy fő volt magyar. Az idén megint lesz népszámlás Szlovákiában, a „helyi magyarság” aránya akár 100 százalékkal csökkenhet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.