Az Európai Unió energiacímkézési rendszere 2021. március 1-jétől tért vissza az A-tól G-ig terjedő energiaosztály-skálához, amely a fogyasztók tájékozottabb döntéshozatalát, valamint a gyártók hatékonyabb termékfejlesztését hivatott elősegíteni. A szabályozás a mosogatógépekre, a mosógépekre, a mosó-szárítógépekre, a hűtőkre, a fényforrásokra és a televíziókra, monitorokra terjed ki – írja közleményében a NKFH.

Pontosan kell feltüntetni az energiacímke adatait
Kiemelték: 2025. július 1-jétől pedig már a háztartási szárítógépek is kizárólag az új típusú energiacímkével kerülhetnek forgalomba. Ezzel párhuzamosan az ökodizájn-szabályozás is szigorodott: ettől az időponttól kezdve kizárólag energiahatékony, hőszivattyús szárítógépek hozhatók forgalomba. A háztartási szárítógépek új címkéjén szerepel többek között:
- a márkanév,
- a modellazonosító,
- az energiahatékonysági osztály (A–G),
- a 100 szárítási ciklusra vonatkozó energiafogyasztás (kWh),
- a kondenzációhatékonysági osztály,
- a zajkibocsátási szint,
- az eco program kapacitása és időtartama,
- valamint a jogszabályi hivatkozás.
Újdonság a QR-kód, amely az Európai Energiacímkézési Terméknyilvántartásban, az úgynevezett EPREL-adatbázisban elérhető részletes termékadatlaphoz vezet.
Hűtők, borhűtők, fagyasztók energiacímkéit figyelték
Az NKFH szakmai irányítása alatt álló kormányhivatalok folyamatosan ellenőrzik az energiacímkézési szabályok betartását. Idén tavasszal a hűtők, a fagyasztók és a bortárolók átfogó ellenőrzésére került sor.
A kormányhivatalok országosan összesen 172 ellenőrzést folytattak le, jogszabálysértést 56 esetben állapítottak meg, ami az összes ellenőrzés egyharmadát tette ki. A webáruházakban 63 százalékos volt a kifogásolási arány, míg a hagyományos boltokban jóval kedvezőbb tapasztalatokat szerzett a hatóság.
A vizsgálat során 2025 különböző fajtájú termék került ellenőrzés alá, ezek negyedénél merült fel valamilyen jogsértés. A hagyományos üzletekben szinte minden termék rendelkezett energiacímkével, ezzel szemben az online áruházak esetében a címkék 15 százalékánál hiányzott a megjelenítés. Kedvezőtlenebb adat, hogy a termékismertető adatlapok az online platformokon 41 százalékban nem voltak elérhetők. A hatóság megállapította, hogy bár a szállítók biztosítják a szükséges dokumentumokat, azok feltöltése és megjelenítése sok esetben elmarad a webáruházak részéről. A hivatal felhívja a forgalmazók figyelmét, hogy az energiacímkézési és termékinformációs nemcsak a bolti forgalmazásra, hanem az online kereskedelemre, valamint minden reklámfelületre kiterjednek. A jogsértések megelőzése érdekében a hatóság folyamatosan figyelemmel kíséri a piaci szereplők tevékenységét, és minden szükséges intézkedést megtesz a jogszabályok betartatása érdekében.