Jó néhány olyan kutat találhatunk tegnap óta Magyarországon, ahol 400 forintot kérnek egy liter benzinért, miután újabb 5 forinttal emelkedett az üzemanyag ára. Ezzel hazánkban a 95-ös átlagára 383 forintra emelkedett, miközben a gázolajé 375 forint maradt. Mindkét érték történelmi csúcsot jelent.
Ezzel hazánk előkelő helyet foglal el a környező országokkal való összehasonlításban – már ami az üzemanyagárakat illeti. A régióban ugyanis csupán Szlovákia tud bennünket megelőzni, de csak a benzin tekintetében: északi szomszédunknál az Európai Bizottság múlt héten frissített adatai szerint 384 forintot kell adni egy liter 95-ösért. Ugyanakkor a gázolaj esetében nem találunk legyőzőre a térségben. Minket drágaságban Csehország és Szlovákia követ. A régióban – és az egész Európai Unióban – Bulgáriában a legolcsóbb az üzemanyag. Ott a benzin ára átszámolva 309, a gázolajé pedig 320 forintot tesz ki literenként. A közösség határain kívüli szomszédaink közül Ukrajnában a legolcsóbb a 95-ös és a dízel is, itt átlagosan egy literért mindössze 205, illetve 192 forintot kell adni a Magyar Autóklub gyűjtése alapján.
Az unió többi tagállamával összehasonlítva kicsit kedvezőbb a kép Magyarországra nézve. Legalábbis ami a benzint illeti, mert ebben a kategóriában csak a tizennegyedik legdrágább ország vagyunk, de elmaradunk a súlyozott EU-s átlagtól, ami 403 forint literenként, valamint az eurózónában mért középértéktől is – ez utóbbi 410 forint. A 95-ösért egyébként a legtöbbet Görögországban kell fizetni, itt átlagosan 443 forintba kerül egy liter. A mediterrán országot Dánia és Hollandia követi a listán. A hazánkban kimutatott szinthez legközelebb Szlovákia és Csehország áll.
A dízel esetében a 27 tagállam közül a hetedikek vagyunk a listán, amelyet Nagy-Britannia vezet literenkénti 423 forintnak megfelelő gázolajárral. A dobogós helyekre sorrendben Svédország és Görögország fért még fel. Ebben a tekintetben egyébként a magyar tarifa meghaladja a súlyozott uniós átlagot is, amely átszámítva 370 forintnak felel meg. Meglepő módon a dízel esetében az eurót használó 17 országban mutatott átlag ennél alacsonyabb, csupán 366 forint.
Amennyiben adók nélkül vizsgáljuk a számokat, a rangsorok szinte teljesen újraíródnak. Ami a térségünket illeti, Magyarország messze maga mögé utasítja a környező országokat a 180 forint körüli benzin- és a 202 forintos átlagos gázolajárával. A régióban ugyan messze elmaradva, de Románia követ bennünket, ahol adók nélkül 172 forint egy liter 95-ös, míg ugyanekkora mennyiség a dízelből 190 forint. Ausztriában adók nélkül a benzinért 161, a gázolajért 185 forintot kell fizetni az Európai Bizottság adatai szerint. A hazánkban tapasztalt szint magasan veri az uniós átlagot is – mindkét üzemanyagtípus esetében. Adók nélkül a benzin a közösségen belül 176, míg a dízel 193 forintba kerül. Utóbbi tekintetében még az eurózóna tagjainak 195 forintos átlagárát is megelőzzük, míg a 95-ösnél a magyar tarifa adók nélkül megegyezik a 17 tagú eurózóna átlagával. Nem véletlen, hogy Magyarország az EU-t vizsgálva a nyolcadik legdrágább, ha benzinről, és ötödik, ha gázolajról van szó. Adók nélkül a rangsort a 95-ösnél Dánia vezeti Olaszország és Franciaország előtt, míg a dízelnél Görögország állna a képzeletbeli dobogó legfelső szintjén, megelőzve Portugáliát és Olaszországot. Utóbbi kategóriában hazánk elé még Ciprus fért be. Mindkét üzemanyagfajta esetében Nagy-Britannia a legolcsóbb, ha adók nélkül számolunk, ami meglehetősen különös adat az adóval együtt mutatott számokkal egybevetve. A táblázatokat alapul véve az uniós tagokhoz képest Magyarországon nem tartozik a legmagasabbak közé az üzemanyagok adóterhelése.
A Holtankoljak.hu adatai szerint hazánkban idén már – belevéve a tegnapi áremelést is – a benzin összesen 21, a gázolaj pedig 22 forinttal lett drágább. A jövőre nézve rossz hír, hogy a világpiacon nem állt meg az alaptermékül szolgáló fekete arany drágulása, hiszen a londoni árutőzsdén az Európában irányadó Brent típusú kőolaj hordónkénti ára már a 122 dolláros szintet is átlépte az észak-afrikai, valamint a közel-keleti konfliktusok hatására.
Kétszáz dolláros olaj? Ha a politikai bizonytalanság átterjed Szaúd-Arábiára, 200 dollárnál is drágább lehet a kőolaj hordónkénti ára –nyilatkozta a sivatagi királyság volt olajügyi minisztere a Reuters hírügynökségnek. A Hír TV honlapján is közölt nyilatkozatban ugyanakkor a politikus elmondta, rövid távon ettől nem kell tartani. Londoni elemzők drágulás helyett egyenest meredek árcsökkenést várnak. A Capital Economics várakozása szerint a globális alaptípusnak tekintett Brent olajféleség hordónkénti ára a 120 dollárt meghaladó jelenlegi szintről az év végéig 85 dollárra zuhan. (MN)
Gulyás: Kérdés, hogy a lopást az EP támogatja-e?