Üzemanyagárban miénk a térségi csúcs

Adók nélkül számolva Magyarországon kerül a legtöbbe az üzemanyag a környező országok áraihoz képest, és adókkal együtt is csak Szlovákia előz meg bennünket minimális mértékben a benzin árát tekintve. A dízel esetében nálunk messze az uniós átlag felett járnak az árak, a 95-ösnél viszont elmaradunk attól. Szomszédaink között a nem EU-tagok tarifái verhetetlenek.

Dékány Lóránt
2011. 04. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jó néhány olyan kutat találhatunk tegnap óta Magyarországon, ahol 400 forintot kérnek egy liter benzinért, miután újabb 5 forinttal emelkedett az üzemanyag ára. Ezzel hazánkban a 95-ös átlagára 383 forintra emelkedett, miközben a gázolajé 375 forint maradt. Mindkét érték történelmi csúcsot jelent.
Ezzel hazánk előkelő helyet foglal el a környező országokkal való összehasonlításban – már ami az üzemanyagárakat illeti. A régióban ugyanis csupán Szlovákia tud bennünket megelőzni, de csak a benzin tekintetében: északi szomszédunknál az Európai Bizottság múlt héten frissített adatai szerint 384 forintot kell adni egy liter 95-ösért. Ugyanakkor a gázolaj esetében nem találunk legyőzőre a térségben. Minket drágaságban Csehország és Szlovákia követ. A régióban – és az egész Európai Unióban – Bulgáriában a legolcsóbb az üzemanyag. Ott a benzin ára átszámolva 309, a gázolajé pedig 320 forintot tesz ki literenként. A közösség határain kívüli szomszédaink közül Ukrajnában a legolcsóbb a 95-ös és a dízel is, itt átlagosan egy literért mindössze 205, illetve 192 forintot kell adni a Magyar Autóklub gyűjtése alapján.
Az unió többi tagállamával összehasonlítva kicsit kedvezőbb a kép Magyarországra nézve. Legalábbis ami a benzint illeti, mert ebben a kategóriában csak a tizennegyedik legdrágább ország vagyunk, de elmaradunk a súlyozott EU-s átlagtól, ami 403 forint literenként, valamint az eurózónában mért középértéktől is – ez utóbbi 410 forint. A 95-ösért egyébként a legtöbbet Görögországban kell fizetni, itt átlagosan 443 forintba kerül egy liter. A mediterrán országot Dánia és Hollandia követi a listán. A hazánkban kimutatott szinthez legközelebb Szlovákia és Csehország áll.
A dízel esetében a 27 tagállam közül a hetedikek vagyunk a listán, amelyet Nagy-Britannia vezet literenkénti 423 forintnak megfelelő gázolajárral. A dobogós helyekre sorrendben Svédország és Görögország fért még fel. Ebben a tekintetben egyébként a magyar tarifa meghaladja a súlyozott uniós átlagot is, amely átszámítva 370 forintnak felel meg. Meglepő módon a dízel esetében az eurót használó 17 országban mutatott átlag ennél alacsonyabb, csupán 366 forint.
Amennyiben adók nélkül vizsgáljuk a számokat, a rangsorok szinte teljesen újraíródnak. Ami a térségünket illeti, Magyarország messze maga mögé utasítja a környező országokat a 180 forint körüli benzin- és a 202 forintos átlagos gázolajárával. A régióban ugyan messze elmaradva, de Románia követ bennünket, ahol adók nélkül 172 forint egy liter 95-ös, míg ugyanekkora mennyiség a dízelből 190 forint. Ausztriában adók nélkül a benzinért 161, a gázolajért 185 forintot kell fizetni az Európai Bizottság adatai szerint. A hazánkban tapasztalt szint magasan veri az uniós átlagot is – mindkét üzemanyagtípus esetében. Adók nélkül a benzin a közösségen belül 176, míg a dízel 193 forintba kerül. Utóbbi tekintetében még az eurózóna tagjainak 195 forintos átlagárát is megelőzzük, míg a 95-ösnél a magyar tarifa adók nélkül megegyezik a 17 tagú eurózóna átlagával. Nem véletlen, hogy Magyarország az EU-t vizsgálva a nyolcadik legdrágább, ha benzinről, és ötödik, ha gázolajról van szó. Adók nélkül a rangsort a 95-ösnél Dánia vezeti Olaszország és Franciaország előtt, míg a dízelnél Görögország állna a képzeletbeli dobogó legfelső szintjén, megelőzve Portugáliát és Olaszországot. Utóbbi kategóriában hazánk elé még Ciprus fért be. Mindkét üzemanyagfajta esetében Nagy-Britannia a legolcsóbb, ha adók nélkül számolunk, ami meglehetősen különös adat az adóval együtt mutatott számokkal egybevetve. A táblázatokat alapul véve az uniós tagokhoz képest Magyarországon nem tartozik a legmagasabbak közé az üzemanyagok adóterhelése.
A Holtankoljak.hu adatai szerint hazánkban idén már – belevéve a tegnapi áremelést is – a benzin összesen 21, a gázolaj pedig 22 forinttal lett drágább. A jövőre nézve rossz hír, hogy a világpiacon nem állt meg az alaptermékül szolgáló fekete arany drágulása, hiszen a londoni árutőzsdén az Európában irányadó Brent típusú kőolaj hordónkénti ára már a 122 dolláros szintet is átlépte az észak-afrikai, valamint a közel-keleti konfliktusok hatására.

Kétszáz dolláros olaj? Ha a politikai bizonytalanság átterjed Szaúd-Arábiára, 200 dollárnál is drágább lehet a kőolaj hordónkénti ára –nyilatkozta a sivatagi királyság volt olajügyi minisztere a Reuters hírügynökségnek. A Hír TV honlapján is közölt nyilatkozatban ugyanakkor a politikus elmondta, rövid távon ettől nem kell tartani. Londoni elemzők drágulás helyett egyenest meredek árcsökkenést várnak. A Capital Economics várakozása szerint a globális alaptípusnak tekintett Brent olajféleség hordónkénti ára a 120 dollárt meghaladó jelenlegi szintről az év végéig 85 dollárra zuhan. (MN)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.