Budapestre érkezett a Lajta monitor

Egy év után ismét az újpesti hadikikötőben állomásozik a 140 esztendős Lajta monitor. A háborút megjárt matuzsálem a legrégebbi úszóképes folyami hadihajó az Osztrák–Magyar Monarchia idejéből, de kora és állapota miatt a világban mindenütt a párját ritkítja. Tavalyi újrakeresztelése után most a Lajta-emlékévben Komáromtól Bajáig járja a kikötőket. Budapesten holnaptól látogatható.

Nagy Áron
2011. 05. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ma hajnalban futott be az újpesti hadikikötőbe a 140 esztendős Lajta monitor. Miként megírtuk, a matuzsálem felújítását tavaly nyáron fejezték be Újpesten, majd augusztus 20-án keresztelték újra az Országház előtt. Onnan aztán a császári és királyi Duna-flottilla utolsó hírmondója felhajózott a Dunán, hogy az idén, a Lajta-emlékévben Komáromtól Bajáig több folyam menti településen tegye tiszteletét. Legutóbb Szobon járt, ahová kilométerekről vonzotta a látogatókat, ugyanis az eredeti formájában helyreállított monitor ma már múzeumhajó, amely a hajdani flottilla életét ismerteti meg a fedélzetére lépőkkel. Érdemes megjegyezni azt is, hogy a típus az Egyesült Államok egyik jelképének számít: a világ első ilyen hajója a USS Monitor volt, s 1862-ben John Ericson svéd mérnök tervei alapján épült, majd a polgárháborúban bizonyított. Habár az amerikaiak számos hőskölteményében szerepelt a hajótípus, nekik nincs épségben lévő példányuk.
Kora és állapota miatt a Lajta monitor tehát egyedülálló. Ráadásul kalandos életutat tudhat a magáénak. Az 1871. május 17-i újpesti vízre bocsátása után (ekkor még Leithának hívták) első harci bevetésén 1876-ban esett át, amikor az osztrák–magyar felségjelzés alatt közlekedő Radetzky személyszállító hajót a Dunán a törökök feltartóztatták. A Monarchia a jogsértés miatt elégtételt követelt, nyomatékul a Leitha és testvére, a Maros megjelent a belgrádi erődök előtt. Két évvel később a Leitha részt vett a boszniai megszállásban, majd 1914. augusztus 11-től kezdve a világháború harcaiban. Október 3-án harcképtelenné lőtte a Szabács melletti francia ütegeket, de a parancsnoki tornyát telitalálat érte, és a teljes személyzet hősi halált halt. A Tanácsköztársaság idején nevét Lajtára magyarították. A kritikus hetekben a Lajta is csatlakozott az antikommunista monitorlázadáshoz. A háború után fegyverzetét eltávolították, s úszó munkagépként használták több évtizeden keresztül. A Lajta monitor ma a legrégebbi úszóképes folyami hadihajó az Osztrák–Magyar Monarchia idejéből, s még 1992. november 1-jén védetté nyilvánították. Felújítását 2009-ben kezdték, előbb Révkomáromban dolgoztak rajta, azután Budapestre vontatták, ahol befejezték a helyreállítását. Újrakeresztelése óta a MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred tiszteletbeli zászlóshajója, amely látványos rendezvényekkel készül a május 17-i születésnapra. A hajó holnaptól május 21-ig látogatható, aztán folytatja útját Baja felé.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.