Ma hajnalban futott be az újpesti hadikikötőbe a 140 esztendős Lajta monitor. Miként megírtuk, a matuzsálem felújítását tavaly nyáron fejezték be Újpesten, majd augusztus 20-án keresztelték újra az Országház előtt. Onnan aztán a császári és királyi Duna-flottilla utolsó hírmondója felhajózott a Dunán, hogy az idén, a Lajta-emlékévben Komáromtól Bajáig több folyam menti településen tegye tiszteletét. Legutóbb Szobon járt, ahová kilométerekről vonzotta a látogatókat, ugyanis az eredeti formájában helyreállított monitor ma már múzeumhajó, amely a hajdani flottilla életét ismerteti meg a fedélzetére lépőkkel. Érdemes megjegyezni azt is, hogy a típus az Egyesült Államok egyik jelképének számít: a világ első ilyen hajója a USS Monitor volt, s 1862-ben John Ericson svéd mérnök tervei alapján épült, majd a polgárháborúban bizonyított. Habár az amerikaiak számos hőskölteményében szerepelt a hajótípus, nekik nincs épségben lévő példányuk.
Kora és állapota miatt a Lajta monitor tehát egyedülálló. Ráadásul kalandos életutat tudhat a magáénak. Az 1871. május 17-i újpesti vízre bocsátása után (ekkor még Leithának hívták) első harci bevetésén 1876-ban esett át, amikor az osztrák–magyar felségjelzés alatt közlekedő Radetzky személyszállító hajót a Dunán a törökök feltartóztatták. A Monarchia a jogsértés miatt elégtételt követelt, nyomatékul a Leitha és testvére, a Maros megjelent a belgrádi erődök előtt. Két évvel később a Leitha részt vett a boszniai megszállásban, majd 1914. augusztus 11-től kezdve a világháború harcaiban. Október 3-án harcképtelenné lőtte a Szabács melletti francia ütegeket, de a parancsnoki tornyát telitalálat érte, és a teljes személyzet hősi halált halt. A Tanácsköztársaság idején nevét Lajtára magyarították. A kritikus hetekben a Lajta is csatlakozott az antikommunista monitorlázadáshoz. A háború után fegyverzetét eltávolították, s úszó munkagépként használták több évtizeden keresztül. A Lajta monitor ma a legrégebbi úszóképes folyami hadihajó az Osztrák–Magyar Monarchia idejéből, s még 1992. november 1-jén védetté nyilvánították. Felújítását 2009-ben kezdték, előbb Révkomáromban dolgoztak rajta, azután Budapestre vontatták, ahol befejezték a helyreállítását. Újrakeresztelése óta a MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred tiszteletbeli zászlóshajója, amely látványos rendezvényekkel készül a május 17-i születésnapra. A hajó holnaptól május 21-ig látogatható, aztán folytatja útját Baja felé.
Szijjártó Péter: Magyarország elutasítja, hogy az EU katonai tanácsadókat küldjön Ukrajnába