Feltárulhat az Airbus-tragédia oka

Fény derülhet a két éve tisztázatlan körülmények között az óceánba zuhant Air France-gép sorsára, miután megtalálták az Airbus második fekete dobozát. A berendezés jó állapotban van, a szakemberek a vasárnap kiemelt memóriablokkal együtt eljuttatják Franciaországba, ahol megkísérlik elemezni a rögzített adatokat.

Vigh Dániel
2011. 05. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tengeri kutatás közben tegnap megtalálták a második fekete dobozát is annak az Air France-gépnek, amely 2009. június 1-jén Rio de Janeiróból Párizsba tartott, majd útközben az Atlanti-óceánba zuhant – idézte a vizsgálattal megbízott francia hivatal (BEA) tegnapi bejelentését a Reuters. A hivatal közlése szerint a pilóták és a földi irányítók közötti beszélgetést rögzítő fekete dobozt a Remora 6000 nevű keresőrobot tegnap hajnalban hozta fel az Ile de Sein nevű kutatóhajóra. Az adatrögzítő „viszonylag jó fizikai állapotban van” – állította a hivatal szóvivője –, és még a hét végéig eljuttatják Franciaországba, ahol megvizsgálják.
A repülési adatokat rögzítő fekete dobozt vasárnap találták meg a szakemberek. A korábbi költséges kutatások nem tudták kideríteni, mi történt az Airbus A330–203-as géppel, miután nagy magasságban zivatarba került. Annyit biztosan tudni, hogy a katasztrófa bekövetkezése előtt a sebességméréssel voltak gondok. Tom Enders, az Airbus elnök-vezérigazgatója tegnap úgy fogalmazott: örül a fekete dobozok megtalálásának, és reméli, hogy a berendezések adatainak elemzése után fény derül a baleset okaira.
Ismert, az Air France 447-es számú járata 228 emberrel a fedélzetén zuhant az óceánba a brazil partoktól 1100 kilométernyire. A gépen öt magyar is utazott. A légi katasztrófával összefüggésben több tisztázatlan kérdés is felvetődött. A kiemelt holttesteken ugyanis nem találtak égési sérüléseket, viszont számos csonttörést diagnosztizáltak. Égési nyomokat a repülőgép ülésein sem fedeztek fel, ami arra utal, hogy nem történt robbanás a fedélzeten. Ráadásul az áldozatok tüdejében nem találtak vizet, tehát halálukat nem fulladás okozta.
Az Air France légitársaság és az Airbus számára óriási eredmény, hogy a hosszú és rendkívül költséges kutatómunka után végül rábukkantak az Atlanti-óceánba zuhant Airbus fekete dobozára – nyilatkozta lapunknak Háy György, a Közlekedésbiztonsági Szervezet munkatársa. A korábban utasszállító pilótaként dolgozó szakember szerint kérdés, sikerül-e hozzájutni az adatrögzítőn tárolt információkhoz, amelyek végre tisztázhatnák a tragédia körülményeit. – Ekkora mélységet és az azzal járó nyomást ugyan el kell viselnie a memóriaegységnek, azonban nem lehet megjósolni, milyen hatást gyakorolt rá a víz alatt töltött, csaknem kétévnyi idő – fejtette ki Háy György. – A fekete dobozt – ami valójában narancssárga és henger alakú – sürgősen laboratóriumba kell szállítani. Feltehetőleg addig is vízben tartják majd a francia szakemberek a szilárd testű, műgyantába öntött memóriaegységet. A szerkezetet ezután laboratóriumi körülmények között kiszárítják, majd speciális számítógépekkel megpróbálják dekódolni az adatokat. A szerencsétlenség legnehezebben megmagyarázható részlete, hogy az Airbus függőleges irányban, repülési helyzetben csapódott az óceánba. Remélhetőleg a most felszínre hozott memóriaegység adatai erre is magyarázatot tudnak adni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.