Tengeri kutatás közben tegnap megtalálták a második fekete dobozát is annak az Air France-gépnek, amely 2009. június 1-jén Rio de Janeiróból Párizsba tartott, majd útközben az Atlanti-óceánba zuhant – idézte a vizsgálattal megbízott francia hivatal (BEA) tegnapi bejelentését a Reuters. A hivatal közlése szerint a pilóták és a földi irányítók közötti beszélgetést rögzítő fekete dobozt a Remora 6000 nevű keresőrobot tegnap hajnalban hozta fel az Ile de Sein nevű kutatóhajóra. Az adatrögzítő „viszonylag jó fizikai állapotban van” – állította a hivatal szóvivője –, és még a hét végéig eljuttatják Franciaországba, ahol megvizsgálják.
A repülési adatokat rögzítő fekete dobozt vasárnap találták meg a szakemberek. A korábbi költséges kutatások nem tudták kideríteni, mi történt az Airbus A330–203-as géppel, miután nagy magasságban zivatarba került. Annyit biztosan tudni, hogy a katasztrófa bekövetkezése előtt a sebességméréssel voltak gondok. Tom Enders, az Airbus elnök-vezérigazgatója tegnap úgy fogalmazott: örül a fekete dobozok megtalálásának, és reméli, hogy a berendezések adatainak elemzése után fény derül a baleset okaira.
Ismert, az Air France 447-es számú járata 228 emberrel a fedélzetén zuhant az óceánba a brazil partoktól 1100 kilométernyire. A gépen öt magyar is utazott. A légi katasztrófával összefüggésben több tisztázatlan kérdés is felvetődött. A kiemelt holttesteken ugyanis nem találtak égési sérüléseket, viszont számos csonttörést diagnosztizáltak. Égési nyomokat a repülőgép ülésein sem fedeztek fel, ami arra utal, hogy nem történt robbanás a fedélzeten. Ráadásul az áldozatok tüdejében nem találtak vizet, tehát halálukat nem fulladás okozta.
Az Air France légitársaság és az Airbus számára óriási eredmény, hogy a hosszú és rendkívül költséges kutatómunka után végül rábukkantak az Atlanti-óceánba zuhant Airbus fekete dobozára – nyilatkozta lapunknak Háy György, a Közlekedésbiztonsági Szervezet munkatársa. A korábban utasszállító pilótaként dolgozó szakember szerint kérdés, sikerül-e hozzájutni az adatrögzítőn tárolt információkhoz, amelyek végre tisztázhatnák a tragédia körülményeit. – Ekkora mélységet és az azzal járó nyomást ugyan el kell viselnie a memóriaegységnek, azonban nem lehet megjósolni, milyen hatást gyakorolt rá a víz alatt töltött, csaknem kétévnyi idő – fejtette ki Háy György. – A fekete dobozt – ami valójában narancssárga és henger alakú – sürgősen laboratóriumba kell szállítani. Feltehetőleg addig is vízben tartják majd a francia szakemberek a szilárd testű, műgyantába öntött memóriaegységet. A szerkezetet ezután laboratóriumi körülmények között kiszárítják, majd speciális számítógépekkel megpróbálják dekódolni az adatokat. A szerencsétlenség legnehezebben megmagyarázható részlete, hogy az Airbus függőleges irányban, repülési helyzetben csapódott az óceánba. Remélhetőleg a most felszínre hozott memóriaegység adatai erre is magyarázatot tudnak adni.
Halálos baleset történt Zalában