A hajóstársadalom fegyelmezett, nem jellemző például az ittas vezetés az emberekre, ritkák a kitérési vagy találkozási balesetek is – felelte érdeklődésünkre Tóth Zoltán, a Dunai Vízirendészeti Rendőrkapitányság vezetője. – A vízi rendészet munkatársai szinte folyamatosan kint vannak a Dunán és annak mellékágain, összesen 700 folyamkilométernyi szakaszon harminchat motoros hajóval járőröznek. Elsősorban a hajózási szabályzat – a folyami KRESZ – betartatására figyelnek, valamint ellenőrzik a járművek hivatalos dokumentumait, kötelező felszerelését, és természetesen szondáztatnak is – folytatta a rendőr ezredes. A hajólevél állapítja meg, hogy milyen eszközöknek kell a járműben lenni: ilyenek például a horgonyok, a kikötést segítő kötelek, evezők, és a tűzoltókészülék. Az ezredes hangsúlyozta, legtöbbször a mentőmellény hiánya miatt kell megbüntetniük a hajósokat, ugyanis ez kötelező felszerelés, ráadásul a tizenhat éven aluliaknak, valamint az úszni nem tudóknak muszáj viselniük.
– A rendőröknek nincs lehetőségük helyszíni bírság kiszabására, ha szabálysértést tapasztalnak legfeljebb feljelenthetik a vétkest. A maximálisan kiszabható büntetés összege húszezer forint, aminek nincs visszatartó ereje. Természetesen ha ittas vezetőt fognak a rendőrök, akkor a hajós jogosítványát azonnal elvehetik, és ebben az esetben akár százezer forintos pénzbírságot is kiszabhatnak az illetőre. Ilyenkor a kormányost átszállítják a hatósági csónakba, majd a legközelebbi biztonságos helyre vontatják a járművet, azután vért vesznek a vétkestől. Nem jellemző azonban az ittasan hajózás, évi öt-hat ilyen ügyről beszélhetünk; halálos baleset tavaly nem volt – tette hozzá. Tóth Zoltán kiemelte, a Margit híd felújítási munkálatai miatt csak a pesti ágon lehet az átjáró alatt közlekedni, a folyó budai ága ezen a szakaszon nem hajózható, ezért fokozott figyelemre és a táblák, fényjelzések iránymutatásának megfelelő közlekedésre kéri a hajósokat.
Szijjártó Péter: Magyarország elutasítja, hogy az EU katonai tanácsadókat küldjön Ukrajnába