Lassan a hajrához érkezik a 64. cannes-i filmfesztivál, ahol igazi csúcsforgalom volt az elmúlt napokban: a közönség felhőtlenül ünnepelte A Karib-tenger kalózai negyedik részét promótáló Johnny Deppet és Brad Pittet, aki Terrence Malick Tree of Life című mozijának főszereplőjeként osztogatta az autogramokat. Vetítették már Lars von Trier filmjét, a Melancholiát is, a filmszakma pedig még mindig nem tette túl magát Kim Ki-duk megrázó expozéján. Megható pillanatból keddre is jutott: ekkor adták át az életműdíj Arany Pálmát, amelyet a francia filmgyártás fenegyereke, Jean Paul Belmondo kapott. A meghatódott 78 éves színészlegendát hosszú percekig tartó tapssal ünnepelte a közönség.
A 2008-ig a fesztiválok kedvencének számító, évente egy-két filmet készítő Kim Ki-duk morális és szakmai válságba került, és most ezt az állapotot igyekezett vászonra adaptálni legújabb, Arirang című dokumentumfilmjében. A digitális kamerával rögzített, egyszemélyes stábmunka egy megcsömörlött és talajt vesztett rendezőt ábrázol, amint visszatekint karrierjére. A legtöbb kritikus a premier óta azt találgatja, vajon van-e visszaút a roppant tehetséges dél-koreai direktor számára a filmszakmába, s képes lesz-e felülemelkedni belső válságán.
Az esélyek a versenyprogramban az eddigi vetítések után nem változtak: továbbra is Terrence Malick The Tree of Life című alkotása tűnik befutónak, bár a film nem mindenki számára váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Az ötvenes években játszódó történetben Brad Pitt egy olyan apát játszik, akinek fia ártatlansága elvesztésével kell szembesülnie. Malick grandiózus vállalást tett, amikor a nyitójelenetben az ősrobbanástól indulva jut el az ötvenes évekig – mindezt a tőle az eddigi filmjeiben (Az új világ, Az őrület határán) megszokott költői, morális nézőpontból szemlélve. A kritikusok egy része szerint a rendező egyszerűen túl sokat markolt. A Hollywood Reporter kritikusa úgy fogalmazott, hogy bár Brad Pitt élete egyik legjobb alakítását nyújtotta, a mozi nemzetközi forgalmazójának nem kis kihívást fog okozni, hogy a filmet eljuttassa a szélesebb közönséghez.
Eközben Lars von Trier Melancholia című mozija tegnap hangos sikert aratott. Trier filmjének főszereplője két lánytestvér, akiknek a kapcsolata egy közeledő világvége folyamán változik meg. A Telegraph kritikusa szerint az idő múlásával a film egyre inkább egy, a világvégéről szóló tragikomikus operára emlékeztet.
A legnagyobb nevek között ma vetítik Pedro Almodóvar La Piel Que Habito című alkotását, amelyben hosszú évek után először szerepel Antonio Banderas. Almodóvar a hírek szerint új filmjével méltó maradt hírnevéhez: bizarr történetében Banderas olyan plasztikai sebészt formál meg, aki lánya erőszaktevőjén nemátalakító műtéttel áll bosszút.
Kínos érkezés: így szerencsétlenkedett Olaf Scholz a budapesti csúcstalálkozón - videó