A kormányzat által korábban elrendelt 250 milliárd forintos zárolás és elvonás részeként 2,6 milliárd forinttal csökken a Magyar Turizmus Zrt. turisztikai marketingre fordítható kerete – értesült lapunk. Ezt a kieső összeget többletforrásokkal igyekszik részben pótolni a kabinet. Ideértendő az az egymilliárd forint, amit a kormány a fogászati turizmus fejlesztésére fordít, valamint az a 460 millió forint, ami a turisztikai célelőirányzatba kerül. A teljes elvonás összege emiatt csak valamivel több mint egymilliárd forint lesz.
Amellett, hogy a tervezettnél alacsonyabb lesz a Magyar Turizmus Zrt. ez évre tervezett marketingbüdzséje, a magyarországi hotelek sincsenek túl jó helyzetben.
– Miközben 2006 és 2010 között a budapesti szállodák kapacitása valamivel több mint 13 százalékkal nőtt, bruttó bevételük 17 százalékkal csökkent – számolt be a fővárosi helyzetről Erdei János, a Magyar Szállodaszövetség elnöke a szervezet tegnapi tájékoztatóján. A szakember szerint probléma emellett az is, hogy a turizmus szereplői nem dolgoznak össze, és folyamatos a létszámleépítés is. Olyannyira, hogy figyelembe véve az év közben megnyitott új szállodákat is, a már működő hotelekben mintegy 10 százalékkal csökkent a foglalkoztatottak száma. A szállodáknak a fejlesztéseket és felújításokat is folyamatosan halasztgatniuk kell. – A szállodák banki finanszírozása gyakorlatilag megszűnt, sőt a hotelek még meglévő és jól törlesztett hiteleik mellé sem kapnak új kölcsönöket, emiatt pedig nem tudnak fejleszteni. Az elnök a sajtótájékoztatón szólt arról is, hogy miközben a magyar szállodákat 500–1000 milliárd forint hitelállomány terheli, bedőlt kölcsönök miatt a legnagyobb szállodatulajdonosok közt már egyes bankok is megjelentek. (Ezek között, mint lapunk megírta, a legjelentősebbek közé tartozik a CIB.)
A felsorolt problémák közt az is szerepelt, hogy a magyar szállodák átlagos szobaára irreálisan alacsony. Az elnök szerint ráadásul sokszor a statisztikák is csalókák lehetnek. – Az év első három hónapja alapján például a budapesti hotelek a foglaltságukat tekintve megelőzték Prágát. Már nem ez a helyzet, ha ehhez azt is hozzáteszszük, hogy ezzel a 41 vizsgált város között csak a 40. helyen állunk. Erdei János beszélt arról is, hogy bár a szakma a hotelek nagy kitörési lehetőségének tarja a nyáron startoló Széchenyi-pihenőkártyát, ám kollégái korántsem biztosak abban, hogy a vállalkozások munkavállalóiknak ki is tudják adni ezt a típusú kafetériát, igazi felfutást pedig csak 2012-re várnak.
Nyertes imázsfilm. Magyarország új imázsfilmje, a Hungary – World of Potentials a kulturális turizmus kategóriában a legjobb film lett, és a nagydíjat is elnyerte a rigai nemzetközi turisztikai filmfesztiválon. A Magyarországot bemutató nyolcperces kisfilm a Külügyminisztérium megrendelésére készült, és 2010 decemberében lett az Európai Unió magyar elnökségének hivatalos imázsfilmje. (MTI)
Szijjártó Péter: Magyarország elutasítja, hogy az EU katonai tanácsadókat küldjön Ukrajnába