Kevesebb jut az idén hazánk reklámjára

Nincsenek fényes helyzetben a magyarországi hotelek, mert  csökkent a szálláshelyek iránti kereslet. A tervezettnél kevesebb lesz a turisztikai marketingre fordítható országos keret is.

Szabó Emese
2011. 05. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kormányzat által korábban elrendelt 250 milliárd forintos zárolás és elvonás részeként 2,6 milliárd forinttal csökken a Magyar Turizmus Zrt. turisztikai marketingre fordítható kerete – értesült lapunk. Ezt a kieső összeget többletforrásokkal igyekszik részben pótolni a kabinet. Ideértendő az az egymilliárd forint, amit a kormány a fogászati turizmus fejlesztésére fordít, valamint az a 460 millió forint, ami a turisztikai célelőirányzatba kerül. A teljes elvonás összege emiatt csak valamivel több mint egymilliárd forint lesz.
Amellett, hogy a tervezettnél alacsonyabb lesz a Magyar Turizmus Zrt. ez évre tervezett marketingbüdzséje, a magyarországi hotelek sincsenek túl jó helyzetben.
– Miközben 2006 és 2010 között a budapesti szállodák kapacitása valamivel több mint 13 százalékkal nőtt, bruttó bevételük 17 százalékkal csökkent – számolt be a fővárosi helyzetről Erdei János, a Magyar Szállodaszövetség elnöke a szervezet tegnapi tájékoztatóján. A szakember szerint probléma emellett az is, hogy a turizmus szereplői nem dolgoznak össze, és folyamatos a létszámleépítés is. Olyannyira, hogy figyelembe véve az év közben megnyitott új szállodákat is, a már működő hotelekben mintegy 10 százalékkal csökkent a foglalkoztatottak száma. A szállodáknak a fejlesztéseket és felújításokat is folyamatosan halasztgatniuk kell. – A szállodák banki finanszírozása gyakorlatilag megszűnt, sőt a hotelek még meglévő és jól törlesztett hiteleik mellé sem kapnak új kölcsönöket, emiatt pedig nem tudnak fejleszteni. Az elnök a sajtótájékoztatón szólt arról is, hogy miközben a magyar szállodákat 500–1000 milliárd forint hitelállomány terheli, bedőlt kölcsönök miatt a legnagyobb szállodatulajdonosok közt már egyes bankok is megjelentek. (Ezek között, mint lapunk megírta, a legjelentősebbek közé tartozik a CIB.)
A felsorolt problémák közt az is szerepelt, hogy a magyar szállodák átlagos szobaára irreálisan alacsony. Az elnök szerint ráadásul sokszor a statisztikák is csalókák lehetnek. – Az év első három hónapja alapján például a budapesti hotelek a foglaltságukat tekintve megelőzték Prágát. Már nem ez a helyzet, ha ehhez azt is hozzáteszszük, hogy ezzel a 41 vizsgált város között csak a 40. helyen állunk. Erdei János beszélt arról is, hogy bár a szakma a hotelek nagy kitörési lehetőségének tarja a nyáron startoló Széchenyi-pihenőkártyát, ám kollégái korántsem biztosak abban, hogy a vállalkozások munkavállalóiknak ki is tudják adni ezt a típusú kafetériát, igazi felfutást pedig csak 2012-re várnak.

Nyertes imázsfilm. Magyarország új imázsfilmje, a Hungary – World of Potentials a kulturális turizmus kategóriában a legjobb film lett, és a nagydíjat is elnyerte a rigai nemzetközi turisztikai filmfesztiválon. A Magyarországot bemutató nyolcperces kisfilm a Külügyminisztérium megrendelésére készült, és 2010 decemberében lett az Európai Unió magyar elnökségének hivatalos imázsfilmje. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.