Légcsavar a síron

Kő András
2011. 05. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Minden háborúnak vannak győztesei és vesztesei. A győztesek között könnyű hősöket találni, de a vesztesek között is illik, illenék. Hosszú időnek kellett eltelnie hazánk történelmében, amíg a vesztesek oldaláról, a második világháborúban kitűnt magyar hősökről is megjelenhetett egy olyan album, amely méltó emléket állít történetesen annak a huszonkét katonának, akik 1943–45 között megkapták az egyik legrangosabb hazai kitüntetést, a Magyar Tiszti Arany Vitézségi Érmet.
Életük, sorsuk, harci teljesítményük, hősiességük elgondolkoztatja a békében élő embert, aki talán nem is tudja, mi a háború. Az emlékkönyvet olvasgatva, lapozgatva azonban fejest ugrunk a világégésbe, ott vagyunk a fronton harcoló alakulatok között, átéljük a drámát, amely élet és halál mezsgyéjén zajlik. Huszonkét férfi földi pályájáról szól a kötet, de sokkal több annál: az értelmetlen hősiességet követelő kor legkiválóbbjainak történetében visszatükröződik több tízezer magyar katona sorsa is. A fényképek és bizonyítékok ötvözete visszaidézi azokat az esztendőket, amikor a halál fogalma észrevétlenül lopódzott be a mindennapokba, és az ember csak a befejezése után tudta meg, mi volt a háború célja. Mindenesetre a II. József uralkodótól eredeztethető kitüntetés (1789), a vitézi tettek jutalmazása az első és a második világháború során is rangot, nagy elismerést jelentett azoknak, akik kiérdemelték.
„Fegyvert s vitézt éneklek” – mondhatná az album szerkesztője Zrínyivel, a költővel, csak ne lenne oly szomorú a vég, mert a huszonkét kitüntetett többsége hősi halált halt. Akadt közöttük, aki szovjet fogságba esett, tíz vagy huszonöt év javító-nevelő munkára a gulágra került, és csak amnesztiával szabadult 1955–56-ban, mások, annak köszönhetően, hogy amerikai táborban érte őket a háború vége, Angliában, Svájcban, Kanadában, az Egyesült Államokban, Indiában vagy Ausztráliában telepedhettek le, jelentős szerepet vállalva az emigrációban élő magyar közösségekben.
A Donnál elesett vitéz Massányi Tibor volt az első, aki megkapta a kitüntetést. Kiváló sportembernek számított, torna- és vívótanár volt a Ludovika Akadémián. Haláláról beszámolt a Nemzeti Sport is. Vitéz nemes Molnár László 23 évesen vesztette életét az amerikai vadászrepülőkkel vívott harcban. Drámai módon írta le egyik bevetését szüleinek. A sopronbánfalvai temetőben helyezték örök nyugalomra. Édesapja tervezte síremlékét, amelyet a hős pilóta lezuhant repülőgépének légcsavarja díszít.
Vitéz Debrődy Györgynek két alkalommal lőtték le a gépét, mélyen az arcvonal mögött zuhant le. Így emlékezett vissza 1943–44-ben az egyik esetre: „Lelőttek télen orosz terület fölött. Lezuhantam, gépem meggyulladt, egyébként épségben értem a földre. De hát természetesen a muszkák rohantak felém, hogy elfogjanak. Ebben a pillanatban kedves bajtársam, Kenyeres Miklós hadnagy Messerschmittjével odasiklott mellém, felkapott gépébe, és hazarepült velem. Az oroszoknak tátva maradt a szájuk, de nem kisebb volt bajtársaink csodálkozása sem, mikor így megpillantottak minket a reptér felett, egyiket a másik nyakában ülve. Az eset bekerült a német repülők aranykönyvébe mint első magyar fegyvertény.”
Debrődy megmenekült a háborúban, és az Egyesült Államokban hunyt el, Lövei Dániel azonban úgy halt meg, mint egy kamikaze. Golyószóróval harcolt a támadó és túlerőben lévő orosz gyalogság ellen, amíg lőszere el nem fogyott. Ekkor egy köteg robbanóanyagot erősített testére, a közelgő T–34-es típusú harckocsira vetette magát, és azzal együtt repült a levegőbe. Emiatt a háború végén a szovjetek internálták a feleségét!
Vitéz Szentgyörgyi Dezső a második világháború legeredményesebb magyar vadászpilótája volt. Kétszázhúsz harci bevetésen vett részt, és 1400 órát repült. Szinte hihetetlen, de előbb a Magyar–Szovjet Polgári Légiforgalmi Rt. (Maszovlet) pilótája lett, majd 1956. november 1-jétől a Malév foglalkoztatta. Nyugdíjazása előtti utolsó útja tragédiával végződött 1971. augusztus 27-én. Gépe a Koppenhága-Kastrupi repülőtér felé közeledve leszállás közben sűrű esőfüggönybe került. A tengerből kiálló sziklákon megtört szelek turbulenciája olyan légáramlásokat alakított ki a repülőgép vízszintes vezérsíkján, amelyektől kormányozhatatlanná vált. Így a kis magasságban repülő gép „orrnehézzé” vált, és pillanatok alatt a tengerbe vágódott.
Nagy kutatómunkát igénylő, jól szerkesztett, érdekes fotókat és dokumentumokat tartalmazó, míves album emlékeztet olyan férfiakra, akik nem törődtek azzal, hogy hősnek lenni a legrövidebb életű valami a földi hivatások közül.
(Illésfalvi Péter–Kovács Vilmos–Maruzs Roland: „Vitézségért”. HK Hermanos Kiadó, Budapest, 2011. Ármegjelölés nélkül)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.