Megbukott a neoliberális washingtoni konszenzus

Árva László
2011. 05. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy vitát gyakran csak az idő dönt el, s egy-egy elméletről sok esetben csak húsz-harminc év után lehet látni, hogy téves volt. Nem kivétel ez alól az egymással vitatkozó, eltérő gazdaságpolitikai megoldásokat javasló közgazdászok közti disputa sem, amikor egy-egy ország vagy országcsoport gazdasága már összeomlott a hibás politika miatt, vagy amikor az emberek a választófülkékben – vagy azokon kívül – elzavarják a sikertelen politika megvalósítóit. 2011-re azonban már elég idő telt el ahhoz, hogy a nyolcvanas években Latin-Amerika számára kidolgozott és aztán a többi „elmaradott országnak” – így Magyarországnak – is javasolt neoliberális gazdaságpolitikáról a hosszú távú eredményeket és kudarcokat mérlegelve mondjanak a közgazdászok véleményt.
E neoliberális gazdaságpolitikai javaslatcsomag alapelve kissé leegyszerűsítve az volt, hogy a gazdaságban lehetőleg minél több szabályozást a piacra kell bízni, és ezért minél kisebb az állam, annál jobb. E gazdaságpolitika képviselői szerint különösképpen nem megengedett egy ország nemzeti érdekeinek védelme gazdasági eszközökkel, mivel a javak, a szolgáltatások és a tőke korlátlan világméretű áramlása biztosítja szerintük a világgazdaság és az egyes gazdaságok virágzását. Szükségesnek tartották ezen túl a minél teljesebb körű privatizációt, és a külföldi beruházások előtti akadályok lebontását is. Ezt a neoliberális javaslatcsomagot az ún. „washingtoni konszenzus” néven foglalta össze és publikálta egy John Williamson nevű amerikai közgazdász, jelezve, hogy az ötletek Washingtonból származnak.
E gazdaságpolitika legkövetkezetesebb alkalmazói a nyolcvanas évek eleje óta a latin-amerikai országok voltak, már csak azért is, mert ezekben az országokban Washington (az Egyesült Államok kormánya és az IMF egyaránt) a tudományos meggyőzés mellett más eszközökkel is elő tudta mozdítani elképzeléseinek elfogadását. Ugyanakkor Ázsiában sok ország nem, vagy csak szavakban fogadta el a „washingtoni konszenzus” ajánlásait. Így például Kína, bár jelentős mértékben liberalizálta kommunista tervutasításos rendszerét a nyolcvanas években, a külföldi tőke beáramlását nem tette teljes mértében szabaddá, és nem privatizálták az egész gazdaságot sem – a kínai nagyvállalatok tőkéjének közel fele még ma is állami tulajdonban van. Hasonlóképpen erős állami ellenőrzés érvényesül a kínai bankrendszerben is. India is csak részlegesen liberalizálta gazdaságát a nyolcvanas–kilencvenes években, de az importot és a külföldi tőkebeáramlást is sokkal nagyobb mértékben ellenőrzik, mint például a latin-amerikai vagy kelet-európai országok. Dél-Korea szintén saját, erős állami beavatkozást alkalmazó útját járta és járja mind a mai napig – sikerrel. De hasonlóképpen erős állami beavatkozást figyelhetünk meg a többi sikeres távol-keleti országban is.
Mark Weisbrot és Rebecca Ray, az amerikai CEPR kutatóintézet munkatársai ez év áprilisában tették közzé tanulmányukat, amelyben összehasonlították a neoliberális „washingtoni konszenzust” következetesen alkalmazó latin-amerikai és az azt nem (vagy sokkal kisebb mértékben) átvevő ázsiai országok gazdasági teljesítményét. Az összehasonlítás eredménye az volt, hogy míg Dél-Korea 1960 és 2010 közt – az 1980-es évek második felének ázsiai válságát leszámítva – töretlen, gyors növekedést mutatott az egy főre eső GDP-t (bruttó hazai termék) tekintve, addig Brazília növekedése a hetvenes évtized végén megtört, és egy sokkal lassúbb növekedési pályára állt, amely elmaradt mind a saját korábbi teljesítményétől, mind Dél-Korea fejlődésétől. Ennek eredményeként 2010-ben Dél-Korea egy főre eső GDP-je közel háromszor magasabb volt, mint Brazíliáé, míg 1960-ban ez éppen fordítva volt, akkor Brazília volt közel kétszer gazdagabb e mutató szerint.
De nemcsak a GDP-adatok mutatják a latin-amerikai országok problémáit, hanem hasonlóan kiábrándítóan teljesítettek ezek az országok a lakosok egészségi állapotát és iskolázottságát jelző mutatókat illetően is.
Latin-Amerika gazdasági és társadalmi válsága az ezredfordulóra annyira elmélyült, hogy a térség országai sorra kezdtek elfordulni a „washingtoni konszenzus” ajánlásaitól egy olyan gazdaságpolitikai modell irányába, amely a nemzeti érdekeket és a lakosok boldogulását tartja szem előtt. Ez az útkeresés azonban elkerülhetetlenül vezetett konfliktushoz a „washingtoni konszenzus” elveihez ragaszkodó szakértőkkel és szervezetekkel, mint például a Nemzetközi Valutaalap (IMF) – ami nem meglepő, hiszen az IMF szerepe igen fontos volt abban, hogy Latin-Amerikában a neoliberális gazdaságpolitika elveit kezdték alkalmazni. Mark Weisbrot szerint az IMF munkatársai nemcsak a fejlődő országokban, hanem napjainkban, Európában is rossz, nem megfelelő eszközöket alkalmaznak a válság kezelésére, amit csak súlyosbít, hogy a gazdag európai országok kormányai és az Európai Központi Bank is olyan megszorító intézkedéseket igyekszik ráerőltetni a nehéz helyzetbe került országokra, elsősorban Portugáliára, Spanyolországra és Görögországra, amely intézkedések tovább mélyítik a válságot, és kilátástalan helyzetbe hozzák a lakosság nagy részét. Weisbrot – de több más nyugat-európai közgazdász is, mint például a Nobel-emlékdíjas Joseph Stiglitz, a Világbank volt alelnöke – az európai országoknak is azt javasolja, hogy fogadják kritikával az IMF javaslatait. Ezzel kapcsolatban Weisbrot az egyik hazai internetes lapnak adott interjúban egyenesen példaként nevezte meg a magyar gazdaságpolitikát, amely nem igyekszik követni az IMF ajánlásait, hanem saját megoldásokat keres a problémákra.
Nagy kérdés azonban, hogy mi lesz a „washingtoni konszenzus” utáni közgazdaságtan válasza a fejlődés kérdéseire az elmaradt vagy válság sújtotta országokban. Mit lehet csinálni egy olyan országban, ahol a lakosság nagy része munkanélküli, ahol a termelési és kereskedelmi kapacitások nagyrészt olyan multinacionális vállalkozások tulajdonában vannak, amelyek bármikor elmennek máshova, ahol kedvezőbb feltételeket nyújtanak számukra? Hogyan lehet kitörni abból az ördögi körből, ahol a vidéki lakosság megélhetését egyre inkább a segélyek fedezik csak, mert a helyi gazdaság összeomlott a nagy multik versenye miatt?
Az Egyesült Királyság egyik vezető külgazdasági kutatóintézetének, az ODI-nek a munkatársai egy 2011 áprilisában publikált tanulmányban felhívták a figyelmet arra, hogy a megoldáshoz a közgazdászoknak a nemzetgazdasági szintről a helyi szintre kell lépniük, és ott kell újraépíteni a globalizáció miatt elpusztult helyi gazdasági hálózatokat. E helyi gazdasági hálózatok megőrzése és fejlesztése szerintük nagymértékben hozzájárultak mind a délkelet-ázsiai gazdasági sikerekhez, mind Dél-Németország vagy Skandinávia gazdasági eredményeihez. Ott azonban, ahol a globalizáció szétverte ezeket a gazdasági hálókat – ahogy ez Latin-Amerikában vagy Magyarországon is történt –, a gazdaság sokkal sérülékenyebb, és az emberek megélhetése alapvetően külső tényezőktől függ.
A helyi gazdasági hálózatok újraélesztése és fejlesztése természetesen nemzeti szintű gazdaságpolitikai fordulatot is kell, hogy jelentsen. A gazdaságpolitika művelőinek ehhez meg kell érteni, hogy az ország felemelkedését nem kizárólag a nagy multik leányvállalatainak idetelepülése eredményezheti, hanem ezek mellett – vagy akár helyett is – a helyi gazdasági kezdeményezések, helyi piacok, helyi együttműködések kialakulása és megerősödése hozhat tartós sikert. A helyi gazdasági kezdeményezések ugyanis sokkal több munkaerőt alkalmaznak egy forint- vagy euróberuházásra, mint egy nagy multinacionális cég, és ennek Latin-Amerikában és Magyarországon egyaránt nagy jelentősége van.
Sok közgazdász a kolumbiai Medellín városát tekinti egy olyan példának, ahol a helyi gazdaságfejlesztés a kilencvenes évek óta eredményesen folyik. A helyi gazdaságfejlesztési projekt forrásait az önkormányzat egyébként a „washingtoni konszenzus” liberális elveivel ellentétben éppen nem vállalatainak privatizálásából, hanem nyereséges önkormányzati tulajdonú vállalatok bevételeiből fedezte. A projektben mikrohitellel, piac- szervezéssel, helyi kis beruházások támogatásával és képzéssel egyaránt segítik a helyi lakosok önálló vállalkozóvá válását, és ezek a kis vállalatok képesek olyan képzetlen helyi munkaerőt is alkalmazni, akiket a nagy multik leányvállalatai nem vennének fel.
A helyi gazdasági kezdeményezések támogatása, a helyi gazdasági hálózatok felélesztése és fejlesztése hazánkban is jelentős segítséget jelenthetne azoknak az újrafoglalkoztatásában, akik a kilencvenes évektől kiestek a munka világából. A helyi gazdaság fejlesztését az Új Széchenyi-terv és a Nemzeti vidékstratégiai koncepció 2020 egyaránt nevesíti, és csak remélni lehet, hogy ezek a törekvések valóban megvalósulnak.
Nyilvánvaló azonban, hogy ez a gazdaságpolitikai irányváltás sem Latin-Amerikában, sem Ázsiában, sem Európában nem tetszhet azoknak, akik az elmúlt húsz év gazdaságpolitikájának az előnyeit élvezték, vagy akik éppen rábeszélték a fejlődő országok nagy részét ezen gazdaságpolitikai megoldások alkalmazására. És nem meglepő az sem, hogy azok a közgazdászok, akik jól ismerik az elmaradott országok növekedési, foglalkoztatási, oktatási, egészségügyi és bűnözési gondjait, üdvözlik ezt az irányváltást.

A szerző közgazdász

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.