Oroszország visszanyerte az önbecsülését

Kevesen rajzolták meg annak idején olyan szatirikus éllel a szovjet rendszer visszásságait, mint Jurij Poljakov, aki ma, két évtized múltán ugyanilyen hévvel tűzi tollhegyre a kapitalizmus felszínességét, elidegenedettségét, a Szovjetunióban szocializálódott és kapitalistává lett generáció problémáiról, vagy éppen a művész és a valóság viszonyának kérdéseit. A sikeres és népszerű orosz író publicistaként bátran beszél a bukott rendszer erényeiről, az új korszak hibáiról, a beteljesületlen reményekről. Konzervatív gondolkodóként Poljakov a kilencvenes évek liberális útvesztői, a kisebbségi komplexus tudatos erősítése után büszke arra, hogy az orosz társadalom magára talált, megerősödött a hazafias gondolkodás, az ország pedig visszaszerzett valamit elveszített nemzetközi súlyából.

Stier Gábor
2011. 05. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az író és publicista. Jurij Poljakov (56 éves) író, publicista, 2001-től a nagy hagyományokkal rendelkező Lityeraturnaja Gazeta főszerkesztője. A Kreml tanácsadója s a közelmúltban Moszkvában alakult Orosz–Magyar Baráti Társaság elnöke. A bölcsész végzettségű Poljakovnak a hetvenes évektől jelennek meg írásai a „Lityeraturkában”, s 1988-ban megkapta a szerkesztőség által a legjobb publicistának felajánlott díjat. A nyolcvanas évektől tucatnyi könyve jelent meg, s a sikerükre jellemző, hogy némelyikük már a 10. kiadás fölött jár. Több művét megfilmesítették, darabjait játsszák a színházak, míg forgatókönyvíróként többek között Sztanyiszlav Govoruhin Vorosilov mesterlövésze című, nálunk is bemutatott nagyjátékfilmjét jegyzi. Darabjait több országban játsszák, könyveit számos helyen kiadták. A tervek szerint még az idén nálunk is megjelenik a „Ne főzd a gödölyét anyja tejében!” Mózes-féle tilalmára utaló, talán a Tejben gödölyeként fordítható címmel, a hangsúlyt a látszatra helyező, felszínes, a hozzáértést nem értékelő korunkról szóló regénye. (MN)


Jó évtizede, még a kilencvenes évek vége felé, amikor először találkoztunk, sokat beszélgettünk az orosz nemzet, a társadalom akkori állapotáról, a megalázottságról, a folyamatos vezeklésről, amelyet kiválóan érzékeltetett Sztanyiszlav Govoruhin akkori filmje, a Vorosilov lövésze. Az orosz nemzet azóta magára talált, ha úgy tetszik, kiegyenesedett, nem tartja ugyanakkor furcsának, hogy még mindig vannak olyanok, akik visszasírják azokat a „lehajtott fejű” éveket?
– Nem, hiszen ma azok próbálják rózsaszínre festeni ezt az időszakot, akik akkor hatalmon voltak. Egyszerűen abból kiindulva gondolják, hogy a kilencvenes években minden jó volt, virágzott a demokrácia, hogy ők irányították az országot. S mikor ezek az egykor Borisz Jelcin körül gyülekező liberálisok ma rendőrállamról beszélnek, akkor csendesen megkérdezem tőlük, ugyan már, ki lövette annak idején a parlament épületét, ki titkolta el a választók elől, hogy az elnök beteg, s képtelen teendői ellátására? Ki hamisította meg az 1996-os választások eredményét? Hát ők! Ezeknek az embereknek minden lehetőségük megvolt arra, hogy igazi demokráciát építsenek, hiszen élvezve a társadalom támogatását, ők rakták le a mai berendezkedés alapjait. Demokrácia helyett azonban oligarchikus államot teremtettek, miközben elszegényedett a társadalom, hanyatlott a kulturális élet. Lefegyverezték az országot!
– Az idén húsz éve annak, hogy szétesett a Szovjetunió. Mérleget vonva mi az, amit Oroszország megőrzött a szovjet időkből, hasznosított az átmenet tapasztalataiból, s érvényre juttatott a peresztrojka eszméiből?
– Ha a peresztrojka időszakát vesszük alapul, bizony, nem sokat. Azt mondják például, hogy Jelcin biztosította a szólás szabadságát. Ez nem így van, hiszen megteremtették azt már a kommunisták. Emlékszem erre az elbeszéléseim sorsán keresztül.
– Azért a kommunisták nem terveztek különösebb demokratikus nyitást, az állam hanyatlása azonban akaratlanul is több szabadságot hozott…
– Árnyalnám kicsit ezt a képet. A kommunisták ismerték ugyanis fel elsőként a reformok elkerülhetetlenségét, csak nem gondolták, hogy azok majd irányíthatatlanná válnak. Egyébként, ha akkor nem egy „geopolitikai bohóc”, hanem egy rendszert alkotni képes politikus kerül hatalomra, akár másként is alakulhatott volna a helyzet. Nekünk azonban Mihail Gorbacsov jutott, a reformok végigviteléhez azonban, tudjuk, nem ilyen szószátyárokra van szükség! Hiányoztak tehát az előrelépés személyi feltételei. Mint majdnem száz évvel korábban, amikor másként alakulhatott volna a történelem, ha az ideiglenes kormány élére nem Kerenszkij, hanem Sztolipin kerül! Visszatérve az alapkérésre, a szovjet birodalom egyfajta átrendeződése zajlott, s Róma hanyatlásához vagy az Osztrák–Magyar Monarchia bomlásához hasonlóan a perifériák szabadságot kaptak, míg a centrum többet megőrzött az előző korszakból.
– Utalt a személyiségek szerepének fontosságára a történelemben. Gorbacsov gyenge vezető volt, akart valamit, ám nem tudta, merre megy, sodródott a történésekkel. Jelcin sokszor azt sem tudta, hol van. Ezután jelent meg Vlagyimir Putyin, akiről jó évtizede kevesen gondolták volna, hogy igazi államférfi válik belőle…
– Így van. Többször volt alkalmam találkozni vele, s az a benyomásom alakult ki, hogy elődeivel ellentétben rendszerben gondolkozik. Putyin a Jelcin-korszak után a széteséstől mentette meg Oroszországot, nem oldotta azonban meg a legfőbb problémát, továbbra sincs ugyanis erős civil társadalom. Ezzel a tulajdon újra felosztása közepette nem foglalkozott Jelcin, majd Putyin szintén nem erre helyezte a hangsúlyt, hiszen az állam megerősítése volt az elsőrendű feladat. Így két évtized után azzal szembesülhetünk, hogy a civil társadalom gyengébb, mint a szovjet időkben volt. Akkor ugyanis nem csupán a gazdagok, hanem az úgynevezett kisember is jobban meg tudta védeni az érdekeit, mint ma. Ha például megsértette, megalázta a főnöke, fordulhatott a szakszervezetekhez, a pártbizottsághoz, a sajtóhoz, s valahol általában azért kapott segítséget. Ma marad számára a bíróság, ám legtöbbször rendes ügyvédre sincs pénze. Az emberek többsége mindezek következtében úgy érzi, jobban élt a szovjet időkben. Más kérdés, hogy mai sikertelenségeikért sokan éppen ezt a korszakot okolják.
– Persze, erősebb volt a szociális háló, jólétről azonban nem beszélhettünk, míg a szabadság teljes hiányáról igen…
– Nézze, a szabadság olyan értelemben, amire gondol, ma csupán egy szűk kört, köztük az újságírókat foglalkoztatja. Az emberek többsége számára a megélhetés, a gyerek megfelelő taníttatása, a lakáskérdés a legfontosabb probléma. De vegyük a szabadságot! Az újságírók például hogyan éltek a megszerzett szabadságukkal?! A kommunista párt után eladták magukat az oligarcháknak! A különbség csupán az, hogy kommunista pártból egy volt, míg oligarchákból hét. Ezért kellett szétverni az országot!?
– Nézve a darabjait, olvasva a könyveit, sokak arcára mosolyt csal a szovjet korszak szatirikus bemutatása. Másrészt több interjújában bírálta azon honfitársait, akik szégyellik Oroszország birodalmi ambícióit. Helyére került már a társadalmi tudatban az orosz történelem Szovjetunióként ismert szakasza?
– Tökéletes történelmi korszak nem létezik, szatirikus íróként pedig különösen érzékeny vagyok egy rendszer hibáira. De vegyük azokat az írókat, akik élesen bírálták a cári Oroszország birodalmi törekvéseit, az emigrációban könnyezve sírták vissza ugyanezeket az időket. Jelentősen befolyásolja a hangulatunkat, értékítéletünket, hogy mennyiben teljesülnek a jövőhöz kapcsolódó várakozásaink. Két évtizede nagy reményekkel vágtunk neki az átalakításnak, s e várakozásainkból a kelleténél kevesebb dolog teljesült. Így, ha az ez idő alatt megjelent könyveimet nézi, a szatirikus vonal bizony csak erősödött. Közben a kilencvenes években a társadalomba táplált kisebbségi komplexus azért eltűnt, már nem ijesztgetik az embereket a birodalmi ambíciókkal. Nem szitokszó a patrióta, kialakult egyfajta hazafias retorika, s a győzelem napi parádé is a helyére került. Az ország visszanyerte az önbecsülését.
– Megjelentek ugyanakkor más gondok. Mint a Lezginka a vesztőhelyen címmel nemrégiben megjelent írásában is felveti, felerősödött az etnikumok közötti feszültség. Mivel magyarázza ezt?
– Egyrészt Oroszországban több mint száz nyelvet beszélnek, s nagyobb hangsúlyt kellene fektetni a nemzeti kultúrák fejlesztésére. De jobban kell figyelni az oroszok mint etnikum problémájára, érdekeire is. A hatalom ugyanis immár a Romanovok óta folyamatosan nem nagyon vesz erről tudomást, aminek eredményei a Manézs tér vagy Kondopoga fémjelezte nemzetiségek közti villongások. Meg kell érteni, hogy a közös érdekeink túlsúlyban vannak, ám nekünk oroszoknak vannak másoktól eltérő saját céljaink, megoldandó problémáink is.
– S ha már a gondoknál tartunk, ne feledkezzünk el arról, hogy Oroszország elmúlt két évtizedben megtett útját sokan néhány megapolis, reformsziget, Moszkva, Szentpétervár, esetleg Nyizsnyij Novgorod vagy Jekatyerinburg tényleg robbanásszerű fejlődésén mérik le. Pedig a „glubinka”, az orosz vidék azért más képet mutat. Milyet?
– Sokat utazok főszerkesztőként és dramaturgként, darabjaim színre vitelét segítve is, s szomorúan tapasztalom, hogy több nagyságrendnyi a különbség az orosz vidék és a főváros életszínvonala között. Mondok egy példát. Nemrégiben barátaimmal egy hétvégi pikniket utazva alig 150 kilométerre voltunk Moszkvától, amikor eszünkbe jutott, hogy nem vettünk vörösbort. Betértünk az első boltba, s kértünk valamiféle jobb import bort, mire az eladó elképedve magán a kérésen, csak annyit mondott, hogy ilyet nem tartanak. Kizárólag olcsó vodkát és még olcsóbb „portvejnt” árultak, mondván, kinek van errefelé másra pénze.
– …mint egykor a Szovjetunióban. Bizonyos időkben akkor is csak nagyjából ez volt a választék…
– …az más helyzet volt. A Szovjetunióban a probléma az ellátással volt, míg most a jövedelmekkel. Akkor nem volt áru, most pedig pénz. S ha ez hiányzik, az morálisan is jobban amortizál. Két Oroszország létezik, a nagyvárosi, és a vidéki, s közöttük a különbség minden téren óriási. Vannak olyan városok, ahol az átgondolatlan, hatásában a múlt század 20-as éveinek államosítását idéző privatizáció után nemegyszer a hozzá nem értés következtében tönkrement, bezárt a gyár, nincs munka, s az emberek egyetlen jövedelemforrása az idősek nyugdíja.
– Egy helyütt azt nyilatkozta, Putyin már végleg beírta magát a történelembe azzal, hogy visszaadta Oroszország szuverenitását. Közben azért érződik egyfajta elfáradás is a nevével fémjelzett politikai berendezkedésen. A hatalmi párt, az Egységes Oroszország egyre többeket emlékeztet az SZKP-ra, az ország vezetőit néha többet látni a híradókban, mint egykor Brezsnyevet, az olajdollárok nem nagyon segítettek a reális gazdaság talpra állításában, a stabilizáció után egyre késik a várt fejlődés. Mi a véleménye az úgynevezett szuverén demokráciáról?
– Én támogatom a „szuverén demokráciát”, nem akarom ugyanakkor, hogy valamiféle „szuvenír demokráciává” változzon. Nem vagyok ugyanis híve a látszatdemokráciának, amelyben a választók akarata helyett az eliten belüli alkuk döntik el a jövőt.
– Megint a civil társadalom, a polgári gondolkodás gyengeségénél kötünk ki…
– Így van. Jó példa erre, hogy a társadalom többsége egyértelműen elutasítja a történelem, az irodalom jövőbeli leértékelődését a készülő új nemzeti tantervben, mégis ebbe az irányba haladnak a dolgok. A többség, az össznemzeti tapasztalat véleményének ilyen figyelmen kívül hagyása engem a dogmatikus marxisták mindent mindenkinél jobban tudó gondolkodásmódjára emlékeztet. Azzal a különbséggel, hogy régen a professzor a Tőkére hivatkozott, mint megfellebbezhetetlen igazságra, míg ma néhány marketingről szóló könyvre.
– A nagy átalakulások, a pénz- és értékvesztés kárvallottja sok esetben a kultúra. Hol a helye ma az orosz társadalomban?
– A szovjet időkben a kultúra helye az asztalnál a házigazda, a vezető jobb oldalán, rosszabb esetben a balon volt, míg ma az előszobában, a sofőrök mellett. Annak idején ugyanis a kultúra fontos szerepet játszott az állami politika formálásában, míg ma ezt a funkcióját nagyrészt elveszítette. Ez egyfajta szakítás a hagyományokkal, hiszen az imperátor azért még kíváncsi volt Dosztojevszkij véleményére.
– Tudomásom szerint a kultúra vezető képviselőivel rendszeresen találkozik Putyin, illetve Medvegyev is…
– Jelcinhez képest tényleg van előrelépés, ám a politikaformálásban továbbra is marginális kulturális elit szerepe. S ez azért probléma, mert ezek az emberek érzékenységüknél fogva a politikusoknál korábban reagálnak a társadalom különböző problémáira. Ezért olvasta figyelmesen Sztálin is a legújabb regényeket.
– A kultúra politikában játszott szerepének csökkenése egyben jelenti az úgynevezett kultúrharc csendesedését is?
– Ma e tekintetben egyértelműen jobb a helyzet, mint volt a kilencvenes években. Nem utolsó- sorban amiatt, mert sok harcos liberális mára valahogy mérsékeltebbé, konzervatívabbá, az ország érdekeire érzékenyebbé vált.
– Miért? Talán csak nem az életkor miatt?
– A magyarázat egyszerűbb. Rájöttek, hogy az általuk követett út zsákutcába visz, s ha nem akarnak emigrálni, akkor váltani kell. Az oroszok többsége nem vevő a harcos liberalizmusra. Nincs tömegigény a posztmodernre sem. Mégpedig azért, mert orosz követői ignorálják a nemzeti tartalma. Vegyük például Milan Kunderát, aki a posztmodern képviselője, ám egyben cseh patrióta, míg a mieink mindenáron nemzetek felettiek akarnak lenni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.