Oszkó Péter szerint jó irányba haladunk

A jelenlegi kormány gazdaságpolitikája jó irányba alakul, ugyanis végre elkezdett a politika foglalkozni a húsz éve halogatott kérdésekkel – erről beszélt a Magyar Nemzetnek adott interjúban Oszkó Péter, a Bajnai-kormány volt pénzügyminisztere, az OTP-csoporthoz tartozó PortfoLion kockázatkezelő cég elnök-vezérigazgatója. Szerencsétlen dolognak tartja azt, hogy az államadósságot vizsgáló albizottság meghallgatásain egyetlen szocialista politikus sem vállalta a felelősséget az utóbbi nyolc év rossz döntéseiért.

Nagy Vajda Zsuzsa
2011. 05. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az államadósság növekedésének okait vizsgáló albizottság ülésén azt mondta, hogy a szakadék széléről rántották vissza 2009 tavaszán az országot. Mi vezetett ehhez az állapothoz a válság hatásain kívül?
– Nem volt ilyen kiszolgáltatott helyzetben a válsággal szemben minden ország. Magyarország az elmúlt egy évtizedben nem a legsikeresebb gazdaságpolitikát folytatta, ez régiós összehasonlításban különösen élesen látszik. Belföldi gazdaságpolitikai hibák okozták, hogy a térségben a legsérülékenyebb államok közé tartoztunk.
– Mennyiben az ön elődje, Veres János felelőssége az, hogy ilyen legyengült állapotban találta hazánkat a krízis?
– Nem szeretnék egyetlen személyre mutogatni, mert például a nagymértékű adósság több cikluson keresztül halmozódott fel. Tény azonban, hogy a 2006-os költségvetési kiigazítás szerkezete rosszul lett összeállítva. Bizonyos politikai tabukhoz nem mertek hozzányúlni, nagy arányban szerepeltek adóemelő intézkedések a csomagban. Mindez lerontotta az ország növekedési, jövedelemtermelő és versenyképességét, miközben az adósságállománynak csak a bővülési ütemén sikerült lassítani.
– Rendjén van az, hogy eddig még egyetlen pénzügyminiszter vagy miniszterelnök sem vállalta magára a felelősséget azért, hogy nyolc év alatt csaknem harminc százalékponttal nőtt a hazai államadósság?
– Ezt szerencsétlen dolognak tartom. Magyarországon olyan paranoiás politikai hangulat uralkodik, hogy mindenki borzasztóan fél a személye elleni támadásoktól, s a kérdésekre rögtön védekezéssel és felelősségáthárítással reagál. Pedig igenis ki lehet és ki kellene jelenteni bizonyos döntésekről, hogy hibásak voltak, hogy ne kövessük el újra ugyanazokat a tévedéseket. Ma már nincs olyan szakember, aki a 2005-ről 2006-ra végrehajtott áfacsökkentésről azt állítaná, hogy volt gazdaságpolitikai értelme.
– Mindenki arra hivatkozott az albizottsági meghallgatáson, hogy elődeitől örökölte az államadósságot. Melyik időszakban született a legtöbb eladósító határozat?
– Ha rangsorolni akarunk, akkor 2002 és 2006 között. Ilyen döntések természetesen születtek 2002 előtt is, de jóval kisebb mértékben.
– Úgy fogalmazott a meghallgatásán, hogy ez a kormány nehéz örökséggel látott hozzá feladatához. Mire gondolt pontosan?
– Egy év alatt nekünk annyit sikerült elérni, hogy a szakadék szélén táncoló országot az azonnali lezuhanás veszélye ne fenyegesse. A rendszerváltozás óta húzódó problémák megoldása azonban a választásokat megnyerő politikai pártra maradt. Egyrészt azért, mert az ilyen jellegű intézkedések hosszú éveket vesznek igénybe, másrészt széles körű politikai egyetértést is igényelnek, amivel egy ideiglenes kormány nem rendelkezik. A súlyos örökség része az államadósság mértéke, az egészségügy, az oktatás és az önkormányzati rendszer halogatott problémái, de ide sorolhatjuk a közösségi közlekedést is. Ezek a rendszerek nemcsak finanszírozási, hanem szakmapolitikai szempontból is jelentős átalakításokra szorulnak.
– A kormány is nehéz örökségről beszélt, azonban az önök által készített költségvetésbe rejtett aknákra is célzott.
– Fenntartom azt, hogy kismértékű kiadási korrekcióval egyensúlyba lehetett volna hozni a költségvetést, ha a kormány az adócsökkentést nem hajtja végre. Az, hogy a korrekciós igény ekkora lett, annak a következménye is, hogy jelentős bevételekről mondott le az állam.
– Tudjuk, hogy a magán-nyugdíjpénztári intézkedésekkel, a különadókkal nem értett egyet. Mi az, amit jónak tart az eddig ismertetett lépésekben?
– Messzemenően egyetértek azzal, hogy a kormány a költségvetési egyensúly tartós biztosítását a kiadási oldalon elérhető megtakarításokkal kívánja elérni. Vannak még tisztázatlan kérdések, de most már lassan abba az irányba alakul a kormány gazdaságpolitikája, hogy elkezd foglalkozni a húsz éve halogatott problémákkal. A nagy kérdés jelenleg az, hogy miként sikerül kivitelezni az intézkedéseket.
– A Deloitte könyvvizsgálónál és saját vállalkozásában is foglalkozott nemzetközi adótervezéssel, ami egyesek szerint a törvényesített adóelkerülés fogalmát meríti ki. Mit gondol erről?
– Általános adótanácsadással foglalkoztunk, s ezt a politika bélyegezte meg. Abban segítettünk cégeknek eligazodni, hogy a törvényeket fölösleges adókockázat vállalása nélkül értelmezzék. Nem hinném, hogy ez a jogalkotó akaratával szembemenne. Fontosnak tartanám itt megjegyezni: ha valaki a rendszerváltozás óta szabályozási beavatkozásban korlátozta az offshore-adózási technikákat, az én voltam.
– A könyvvizsgáló cégek mindegyikére igaz, hogy partnereik a jövedelmük jelentős részét osztalékként veszik fel egy kedvezőbb adófeltételeket kínáló országban. A törvény nem tiltja, de erkölcsi értelemben ez nem adóelkerülés?
– A partner tulajdonosok nyereségrészüket valóban osztalékként veszik ki a holdingon keresztül. Minden nagy tanácsadó cég úgy épül fel, hogy az egész régióban jelen van, s az teljesen természetes dolog, ha egy ilyen nemzetközi cégcsoportnak nem Magyarországon van a központja. Nem a könyvvizsgálók ügyfélköre az, ami a vad offshore-technikákra épülő adómegtakarítási praktikákat kihasználja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.