Talán időskori kapuzárási pánik lett úrrá Woody Allenen, aki New York-fanatikusként éppen hetvenévesen döntött úgy, hogy európai filmeket fog készíteni. A jó egészségnek örvendő direktor gyors egymásutánban fél tucat filmet forgatott angol, spanyol, francia helyszíneken, legújabb mozijának, a Midnight in Parisnek a cannes-i filmfesztivál nyitóestéjén tapsolhatott a nagyérdemű. Ám amíg az hozzánk is megérkezik, addig az eggyel korábbi művét, a Férfit látok álmaidban című párterápiás mozit nézhetjük meg.
A rendező ezúttal Londonból szemléli a házaspárok gyarlóságait, s mintha ugyanazt látná, mint pályafutása kezdetén: kortól függetlenül szerencsétlenkedünk a házasságunkban, flúgos döntéseink pedig beláthatatlan következményekkel járnak. A Férfit látok álmaidban két házaspárra koncentrál, az egyikben a nagypapakorú Anthony Hopkins úgy érzi, váltania kell, ezért elhagyja nejét egy fiatal és kétes megítélésű call girl kedvéért. Lánya kapcsolata sincsen teljesen rendben: férje, a frusztrált író egy fiatal szomszédlány után epekedik. Ami a családi köteléken túl összeköti a zavart embereket, hogy mindenki viszonya zaklatott és kielégítetlen, s mintha képtelenek lennének az életükkel kapcsolatban jó döntéseket hozni.
Woody Allen intézményes jelleggel követi nyomon az emberi kapcsolatokat négy évtizedes pályafutása alatt. Munkái a ragyogótól a középszerűig meglehetősen vegyes képet mutatnak, s az időskori Woody Allen rendezésein pedig már mintha a rutin és az automatizmus is érződne. A Férfit látok álmaidban például tisztességes iparos munka, de egy olyan formátumú direktortól, mint ő, legfeljebb ujjgyakorlatnak tekinthető. Távolról a „valamiben való hit” eszménye szolgál ugyan látszólagos újdonsággal, s mint a rendező elmondta, ez a motívum sarkallta könyvének megírására, de az egzotikum, hogy az elhagyott feleség kókler jósnőhöz fordul, meglehetősen vérszegény. Hiányzik a forgatókönyvből a játékosság, a szenvedély és azok a ravasz párbeszédek, amelyek a régi Woody Allen-filmeket üdévé tették. Annak azért örülhetünk, hogy a sztárparádé ismét garantált: Hopkins mellett Josh Brolin, Naomi Watts és a Gettómilliomos sztárja, Freida Pinto emeli a produkció fényét. A Férfit látok álmaidban ezt leszámítva mégis olyan nagyüzemi mozi benyomását kelti, amelyből nemcsak tucatnyi készül évente, hanem amitől a legendás rendező igyekezett magát távol tartani pályafutása New York-i korszakában. Ez persze életművének érdemeiből mit sem von le, de egyre inkább bele kell nyugodnunk, hogy a mesterművek inkább a mester háta mögött vannak.
(Férfit látok álmaidban – színes, feliratos amerikai–spanyol film, 98 perc, 2010. Rendező: Woody Allen. Forgalmazó: Budapest Film.)
Orbán Viktor a diplomáciai csúcsról: Mindenki úgy megy innen el, hogy egy nagy népnél járt