Woody Allen, az európai iparos

Woody Allen nyolcvan felé közeledve folytatja európai turnéját. Londoni történetében két házaspár életébe és mindennapi drámáiba kapunk betekintést. A párkapcsolatok szakértője ismét analizál, de túlzottan könnyedén teszi mindezt.

Kárpáti György
2011. 05. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Talán időskori kapuzárási pánik lett úrrá Woody Allenen, aki New York-fanatikusként éppen hetvenévesen döntött úgy, hogy európai filmeket fog készíteni. A jó egészségnek örvendő direktor gyors egymásutánban fél tucat filmet forgatott angol, spanyol, francia helyszíneken, legújabb mozijának, a Midnight in Parisnek a cannes-i filmfesztivál nyitóestéjén tapsolhatott a nagyérdemű. Ám amíg az hozzánk is megérkezik, addig az eggyel korábbi művét, a Férfit látok álmaidban című párterápiás mozit nézhetjük meg.
A rendező ezúttal Londonból szemléli a házaspárok gyarlóságait, s mintha ugyanazt látná, mint pályafutása kezdetén: kortól függetlenül szerencsétlenkedünk a házasságunkban, flúgos döntéseink pedig beláthatatlan következményekkel járnak. A Férfit látok álmaidban két házaspárra koncentrál, az egyikben a nagypapakorú Anthony Hopkins úgy érzi, váltania kell, ezért elhagyja nejét egy fiatal és kétes megítélésű call girl kedvéért. Lánya kapcsolata sincsen teljesen rendben: férje, a frusztrált író egy fiatal szomszédlány után epekedik. Ami a családi köteléken túl összeköti a zavart embereket, hogy mindenki viszonya zaklatott és kielégítetlen, s mintha képtelenek lennének az életükkel kapcsolatban jó döntéseket hozni.
Woody Allen intézményes jelleggel követi nyomon az emberi kapcsolatokat négy évtizedes pályafutása alatt. Munkái a ragyogótól a középszerűig meglehetősen vegyes képet mutatnak, s az időskori Woody Allen rendezésein pedig már mintha a rutin és az automatizmus is érződne. A Férfit látok álmaidban például tisztességes iparos munka, de egy olyan formátumú direktortól, mint ő, legfeljebb ujjgyakorlatnak tekinthető. Távolról a „valamiben való hit” eszménye szolgál ugyan látszólagos újdonsággal, s mint a rendező elmondta, ez a motívum sarkallta könyvének megírására, de az egzotikum, hogy az elhagyott feleség kókler jósnőhöz fordul, meglehetősen vérszegény. Hiányzik a forgatókönyvből a játékosság, a szenvedély és azok a ravasz párbeszédek, amelyek a régi Woody Allen-filmeket üdévé tették. Annak azért örülhetünk, hogy a sztárparádé ismét garantált: Hopkins mellett Josh Brolin, Naomi Watts és a Gettómilliomos sztárja, Freida Pinto emeli a produkció fényét. A Férfit látok álmaidban ezt leszámítva mégis olyan nagyüzemi mozi benyomását kelti, amelyből nemcsak tucatnyi készül évente, hanem amitől a legendás rendező igyekezett magát távol tartani pályafutása New York-i korszakában. Ez persze életművének érdemeiből mit sem von le, de egyre inkább bele kell nyugodnunk, hogy a mesterművek inkább a mester háta mögött vannak.
(Férfit látok álmaidban – színes, feliratos amerikai–spanyol film, 98 perc, 2010. Rendező: Woody Allen. Forgalmazó: Budapest Film.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.