A papok mint szuperhősök

Egy koreai képregény amerikai filmadaptációjában a jövő supermanjei a papok, akik hatékonyan tudják felvenni a harcot az Antikrisztusként pusztító vámpírok ellen. A pap című mozi az egyház szolgálóit a hit erején túl harci képességekkel is felvértezett szuperhősökként ábrázolja.

Kárpáti György
2011. 06. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Stílusosan illeszkedik a távol-keleti képregényhagyományokba Hjung Min-vo sorozata, A pap, amelyben tizenkét bukott angyal emberiség elleni harcát rajzolta meg több idősíkon. Az angyalok lázadásának alapja az volt, hogy Isten érdeklődése az emberiség felé fordult, s ez több évszázados küzdelmet eredményezett. Az Egyesült Államokban angolul is megjelent képregény sötét tónusú fantasyvilágával kiváló filmalap, kár, hogy a rendező Scott Stewart az egészből csak az évszázados harcot értette meg, s a sztoriból a korszellemnek megfelelően darabolós vámpírhorrort készített, sutba vágva az eredeti történet kereteit.
A vízió abszurd: A pap a képzeletbeli jövőben játszódik, egy olyan militarizált-technicizált világban, amelyet az egyház vezet. Az elképzelt új világban a papok a nem e világi vámpírok legyőzésével békét teremtettek. Egy cseppet sem meglepő fordulatból kiderül azért, nem sikerült minden vámpírt elpusztítani. A pap egyszerre több kultúrkört idéz meg, a legfontosabb elem azonban a jó és a rossz örök harca.
Kár, hogy teljesen feleslegesen üres horrorrá silányult az alapanyag, amelyben minden mellékessé alacsonyodik a vámpírokkal való újabb és újabb látványos ütközetek mellett. Nincsenek érvek és okok, a vámpírok rosszak, akik az emberek életére törnek, a papok pedig hittudatból – olykor bosszúból – harcolnak ellenük. Az igaz ügy érdekében minden eszköz megengedett. Szabályok nincsenek. Egymást követik az öncélú akciójelenetek – a fantasy világában bármi megtörténhet. A megteremtett világkép autentikus ugyan, ám végtelenül közhelyes, a tárgyi környezet (a harci szekerek és a fegyverek, az öltözködés, az építészet) klisészerű, az pedig végképp érthetetlen, miért kell minden épkézláb alaphelyzetbe vámpírokat helyezni. A gonosz bármilyen más torz lényben megjelenhetett volna. Abszurdnak hat az is, hogy a tetovált, fegyverviselő, dinamittal vonatot robbantó papoknak egyetlen ellenségük van, és bármilyen alakváltozata ellen egyformán hatékonyan képesek eredményesen fellépni. A lényeg, vajon mi hajtja a gonosz elleni harcban a papokat, megválaszolatlan marad. A hit a fantasy világában – úgy látszik – mellékes. A pap összességében nem több, mint rosszul sikerült képregény-adaptáció, amely szokványos akciójelenetekkel és a történetbe csempészett látszólagos újszerűségével akar különbözni a tucatfilmektől – hiába.
(A pap – színes, feliratos amerikai film, 87 perc, 2011. Rendező: Scott Stewart. Forgalmazó: InterCom.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.