A történelem disszonáns zajai

TÁRGY-KULTÚRA<br /><br />Az Oroszországból érkezett tárlat azt a benyomást kelti, mintha egy sci-fibe csöppent volna a látogató. Laikusok számára elképesztő szerkezetek, ábrák és a Z generáció tagjai, titokzatos tevékenységekbe mélyedt tudósok, zenészek, tudós-zenészek portréi néznek vissza ránk, hangszerhez nem hasonlító, sokszor hulladékokból összeeszkábált hangszereikkel.

R. Kiss Kornélia
2011. 06. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Első pillantásra mégsem a hang- és zenekutatók utópiái uralják a látványt az OSA Archívum Centrális Galériájában rendezett kiállításon, hanem az a másik utópia, amelyik végül is a Z generáció pusztulását okozta: hatalmas kivetítőn rajzolódik ki előttünk a szovjetek palotájának 1934-es terve, vadászrepülők húznak felette végtelenített sorokban. Ez a monstrum, amely a rendszer jelképe lett volna, az építők akaratán kívül tényleg szimbólummá vált azzal, hogy a Szovjetunió legpazarlóbb és egyik legértelmetlenebb beruházása lett. Bár az alapokba is hihetetlen pénzt öltek, végül mégis uszoda épült a piramisokkal versengő építmény árkaiban.
Ekkorra már régen felszámolta a diktatúra az úgynevezett Z generáció tevékenységét. A „Z” az energia, a szikra, a villám és a rádióhullám jelképe. Olyan a művészekről és tudósokról van szó, akik az 1910 és 1930 közötti időszakban alkottak. A zavaros ideológiák és a forráshiány talaján csak a kreativitás virult, az viszont elképesztő kilengésekre is képes volt.
A Z generáció utópiáinak hallatán elfogja az embert az ijedelem: tökéletesített ember, univerzális nyelv, gépimádat. Ha mindez nem is ébreszt bennünk szimpátiát, érdemes megnézni a kiállítást, mert a méltatlanul elfelejtett kísérletezők találmányaival ma már természetes módon élünk együtt anélkül, hogy tudnánk, kinek köszönhetjük őket. Például a grafikus hang kutatójának, Jevgenyij Solpónak sikerült először a filmszalagra átvinni, „lerajzolni” a hangot a variofon segítségével és ez a generáció az elektronikus zene „feltalálója” is. Az első elektronikus hangszer a zenész-fizikus-mérnök Leon Theremin tereminje: anélkül szólaltatható meg, hogy a zenész hozzáérne a hangszerhez. Ezt egyébként ki is próbálhatjuk a tárlaton.
Persze az ügynek nem csak praktikus vonulata van, elsősorban kísérletező művészek voltak a Z generáció tagjai. A kiállításon ízelítőt kaphatunk a húszas évek projekciós színházának működéséből, ahol kizárólag testmozgással és szöveg helyett beszédhangok ismételgetésével, pontos kotta szerint jelenítették meg a cselekményt. A gépimádók zaj-zenekari előadásain pedig az ipari hangzavarból próbáltak meg teljesen új zenei nyelvet teremteni.
A diktatúra nyilván nem nézte jó szemmel ezt a propagandaművészettel közel sem rokon, határokat feszegető tevékenységet, ezért a harmincas években gyakorlatilag eltűnt a föld színéről a Z generáció. Kutatásaikat megakasztották, sok alkotó áldozatul esett az üldöztetésnek, vagy beállt a sorba. Leon Theremin például a KGB ügynöke lett a börtönévek után, thereminjének technológiáját lehallgatógépek tervezésére használta. Egyikük éppen az a nevezetes darab volt, amellyel hét éven át hallgatták le az Egyesül Államok nagykövetét.
(Z generáció, Centrális Galéria, OSA Archívum, július 20-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.