Árnyképek törött tükörben

MOZDULAT<br /><br />A Hungarofest szervezésében a magyar soros uniós elnökség kiemelt kulturális programjaként Pina Bausch világhírű társulata, a Wuppertali Táncszínház vendégszerepelt a Nemzeti Színházban. Kesernyés darabbal, a Sweet Mambóval.

Tölgyesi Gábor
2011. 06. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megteremteni a modern táncművészetet Németországban: a hetvenes években e törekvést Susanne Linke, Reinhild Hoffmann és Pina Bausch neve fémjelezte. Az esseni Folkwang-iskolából indulva e három koreográfusnő célul tűzte ki az összművészet megvalósítását, olyan táncszínházat, amelyben a mozgáshoz hasonlóan a színpadképnek, a zenének és a beszédnek is hangsúlyos a szerepe. Akár irritálni a klasszikus tánchoz szokott nézőket, elvetve a hagyományos dramaturgiát, posztmodern vonásként megmutatni, hogy a szubjektíven ábrázolt részletek egyformán fontosak lehetnek – e szándék vezérelte Pina Bauscht is, a Wuppertali Táncszínház alapítóját. Bausch művészete kezdetben erőszakig fajuló elutasításra talált, később egyre többen fedezték fel benne az avantgárdnak címkézett költészetet, a tartalommal telített szépséget. Világhírnévre tett szert, 2009-ben bekövetkezett halála megrázta a táncvilágot.
A valóságból ellesett pillanatok és fantáziák, kollázsokban, montázsokban megmutatott általános emberi témák, állítások helyett kérdések, improvizációkból építkező koreográfiák: Bausch darabjainak közös vonásai. Magyarországra két emblematikus művét, a Café Müllert és a Szegfűket 1995-ben hozták, 2000-ben a Zöld föld magas szintű tánctechnikával fűszerezett, önfeledten játékos darabja nyűgözte le a hazai publikumot. Utóbbi előadás magyarországi élményekből született.
A Wuppertali Táncszínház gyakran töltött hosszú hónapokat tanulmányútként távoli országokban. A 2008-ban született Bamboo Blues indiai élményekből táplálkozott; a Sweet Mambo e darab folytatása, melankolikus reflexiója. Ami fotók, filmrészletek, a fehér leplekből álló, vetítővászonként is funkcionáló díszlet, élénk színű koktélruhák alapján kikövetkeztethető, ám nem tudható biztosan: Bausch miként idézi vagy kérdőjelezi meg a korábbi darabot, ezúttal kamarabalett formájában, kilenc táncossal.
Amit láthatunk a színpadon: részint felemelő, részint megrendítő, sok üresjárattal, ismétléssel – a két felvonás dramaturgiailag is megegyező. Egy felhőtlennek tűnő ünnep, amelyben szappanoperákon szocializálódott partygirlök incselkednek, az alárendelt szerepű férfi partnerektől és feléjük gesztusokban árad bók és erőszak – ez a kezdet. A csúcspont, mélypont a kárhozattal felérő kivetettség, partnerei folyamatosan villámló viharba taszítják – a második felvonásban asztalra feszítik – a magányos, kétségbeesett táncosnőt, végül a buli folytatódik hamis jókedvvel. Szép, olykor hidegen érzéki, szomorú szólókkal, Bauschtól szokatlanul sok szenvedélymentes erotikával. Verbális gegekkel is megszórt darab, amelyben a táncosok magyarul szóló könyörgése azonos: ne felejtsük el a nevüket. Üres, mint egy száraz flakon, nem kicsi, csak távol van, tudjuk meg egyiktől, az élet olyan, mint a biciklizés, mondja a másik. Sikolyok, olykor boszorkánykacajok töltik meg a levegőt. A táncosok gátlástalan kommunikációja stimmel, a mélyről jövő interpretáció kevésbé Bausch e szellős darabjában.
Időnként Viktor Tourjansky 1938-as filmje, a Herczeg Ferenc művéből született Kék róka kockái peregnek a háttérben. A kérdés ismert: járt-e Cecil a Török utcában? Csak azt nem tudni, kicsoda Cecil.
(Wuppertali Táncszínház: Sweet Mambo. Koreográfus: Pina Bausch. 2011. június 13–14., Nemzeti Színház.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.