Az „amalgámmódszer”

Ugró Miklós
2011. 06. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Még a sajátos bolsevik észjárás szerint sincs érthető magyarázata a kalocsai érsek és társai ellen 1951-ben indított pernek. Az 1950-ben kikényszerített megegyezéssel az állam elérte legfontosabb céljait. Az egyházon számon kérhette bármilyen állami előírás megtartását, félreállította a legkeményebb, legelszántabb vezetőket, megerősítette a propagandáját arról, hogy az egyházat, ímé, nem védi meg az Isten.
Mindszenty József bebörtönzése után a püspöki kar legmagasabb rangú tagja Grősz József kalocsai érsek lett. Kortársai szerint békességet kereső, konfliktusokat kerülő, kompromisszumokra kész ember volt, aki nem sok ellenállást fejtett ki a kommunisták agresszív utasítgatásaival szemben. Bennfentes pletykák szerint Rákosiék még Grősznél is engedelmesebb püspökkari elnököt akartak Czapik Gyula egri érsek személyében, akit azzal fenyegettek és zsaroltak, hogy ha nem teljesíti a hatalom utasításait, háborús bűnösként állítják bíróság elé. A per megindításában szerepet játszott még, hogy bizonyítani akarták azt a sztálini tételt, miszerint az osztályharc éleződik, s ezekben az időkben a klerikális reakció is egyre aktívabbá válik. Akkoriban az állam két ügyben akarta az egyházra erőltetni az akaratát. Az egyik a főkegyúri jog (főpapok kinevezésének joga), a másik a püspökök állami eskütétele volt. A püspöki kar azzal utasította el a tárgyalásokat, hogy ezekben a kérdésekben a Vatikán az illetékes. A Grősz elleni eljárás közvetlen ürügye az volt, hogy a püspöki kar nem írta alá a Békevilágtanács berlini felhívását (a püspöki kar nem tehet egyoldalú politikai állásfoglalásokat), s ezt az állam úgy tekintette, mint az 1950-es megállapodás megszegését.
A Grősz-per azon ritka kommunista kirakatperek egyike, amelyikről fennmaradt az előzetesen megírt koncepció dokumentuma. Révai József agyalmánya volt, s az MDP titkárságának 1951. május 4-i ülésén ismertette legérdemesebb elvtársai szűk körével. Az ülésen jelen voltak s az előterjesztést megszavazták: Rákosi Mátyás, Gerő Ernő, Révai József, Nagy Imre, Kovács István, Horváth Márton, Kristóf István, Hegedűs András.
Maga az előterjesztés az aljasságnak olyan dokumentuma, amelyhez fogható gyalázatot még a kommunista mozgalom is csak ritkán produkált. Az elején Révai leszögezi, hogy a per vádlottait „amalgámmódszerrel” kell kiválogatni. Az amalgám egyik jelentése: többféle anyag összevegyítése. A Révai által írt „amalgámmódszer” nyilván különböző ügyek összekeverésére utal. Javasolja, hogy a pálosokon kívül vádlott legyen a ciszter rendfőnök és néhány püspök, akik ellen komoly bizonyítékaik vannak. Idézzünk a koncepciós per Révai-féle tervezetének szövegéből: „A per politikai vonala a következő legyen: a/ A vádlott pálos szerzetes gyilkosságainak elkövetésénél szövetkezett a népi demokrácia esküdt ellenségeivel, ellenforradalmi szervezetet épített ki, és ebben a munkájában támaszkodott nemcsak saját rendjére, hanem az egész klerikális reakcióra, beleértve a püspöki kart.
b/ A pernek bizonyítania kell, hogy a vádlott püspökök a régi rend visszaállítását akarják, esküdt ellenségei a népi demokráciának, illegálisan dolgoznak ellene, megszegik törvényeinket, kémkednek, valutaüzletet kötnek stb. Ezek a püspökök csalárdul írták alá az állammal kötött egyezményt, egy pillanatig sem gondoltak az egyezmény becsületes betartására, nem lehet tehát rájuk bízni az egyezmény betartásáról való gondoskodást sem.
c/ A pernek bizonyítania kell, hogy a legfontosabb szerzetesrendek, megszegve az egyezményt és az állam törvényét illegalitásba vonultak, szervezett államellenes működést fejtenek ki a reakciós püspökök tudtával és segítségével.
d/ A pernek bizonyítania kell, hogy a szerzetesrendek és tagjai erkölcsi mocsárban élnek. A pert úgy kell előkészíteni, hogy legkésőbb május végén legyen. Közvetlenül a vádirat közzététele előtt össze kell hívni a püspöki kart, elébe kell tárni a vádiratot, és meg kell kérdezni, hogy az állammal kötött egyezmény értelmében milyen egyházi szabályokat hajlandók foganatosítani a vádlottak (beleértve a püspökök) ellen. Fel kell vetni a vádlott püspökök lemondását. A püspöki kar előre látható válasza az lesz, hogy nem tehetnek semmit, a püspököket a pápa nevezi ki, lemondatni őket nincs módjukban stb.; stb. Erre a kormány jelentse ki: a püspökök ezzel a vonakodással megszegik az állammal kötött egyezményt. A kormánynak ennélfogva kötelessége, hogy a maga eszközeivel gondoskodjék az egyezmény betartásáról, azoknak az államellenes papok és püspökök felelősségre vonásáról, akik veszélyeztetik az állam és egyház jó viszonyát és békéjét. Ezután közzé kell tenni a vádiratot és egy kommünikét a püspöki karral ebben az ügyben folytatott tárgyalásról, valamint a kormány fenti nyilatkozatáról. Felmerül a kérdés: legyen-e Grősz, Shvoy és Pétery vádlott a perben? Letartóztassuk-e őket a per előtt? Grőszt és társait kihagyni csak úgy lehetne a perből, ha az ellenük szóló vádakat magából a per anyagából hagynánk ki. Ezzel azonban megfosztanánk magunkat a legkomolyabb fegyvertől a klerikális reakció ellen, a nép és az alsó papság nem értené meg későbbi éles rendszabályainkat. […] Javasoljuk tehát, hogy Grősz és társai perében igenis vádlottak legyenek, tartóztassuk le őket. Ennek előfeltétele azonban komoly bizonyító anyag. Ha nincs elég bizonyíték, vagy ha a bizonyítékok túl közvetettek, akkor helyesebb házi őrizetbe venni, internálni őket, és így lehetetlenné tenni püspöki funkciójuk gyakorlását. Mérlegelni kell, hogy nem kell-e egyikkel szemben ezt, a másikkal szemben a másik eljárást alkalmazni.”
Révai tervezete nagy sikert aratott a titkárság tagjai körében, s a jeles társulat hamarosan bölcs elhatározásra jutott: „A püspökök közül csak a legkompromittáltabbakat kell letartóztatni. A letartóztatás után egy-két napon belül össze kell hívni a püspököket, a katolikus egyházzal történt megegyezést aláíró rendfőnököket és a papi Békebizottság három tagját. Közölni kell velük a tényállást, követelve a püspököktől, hogy a megegyezés értelmében lépjenek fel a bűnös püspökök ellen. A megbeszélés közvetlenül a vádirat nyilvánosságra hozatala előtt történjék. Amenynyiben lehetséges, a vádirat május végén, 25–26-án jelenjen meg. A tárgyalás június 2-án kezdődjék, lehetőleg úgy, hogy négy tárgyalási nap után ítéletre kerülhessen a sor.”
Ám hiába tervezték el ily akkurátusan az eljárás ütemezését, a kijelölt időpontokat nem tudták betartani. Május 18-án őrizetbe vették Grősz Józsefet és három papját. (Utóbbiak nem a főperben kerültek bíróság elé.) Másnap, május 19-én a Magyar Közlönyben megjelenik a hír: létrehozták az Állami Egyházügyi Hivatalt. Első elnöke, szintén Révai javaslatára, a villamoskalauz képzettséggel bíró Kossa István lett. Akkor még úgy nézett ki, hogy tartani tudják az ütemtervet, ám a tanúk megdolgozása, a bizonyítékok előállítása, elhelyezése és megtalálása a vártnál lassabban haladt, s Alapy Gyula ügyészségi elnök csak június 11-én nyújtotta be a vádiratot, így a tárgyalás is három hét késéssel, 1951. június 22-én vette kezdetét.
A püspökök közül egyedül Grősz került a vádlottak padjára, a többiek, akik az előterjesztésben szerepeltek, Shvoy Lajos, Pétery József és a név szerint nem említett Badalik Bertalan csak később került házi őrizetbe, majd Péteryt és Badalikot internálták. S hogy a koncepciós per egyúttal széles fronton megnyitott egyházellenes támadás volt, arról sokat elárul az a tény, hogy a Grősz-pernek huszonnégy mellékpere volt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.