Emberek a tájban

Hegyi Zoltán
2011. 06. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megyünk lefelé a Káli-medencéből a Balaton partjára. Hullámzik a Pannon táj, ahogyan azt Lovasi András is látja. A földkerekség egyik legszebb vidékén autózunk, minden benne van, amit Isten jókedvében szétszórt. Aztán Szigliget, kapaszkodás a várba. Ami onnan kitárul, szinte fokozhatatlan. Majd kiderül, hogy fokozható és megteremthető a tökéletes kapcsolat. A zene segítségével.
Két rendkívül erős élmény fonódik egymásba, hogy aztán felépüljön egy még magasabb szint. Kegyelmi állapot, amit a Muzsikás együttes létrehoz, már a színpadra lépés pillanatában. Három férfi talpig feketében, mint Johnny Cash, egy meg fehér ingben. A Johnny Cash párhuzam azért is megáll a lábán, mert ő ugyanazt tette a countryval, mint a Muzsikás a magyar népzenével. Elhelyezte a világban. A zenekar belesimul a tájba, az elementáris erővel előkerülő hangok is. Előttük a múlt egy darabja, mellettük a szigligeti öböl, megy le a nap, felettük az égen torokszorító színek. Nagyon magasan vagyunk. Az archaikusban, a szakrálisban, az elfeledettnek hittben, a hagyományban, amit a Muzsikás megtanult és nap mint nap alázatosan és derűsen megtanít. A zene gyógyít, ezek a fejek pedig sámánok, ez egy percig sem kétséges. Jó elidőzni az arcukon. Sipos Mihály szemének szüntelen nevetésén, ahogy Porteleki László egy morrantással tempót diktál, amikor Éri Péter úgy játssza a Betyárnótát, ahogyan azt rajta kívül csak Keith Richards tudná, Hamar Dániel tanár úr pedig eligazítja a közönséget a mesebeli erdőben. Egy jó koncertnek vannak kitüntetett pillanatai, amikor a befogadó úgy érzi, innen már nincs tovább, megkapta, amiért jött. Ezen az estén csak ilyenek vannak, a repertoár hihetetlenül erős, Dunántúl, Szatmár, Mezőség, Gyimes ízei, illatai kavarognak a levegőben, nincs lazítás, pedig ez állítólag egy könnyed nyári program. A könnyedséggel persze nincs is baj, a virtuozitással és az eleganciával sincs. A Muzsikásnak ráadásul elképesztően erős a megjelenítő képessége, látni a képeket a zenében. És némi matematikát, meg a csillagokat. Enciklopédikus tananyag, nem csoda, hogy hanyatt esnek tőle Londontól Tokióig. A múlt feltárása és jövőkutatás. Mindkettőben ott vagyunk mi magunk is, egyszerre döbbenünk rá önnön kicsinységünkre, és húzza ki magát a lelkünk, hogy jé, milyen nagyszerűek is vagyunk. Aztán Petrás Mária mint jelenés. Olyan, mint a kerámiái, önmagában egy műalkotás. Amikor énekelni kezd, szokás szerint leszakad az ég. Azt mondja előtte, hogy a balladákba az énekesek beleszőtték a saját életüket is. Na, ebben aztán benne volt mindannyiunké, mint kimondott, leírt szavaink a kollektívben. Előad egy gregoriánt is, amit a csángók latinul énekelnek, a mise után is többször, akár százan is. Halljuk is a többi kilencvenkilencet.
A Muzsikás egyébként is nyitott a vokális felé, ami határozottan jót tesz a zenekarnak, kár is lenne titkolni ennyi szép hangot. Porteleki László például azon a hőfokon robbantja bele a mikrofonba Vitális Imre (egy betyárnál elvárás egy rendes név) nótáját, amit mások a végére tartogatnak. Ahol meg az van, hogy vigyázz csendőr, ne keress engemet, mert a kutyák isszák meg véredet – nem tűnik üres fenyegetőzésnek. Aztán már csak szabad zenélés, ahogy azt a palatkaiak szokták. Szabad. Zenélés.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.