Hattyúdal bravúrral

Vakulya Eszter
2011. 06. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha nem a szögesdróton innen születik Szörényi Levente, hanem a módos nyugaton, ha a nyelv, amin énekel, nem a tizenötmillió ember által beszélt magyar, hanem a milliárdok által értett angol, valószínűleg minimum annyira viszi, mint John Lennon vagy Paul McCartney. Csak hogy neki nem ez a fajta világhírnév jutott, hanem a misszió, hogy megteremtse a zenéjében, szövegében egyaránt magyar nyelvű rockzenét, és azt olyan szintre emelje, amely alapján a hallgathatóbb, populárisabb komolyzene egyik stílusteremtőjeként aposztrofálják majd évszázadok távlatából.
Decemberi búcsúkoncertjén Szörényi Levente végre megkaphatta azt a technikai minőséget, amely évtizedek óta segíti a nemzetközi porondon is ismert nagy muzsikusokat a korszerű látvány- és hangélményben, ami tegyük hozzá, manapság legalább olyan fontos piaci tényező az eladhatóság szempontjából, mint maga az előadás.
Talán ezért is előrelépés, hogy a valóban méltó színvonalú koncert után a Hattyúdal filmes változata is XXI. századi megoldásokkal dolgozik. Ilyenek például – bár ezek leginkább csak errefelé számítanak újdonságnak – a rengeteg kameraállás, a látványelemek sokasága, a zene lüktetésével és a hangszereléssel harmonizáló vágások, amelyek az élő szimfonikus kíséretet is képesek követni. A látványt a Hattyúdalnál elsősorban azok a klipek adják, amelyek a szólólemezek dalaiból összeállított első részt kísérték, és amelyek a talán kevésbé ismert, vagy legalábbis összefüggéseiben nem annyira köztudott szövegek – nem egyet maga a zeneszerző jegyez – megértését igyekeztek segíteni.
Alföldi Róbert, a kísérőfilmek rendezője ezúttal a Szörényi-életműhöz méltó konzervatív megközelítéssel dolgozott – a képsorok a korabeli felvételek és a retrohangulat ellenére nem a nosztalgiáról szólnak. Élettörténetet mesélnek el, személyes vonatkozású utalásokkal és mindannyiunkat érintő történelmi eseményekkel tarkítottan, de nemcsak a tegnapról, hanem a máról és a holnapról is szólnak, akár a szövegek. A vágások is szerencsések: nem elvonják a figyelmet az énekesről, sokkal inkább ráirányítják arra, ami valójában mögötte van. Szellemileg, érzelmileg egyaránt.
A Feszty-körképpel gazdagított második rész, a színpadi művek világa a látványon túl a valóban felkészült előadókkal – Horváth Ádám, Feke Pál, Herczeg Flóra, Vadkerti Imre – mutat utat, a záró Illés-korszak pedig egy olyan mozgalmas koncertközvetítés, amely az egészen nüánsznyi érzelmi változásokat is figyelemmel kíséri. Látjuk a hatvanas évekbeli Little Richard-felvételt, aztán Szörényi Levente meghatódottan köszön el a színpadtól. Akár a koncert, a film is méltó a Szörényi-életműhöz.
(Hattyúdal, koncertfilm. Duna I., május 21.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.