Hollywoodi filmmel toboroz az amerikai hadsereg

Hollywoodi szuperprodukciókat és számítógépes játékokat finanszíroz az amerikai kormány, hogy a messze tájakon dúló háborúk miatt népszerűtlenné vált hadseregre, a katonai pálya lehetőségeire hívja fel a fiatalok figyelmét. Az Amerika kapitánya után most az X-Men képregényhőseinek különleges képességeivel kampányol a hadsereg.

2011. 06. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az 1970-es években az amerikai lakosság harmada gondolta úgy, hogy a hadsereg biztosíthat számára hosszú távú karriert és megélhetést. Ez az arány mára 10 százalék alá csökkent – erről a tényről az amerikai sajtó számolt be az utóbbi napokban, magyarázatot adva arra, hogy a soha véget nem érő afganisztáni és iraki háborúk miatt odahaza egyre népszerűtlenebb amerikai hadsereg vezetése az internetes közösségi médián keresztül igyekszik újoncokat toborozni. A hadsereg toborzásért felelős részlegének vezetője, Benjamin C. Freakley vezérezredes a The New York Timesnak nyilatkozva elmondta, a mai fiatalság nem figyel már a televíziós reklámokra, ezért az interneten – a Facebookon, a Twitteren vagy a YouTube-on – próbálják felhívni a figyelmet a katonai szolgálat lehetőségeire.
A hadsereg saját internetes honlapján és Facebook-oldalán megtekinthető például az a mozifilm-előzetes, amely egyszerre népszerűsíti a hadsereget és a mozikban nemrég bemutatott, 160 millió dollárból készült szuperhősfilmet, az X-Men: Az elsők című alkotást, amelynek költségeibe a hadsereg is beszállt. Az X-Men különleges, természetfeletti képességekkel megáldott (megátkozott), génhibás emberek kis csoportjáról szól, akik társadalmi kirekesztettségük ellen küzdenek. Mint a reklámkampányhoz készült videóban is látható, a katonákat ezekkel a különleges, gondolatolvasó, alakváltó lényekkel igyekeznek párhuzamba állítani. „Hősök: közönséges emberek, akik rájöttek, különleges dolgokra is képesek. Egyedi képességeikkel és erejükkel igazi elitcsapatot alkotnak. (…) Több, mint egy egyenruha. Lehetőség arra, hogy még annál is nagyobb dolgoknak légy a részese, mint amikről valaha álmodtál” – mondja az amerikai filmelőzetesekből ismert mély férfihang, miközben súlyzókat emelő, tisztelgő, jókedvű amerikai katonákról, illetve az X-Men hőseiről készült képsorokat láthatunk. Egyes amerikai sajtóorgánumokban megjelent kritikus nyilatkozatok máris felhívták a figyelmet a hadsereg kampányának ellentmondására: mint írják, magában az X-Men: Az elsők című filmben is szerepelnek amerikai katonák, akik ugyan hűségesek és elkötelezettek, de agyatlan, gondolkodni nem képes, a politikai osztályt teljes mértékben kiszolgáló embereknek ábrázolják őket.
Az amerikai hadsereg korábban az Amerika kapitány nevű képregényhőst állította a hazafiasság szolgálatába. A Marvel képregénykiadó hazafias reklámjai közül a legemlékezetesebb az Amerika kapitány 1941. márciusi belépője. A képregény borítóján a nemzeti lobogóba öltözött mintakatona, Steve Rogers az Egyesült Államokat épp lerohanni akaró Adolf Hitlert vágja pofon a nácik titkos támaszpontján.
A hadsereg népszerűsítése érdekében az amerikaiak a lövöldözős számítógépes játékok piacát is célba vették: 2002 óta több játék is megjelent az Amerika hadserege című sorozat részeként. A játékok elkészítését teljes mértékben az amerikai kormány finanszírozta, mindegyik ingyen letölthető az internetről. A Boston Globe napilap értékelése szerint az Amerika hadserege játéksorozat a szórakoztatáson kívül pontos képet ad az amerikai katonák kiképzéséről, élethűen ábrázolva a hadszínteret.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.