Királyok, bohócok és szimbólumok

Különös bohócok a főhősei a lengyelországi One Poem Theatre magyarországi vendégjátékának. A társulat hatvanperces, Királyság című darabját a Merlin Színházban mutatták be a teátrumot alapító Krzysztof Zylinski rendezésében.

Pethő Tibor
2011. 06. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Különös indulóra vagy himnuszra emlékeztető dallamot harsog három fiatal férfi – talán még csak kamaszok. Danolás közben koporsó és öltözőszekrény keverékére emlékeztető ládát vonszolnak. Az utolsó, igazi kölyökképű ostorral üti meg időnként a ládát – tréfásra maszkírozott rutinnal. A Merlin kisszínpadára stilizált cirkuszparádé aztán ciklikusan, gyakorlott bohóctréfával, némi Fellini-reminiszcenciával keverve variálódik. Az első percek vidám bolondozása után Cesaria Evorára emlékeztető melankolikus dallamokat hallhatunk. Mintha a rokokó festő, Antoine Watteau szomorú komédiása, Pierrot modern kiadása tűnne elénk három példányban. Az egykori, XVII. századi francia némajátékok műfaji folytatói, a némafilmkorszak Chaplin- és Buster Keaton-figuráinak utódai ők. A három hős a darab legnyomasztóbb jelenetében önmagába visszavonulva három ócska ládában ül. Lehangoló muzsikával kísért tompa fényű szín. A kölyökképű fickó felett kék világításban úszó miniatűr hajó, három árboca a Golgota három keresztjét formázza. Ki tudja, milyen tudatalatti asszociációs rendszeren fut végig villámgyorsan az emberi elme… Nem csak nekem jut eszembe a pokol. Észt említeni talán túlzás: megérzés ez, valami atavisztikus emlék előhívása. Az itthoni közönségnek szokatlan teátrális színházi hagyomány virágzik ki a Merlinben.
A lengyelországi Opoléból érkező One Poem Theatre-t (Egy Vers Színháza), a darabot is rendező Krzysztof Zylinski alapította épp húsz esztendővel ezelőtt. Színészei többször megfordultak már Magyarországon, a Bárkában a bohócjáték egyik szereplője, Krzysztof Wodzinski rendezte meg három évvel ezelőtt az Istentelen komédiát, a Budakeszi Kompánia Társulattal közülük többen felléptek már.
Az Istennek való önfeláldozás szertartásának, vércserének mondja rendezését Zylinski. Ez az út vezet a címben idézett királysághoz; mindez azonban nehezen megfogható – a néző számára is, igaz talán nem függetlenül Zylinski szándékától. A szimbólumok keltette kavalkád arra alkalmas, hogy ellentétes érzelmeket keltsen. Talán ezt a túlságosan nagyra mért látvány- és motívumgazdagságot sokallhatja meg a néző. Hangulatától függően olykor néhány perccel előbb, mint ahogy az előadás véget érne.
(Királyság. Az One Poem Theatre vendégjátéka a Merlin Színházban. Rendező: Krzysztof Zylinski. Május 20.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.